اخبارویژه

آیا مهلت اعلام نظر کانون های وکلا به معاونت حقوقی قوه قضاییه به پایان رسیده است؟

وکلاپرس ـ در حالی که برخی از وکلای دادگستری از پایان مهلت اعلام نظر کانون های وکلا ی دادگستری برای پاسخ به پیشنهاد معاونت حقوقی قوه قضاییه مبنی بر اصلاح آیین نامه لایحه استقلال خبر می دهند، برخی دیگر از عدم همکاری مؤثر کانون وکلای مرکز در این زمینه سخن می گویند.

به گزارش وکلاپرس، پس از برگزاری همایش رؤسای کانون های وکلا و مدیران حقوقی قوه مجریه و قضاییه در اصفهان، یکی از دستاوردهای این نشست ایجاد کارگروهی مشترک بین کانون های وکلای دادگستری، قوه مجریه و قضاییه بود. هدف از تشکیل این کارگروه «بررسی و تدوین متن احتمالی جهت اصلاح آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری» ذکر شده بود که کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور به این گروه پیوستند.

در همین خصوص هفته گذشته نامه ای از سوی معاونت حقوقی قوه قضاییه به کانون های وکلای دادگستری ارسال شد و  از کانون های وکلا تقاضا شده بود تا پیشنهادهای خود را درباره اصلاح آیین نامه اجرایی مذکور به این نهاد اعلام کنند؛ نامه ای که گویا فردا(یکشنبه ۲۲ تیر) آخرین روز اعلام نظر نسبت به آن است.

معاون حقوقی قوه قضاییه پیشتر درباره زمان پایان اعلام نظر کانون های وکلا و نشست اصفهان در گفت و گوی ویژه خبری  تلویزیون گفته بود: «آن ها هم بعد همایش یک درخواست مهلتی از ما داشتند آن مهلت هنوز تمام نشده و مهلتی که طبق نامه به این ها داده بودم پایان این ماه بود ولی با توجه به اینکه انتخابات در بعضی از جاها داشت برگزار می شد درخواست کردند که اجازه بدهید این انتخابات برگزار شود و بعدا ما این کار را شروع بکنیم ما انتظار داریم هفته آینده این اتفاق بیفتد و پیشنهاداتشن را بدهند تا بتوانیم این کار را انجام بدهیم.»

نامه مورخ ۱۶ تیر ۱۳۹۹ معاونت حقوقی قوه قضاییه با کانون های وکلای دادگستری
نامه مورخ ۱۶ تیر ۱۳۹۹ معاونت حقوقی قوه قضاییه با کانون های وکلای دادگستری

موضع کانون وکلای مرکز چیست؟

آنچه در این میان باعث انتقاد برخی از وکلای دادگستری شده، عدم اعلام نظر کانون وکلا ی مرکز در خصوص همکاری یا عدم همکاری با کارگروه مذکور بود؛ کارگروهی که برای ایجاد تعامل بین حاکمیت و نهاد مدنی کانون وکلا لازم به نظر می رسید.

در همین زمینه محمدرضا کامیار(عضو منتخب دوره سی و یکم کانون وکلای مرکز) در توییتی به نقد سکوت هیأت مدیره کانون وکلا ی مرکز پرداخته و گفت:

در شرایطی که مهلت برای اعلام نظر کانون ها تمام شده ٢٣ کانون برای اعلام موضع اجماعی خود منتظر کانون مرکزند که هیأت مدیره اش تعطیل است. این تأخیر خطرساز است و عذر تعطیلی هیأت‌مدیره برای بی‌عملی مقبول نیست .لطفاًجلسه بگذارید و تکلیف خود را روشن کنید . الفرصه تمرّ کمرّالسحاب

سعید باقری نیز که این روزها اعتراضش به هیأت نظارت بر انتخابات کانون وکلای مرکز رسانه ای شده درباره نامه هفته پیش دکتر مصدق به کانون های وکلای دادگستری در پستی اینستاگرامی گفت:

در حالی که فرصت اعطایی روز یکشنبه آینده پایان می یابد، رییس کانون مرکز ضمن تعطیلی و اعلام ختم غیر قانونی فعالیت هییٔت مدیره دوره سی ام هیچ جلسه ای برای تصمیم هییٔت مدیره در پاسخ به این نامه درخواست نکرده است و عجیب تر این که ایشان حتی هییٔت مدیره را نیز از این نامه مهم مطلع ننموده است.

بنا به مسموع سایر کانون های وکلای کشور نسبت به نامه مذکور اقداماتی را انجام داده اند اما کانون وکلای مرکز هیچ واکنشی به آن نشان نداده است. بدیهی است هرگونه آسیب و خسارتی که از این سهل انگاری عامدانه متوجه کانون وکلا گردد به عهده شخص رییس کانون وکلای مرکز که نقش کلیدی در میان کانون های وکلای کشور را داراست می باشد.

این انتقادات هیأت رییسه کانون وکلا ی مرکز را وادار به واکنش کرد. در این راستا صمد زاهدپاشا در توضیحی که روابط عمومی کانون وکلای مرکز منتشر کرده، از موضع قبلی این نهاد که در فرودین ماه سال جاری  اعلام شده دفاع کرده و افزوده است:

قبل از وصول نامه معاون محترم حقوقى قوه قضاییه، نامه ای از اسکودا به کانون مرکز واصل و درخواست شد تا نظر کانون مرکز اعلام گردد که در تاریخ ١٣٩٩/۴/١٨ این کانون به نامه اسکودا پاسخ داد.

در این نامه تاکید گردید که موضع کانون مرکز در مورد آیین نامه به شرح مصوبه فروردین ماه هیات مدیره بوده که قبلا به اسکودا اعلام شد و طرح و‌ بررسی مجدد موضوع در هیات مدیره مستلزم آن است که اولا هیات رییسه اتحادیه دیدگاه و‌ موضع خود را صراحتا و با توجه به اجلاس اخیر اصفهان اعلام نماید.

با توجه به اراده کانونها جهت محوریت اسکودا در این موضوع، ارائه دیدگاه صریح هیات رییسه اسکودا ضروری است. ثانیا با توجه به وجود مصوبه روسای کانونهای وکلا و بقای آن مصوبه مبنی بر انتخاب اعضاى کارگروه ( جنابان جندقی، دکترکوشا، دکتر مالکی، ثابت قدم و کیانی) و ضرورت اخذ نظر آنان، مى بایست نظر اعضاى کارگروه نیز اخذ و به کانونها منعکس شود.

قابل ذکر است که اعضای کارگروه از عدم دعوت در اجلاس اخیر اصفهان و بی اطلاعی از مسایل اصلاح آیین نامه گلایه دارند.

لذا این کانون همچون گذشته فعالانه در کنار سایر کانون ها و اسکودا، پیگیر امور است و منتظر پاسخ اسکودا به نامه اخیر ارسالی می باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا