ویژهیادداشت

قسامه در دادگاه اکبر طبری

وکیل اکبر طبری درخواست سوگند موکلش با تشریفات قسامه را کرد

وکلاپرس- دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و همدستانش با حواشی مختلفی همراه بوده است، یکی از این حاشیه های جالب درخواست قسامه از سوی وکیل اکبر طبری در جلسه هفتم دادگاه رسیدگی به اتهامات موکلش بود.

«قسامه» یکی از دلایل اثبات کیفری است که مخصوص جنایات است، طبق تعریف قانون در ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲: «قسامه عبارت از سوگندهایی است که درصورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث، شاکی برای اثبات جنایت عمدی یا غیرعمدی یا خصوصیات آن و متهم برای دفع اتهام از خود اقامه می کند.»

وکیل اکبر طبری در هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات موکلش با بیان اینکه یکی دیگر از متهمان (دانیال زاده)، با قسم جلاله منکر آشنایی قبلی خود اکبر طبری شده است، اعلام کرد که موکلش با رعایت تشریفات قسامه حاضر به سوگند خوردن در همین مورد است.

احتمال دارد که منظور وکیل اکبر طبری درخواست سوگند دادن موکلش به لفظ جلاله بوده باشد، هرچند سوگند خود به عنوان یکی دیگر از ادله اثبات کیفری شناخته شده است، ولی باز هم در موضوع حاضر یا اقلا در این مرحله از دادرسی موضوعیت ندارد.

در مقابل نماینده دادستان نیز با ایراد به درخواست و اظهارات وکیل متهم در مورد مطالبه اجرای قسامه، و اشاره به اینکه قسامه صرفا در جنایات موضوعیت دارد، گفت: «قسامه یعنی اینکه ۵۰ نفر از بستگان پدری ذکور مدعی قتل بیایند قسم بخورند که قتل اتفاق افتاده است.»

در قانون سابق مجازات اسلامی، قسم خورندگان محدود به بستگان نسبی بودند ولی در قانون مجازات اسلامی فعلی مصوب ۱۳۹۲ این محدودیت رفع شده است و مطلق «خویشاوندان و بستگان» که شامل نسبی و سببی می شوند می توانند قسم بخورند.

ضمن اینکه در مذکر (مرد) بودن قسم خورندگان هم یک استثنا وجود دارد و آن در جایی است که خود شاکی یا متهم زن باشد، در این فرض سوگند او نیز محاسبه می شود.

همچنین قسامه صرفا موجب اثبات جنایت نیست، بلکه اگر قسامه به متهم رد شود، او با انجام قسامه تبرئه می شود و در واقع قسامه می تواند هم جنبه سلبی و هم اثباتی جنایت را ثابت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا