اخبار قوه قضاییه

رایگان شدن خدمات دفاتر قضایی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

وکلاپرس ـ به گفته مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با امضای تفاهم نامه مشترک بین این کانون با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به تدریج شاهد رایگان شدن خدمات دفاتر قضایی به افراد تحت پوشش این دو نهاد خواهیم بود.

اگرچه بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی دریافت وجه از مددجویان کمیته امداد و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی به عنوان هزینه دادرسی ممنوع است، لیکن تا کنون ساز و کار مشخصی درباره این قضیه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وجود نداشت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، با امضای تفاهم نامه مشترک بین کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که در تاریخ ۱۸ تیر منعقد شده است، به تدریج روند رایگان شدن دسترسی به خدمات قضایی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مهیا می شود.

روحانی‌نیا مدیرعامل کانون خدمات الکترونیک قضایی در خصوص این تفاهم نامه گفت: « من بعد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از افراد معرفی شده از جانب بهزیستی و کمیته امداد، تعرفه خدمات قضایی را در دفاتر دریافت نخواهند کرد و در قبال عدم دریافت این هزینه با ارائه اسناد لازم به کانون دفاتر خدمات، هزینه تعرفه دفتر را دریافت می کنند.

وی درباره اثر این تفاهم نامه در رایگان شدن خدمات دفاتر قضایی گفت: «با امضای این تفاهم‌نامه مى‌توانیم ادعا کنیم افراد محرومی که به دفاتر مراجعه می‌کنند، به تدریج از این امکان بهره‌مند مى‌شوند که هیچ پرداختى نداشته باشند»

زارع پور رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد و سازمان بهزیستی در زمینه دسترسی آسان قشر محروم به خدمات قضایی گفت: قدم امروز گام بلندی است که باعث بسی خوشحالی است؛ باید اولویت به خانواده ایتام، روستاییان و کسانی که استطاعت مالی ندارند، داده شود؛ چرا که دسترسی خیلی سختی دارند.

زارع پور تاکید کرد: باید شان و منزلت کسانی که مشمول تفاهم نامه می‌شوند رعایت شده و کسی متوجه عدم دریافت هزینه از این افراد، نشود. به زودی سامانه‌ای راه اندازی می‌شود تا مشخصات مشمولان به طور اتوماتیک در این سامانه باشد و اطلاعات را خواهیم گرفت تا در اختیار دفاتر قرار دهیم و کسی به دلیل هزینه دفاتر از احقاق حقوقش باز نماند.

گفتنی است در سال ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی ضمن تبصره ای ذیل ماده ۵۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی، معافیت افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را تصویب کرد. بر اساس این تبصره « افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و مددجویان مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی کشور با ارائه کارت مددجویی و تأییدیه رسمی مراجع مزبور از پرداخت هزینه دادرسی معاف می‌باشند.»

منبع: کانون دفتر خدمات الکترونیک قضایی

‫۲ دیدگاه ها

  1. برای افراد دارای معلولیت در خود دادگاهها با افرادی که بعلت معلولیت مشترکی اقدام به سوء استفاده میکنند چرا اقدامی برای رسیدگی صورت نگرفته در دادگاهها و قانون ضعیف اجرا میشود
    باید در خود دادگاه محلی برای رسیدگی مخصوص به این افراد باشد تا با توجه به معلولیت و مشکل جسمی و حرکتی و نابینایی و ناشنوای این گونه افراد امکاناتی فراهم گردد
    چون آنها بغلت معلولیت توان درستی برای ایراد شکایت در خصوص افراد سالم و بانفوذ ندارند

  2. با عرض سلام بخدا قسم من کارت معلولیتم را نشان دادم در دفتر خدماتی ازمن ۷۰هزار تومان و۱۵هزارتومان که جم ان ۸۵هزار برا تنظیم شکایت پول گرفتند این حرفها همشون دروغ است ضمنان در دادگاه اصلان به کارت ارزش نمیدهند آدمو مسخره هم میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا