اخبار بین المللیویژه

پراشانت بوشان ؛ وکیل هندی که به خاطر توییت هایش محکوم شد

وکلاپرس ـ پراشانت بوشان وکیل هندی و یکی از منتقدین سرشناس در این کشور است که به دلیل دو توییتش از سوی دیوان عالی کشور هند محکوم به زندان و جریمه نقدی شده است.

به گزارش وکلاپرس، پراشانت بوشان ( Prashant Bhushan ) وکیل هندی و یکی از منتقدین سرشناس در بزرگترین دموکراسی جهان چندی پیش از سوی دادگاه عالی این کشور به جرم تلاش برای «توهین و تحقیر دستگاه قضایی هند» محاکمه و محکوم شد.

دلیل محکومیت این وکیل هندی که در حال حاضر ۶۳ سال سن دارد، بارگذاری دو توییت در شبکه اجتماعی توییتر بوده که در آن به رییس دیوان عالی کشور هند و برخی قضات آن انتقاد کرده است.

توییتر پراشانت بوشان
توییتر پراشانت بوشان

او در یکی از توییت هایش تصویری از رییس دیوان عالی این کشور منتشر کرده که در دوره بسته بودن دادگاه های هند به خاطر شرایط کرونایی، بدون ماسک و در میان جمعیت بر موتور سواری شده است که متعلق به یکی از فرزندان حزب مودی(رییس جمهور هند) است.

بیشتر بخوانید: جایزه « وکیل ممتاز جوان » کانون وکلای بین المللی

در توییت دوم، او نظر خود را پیرامون اجازه ساخت معبد توسط دادگاه عالی هند در محل مسجدی که توسط عده ای از هندوهای افراطی تخریب شده بود، ابراز کرده است.

او در این خصوص گفته بود:‌ «وقتی مورخان ببینند که چگونه در شش سال گذشته دمکراسی در کشور هند از بین رفته است، آنها به نقش دادگاه و چهار قاضی دادگاه عالی هند اشاره خواهند کرد»

گفتنی است توییتر هر دو توییت بوشان را به حالت تعلیق درآورده است.

پراشانت بوشان پنجشنبه هفته گذشته با ارسال لایحه ای به دادگاه گفت: «با خوشحالی به هر مجازاتی تسلیم می شود» و دو توییت ماه ژوئن وی نمایانگر عقاید وی بوده است.

بیشتر بخوانید:

علی رغم آن که دادگاه عالی هند در حکم محکومیت بوشان قید کرده است که او با ابراز ندامت و عذرخواهی بی قید و شرط بخشیده خواهد شد اما چنان که این وکیل هندی به خبرگزاری رویترز گفته است، چنین عذرخواهی غیر صادقانه خواهد بود و او این کار را نخواهد کرد.

مجازات قانونی این وکیل دادگستری شش ماه زندان یا دو هزار روپیه (معادل ۲۷ هزار دلار) و یا هر دوی این مجازات ها خواهد بود.

برخی وکلای دادگستری ضمن انتقاد از سکوت کانون وکلای این کشور، به حمایت از این وکیل پیشکسوت پرداخته و برخورد دادگاه با وی را بیش از حد سخت گیرانه تلقی کرده اند.

گفتنی است کشور هند تنها کشوری نیست که در این زمینه به محدودیت آزادی بیان در قبال وکلای این کشور پرداخته و کشورهای دیگری همچون پاکستان، ترکیه و چین نیز در این زمینه فعالیت های گسترده ای انجام داده اند.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا