اخبارویژه

گزارشی از دیدار اخیر مدیران نهاد وکالت با رییس قوه قضاییه

وکلاپرس ـ ابراهیم کیانی، نائب رئیس اسکودا، در تازه ترین گزارش خود(۲۴ فروردین ۹۹) در خصوص تحولات مربوط به پیش نویس آیین نامه اجرایی لایحه قانون استقلال کانون وکلا دادگستری سخن گفت.

به گزارش خبرنگار وکلاپرس به نقل از کانال روابط عمومی اسکودا، دکتر ابراهیم کیانی در زمینه پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال گفت: هفته گذشته جلسه ای با حضور ریاست محترم قوه قضاییه، مسئولین قضایی و مدیران نهاد وکالت برگزار شد. آیت الله رئیسی با اشاره به قرارگرفتن در گام دوم انقلاب، ایجاد تغییراتی در قوانین و دستگاه قضا را ضروری عنوان کرد و اظهار داشت که تحولات بایستی در چارچوب قانون و در راستای حفظ استقلال نهاد وکالت باشد.

مدیران نهاد وکالت در این جلسه ضمن تشکر از تحولات صورت گرفته در دستگاه قضا و برخورد جدی با فساد، آمادگی خود را جهت اصلاح قوانین اعلام و مجلس را به عنوان نهاد مناسب این فرایند مطرح کردند. به این منظور کانون‌های وکلا پیشنهادات خود را از طریق کارگروه مشترک طی لایحه ای به مجلس تقدیم می کنند.

کیانی درمورد انتشار متنی که از روز گذشته به عنوان پیش نویس آیین نامه در فضای مجازی منتشر شده است، افزود: تاکنون هیچ پیشنهادی در خصوص پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا، از طرف اتحادیه و کانون های وکلای دادگستری به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارسال نشده است.

وی هم چنین ضمن اشاره به ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی اظهار کرد: براساس قانون و نظر شورای نگهبان، اختیارات وزیر دادگستری درخصوص تشکیلات قضایی به ریاست محترم قضا واگذار شده است و لذا معتقدیم مرجع تصویب پیشنهادات کانون وکلا کماکان وزیر دادگستری است.

کیانی نمایندگان حاضر در جلسه با ریاست محترم قضاییه را چنین معرفی کرد: عیسی امینی (رییس کانون وکلای مرکز)، مرتضی شهبازی نیا (رئیس اسکودا)، جعفر کوشا (نائب رئیس کانون وکلای مرکز)، جعفر مالکی (عضو منتخب)، روح الله وکیلی (رئیس کانون کرمانشاه)، رضا وطن خواه (رییس کانون البرز)، حسین شربیانی (رییس کانون وکلای تبریز) و بنده نمایندگان حاضر در این جلسه بودیم.

نائب رئیس اسکودا درمورد شبهه ایجاد شده مبنی بر تقابل نمایندگان کانون های وکلا با دستگاه قضا اظهار کرد: برخی تصور کرده اند که نمایندگان کانون که برای بررسی این طرح در جلسات حضور دارند، در دوره های مختلف رد صلاحیت شده اند و به نوعی با نظام و قوه قضاییه تقابل دارند. حال آن که نمایندگان مذکور نه تنها رد صلاحیت نشده بلکه هم اکنون دارای سمت در کانون های وکلا و یا اسکودا هستند. بنابراین این فضاسازی ها سبب ایجاد شکاف میان قوه قضاییه و نهاد وکالت خواهد شد.

 

  • گزارش: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا