اخبار بین المللیویژه

اذعان وزیر دفاع انگلیس بر بدهکاری به ایران در نامه به وکلای نازنین زاغری

وکلاپرس ـ بن والاس، وزیر دفاع انگلیس، در نامه ای به وکلای نازنین زاغری به بدهی دولت بریتانیا به ایران اذعان کرد و از تلاش برای پرداخت آن گفت.

به گزارش وکلاپرس، وزیر دفاع انگلیس در نامه ای به وکلای نازنین زاغری به آن ها اعلام کرد، دولت در پی یافتن راهی است که بدهی ۴۰ و چند ساله به ایران بابت معامله تانک‌های چیفتن را (که هیچ گاه به ایران تحویل نداده است) پرداخت کند.

روزنامه انگلیسی گاردین، روز جمعه در گزارشی از نامه‌ای خبر داد که بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا به وکلای نازنین زاغری-رتکلیف نوشته است.

گزارش روزنامه گاردین از نامه وزیر دفاع انگلیس به وکلای نازنین زاغری
گزارش روزنامه گاردین از نامه وزیر دفاع انگلیس به وکلای نازنین زاغری

این برای اولین بار است که دولت انگلیس بدهی خود به ایران را که بر سر یک معامله تسلیحاتی مربوط به قبل از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷است،  به رسمیت می‌شناسد و از تلاش در جهت تسویه این بدهی از طرق قانونی سخن می‌گوید.

 اخبار بین المللی در حوزه وکالت را در وکلاپرس بخوانید.

بن والاس در نامه خود با اشاره به قرارداد مربوط به اداره صنایع تسلیحاتی بریتانیا و ایران و اختلاف حقوقی در این زمینه به بدهکاربودن دولت بریتانیا اذعان کرده و نوشته است که “تمامی راه‌های قانونی و حقوقی برای بازپرداخت این بدهی‌ها باید بررسی شود.»

اگرچه در سال ۲۰۰۸ و در یک داوری بین المللی دولت انگلستان از این بابت بدهکار شناخته شد، اما هیچ گاه این امر را به طور رسمی نپذیرفت.

وزیر دفاع انگلیس در نامه خود ضمن تاکید بر نظرات قبلی‌اش که باز بودن این بدهی را برای دولت بریتانیا شرم‌آور خوانده، نوشته است که با این وجود هرگونه پرداختی به ایران نباید در تناقض با تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا باشد.

بیشتر بخوانید: تحریم دیوان بین المللی کیفری ؛ تازه ترین شاهکار ترامپ

دولت انگلیس بیش از ۴۰ سال است که بابت عدم تحویل تانک‌های چیفتن سفارش شده از سوی ایران مبلغی حدود ۴۰۰ میلیون پوند بدهکار است. این تانک‌ها که در زمان حکومت پهلوی دوم سفارش داده شده بودند، پس از انقلاب اسلامی ایران تحویل ایران نشد.

گفتنی است پیشتر وکلای نازنین راغری در یک نامه هفت صفحه‌ای به وزیر دفاع انگلیس به علت ادامه «هر گونه سنگ‌ اندازی ممکن در پرداخت بدهی به ایران و شکست در انجام مذاکرات سازنده با تهران» از دولت این کشور انتقاد کرده بودند.

نازنین زاغری که در سال ۱۳۹۵ در هنگام خروج از کشور به جرم جاسوسی برای دولت انگلیس دستگیر و محاکمه شد، در حال حاضر در حال گذارندن دوران مرخصی با پابند الکترونیکی می باشد.

منبع: روزنامه گاردین و دویچوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا