ویژهیادداشت
موضوعات داغ

هجمه به وکلای دادگستری این بار از رسانه های «اصلاح طلبان»

روزنامه های شرق و آفتاب یزد با انتشار مطالبی به وکلای دادگستری تاختند

وکلاپرس- هجمه های چند روز گذشته به کانون های وکلای دادگستری از این حیث که از طریق رسانه های «اصلاح طلبان» انجام شد قابل توجه بود.

ابتدا روزنامه شرق در شماره روز دوشنبه ۱۸/۱/۱۳۹۹ خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «آیا بالاخره راه فرار مالیاتی وکلا بسته می‌شود؟» کرد، و به دنبال آن روزنامه آفتاب یزد در شماره روز چهارشنبه ۲۰/۱/۱۳۹۹ اقدام به بازنشر مطلبی با عنوان «آخرین میخ بر تابوت انحصارطلبی وکلا» که چند روز پیش در ایرنا پلاس منتشر شده بود کرد.

روزنامه شرق
روزنامه شرق

در هر دو نوشته نام هایی به عنوان نویسنده آمده است که گمنام و فاقد رزومه و سابقه مشخص هستند و از آنها با عناوین کلی «کارشناس اقتصادی» و «مدرس دانشگاه» یاد شده است. یکی از این افراد «عضو گروه اقتصاد اندیشکده حکمرانی شریف» معرفی شده است، سید احسان خاندوزی از مدیران این موسسه در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران به عنوان یک نامزد اصولگرا به مجلس شورای اسلامی راه یافته است.

پیش از این هم  در قالب های مشابه، از قلم نویسندگانی گمنام ولی در رسانه های منتسب به جریانات سیاسی دیگر مطالبی از این دست مکرر منتشر می شدند ولی انتشار همزمان هجمه ها در رسانه های منتسب به «اصلاح طلبان» آن هم به قلم افراد منتسب به جریان اصولگرا در نوع خود قابل توجه است.

روزنامه آفتاب یزد
روزنامه آفتاب یزد

به نظر می رسد دبیران این دو روزنامه، از هول پر کردن صفحاتشان در دیگ حلیم افتاده باشند، با دقت در هر دو مطلب منتشر شده در این دو روزنامه می توان متوجه شد، که محور هر دو نوشته مطرح کردن یک فرد دیگر است، این فرد از کسانی است که مرکز وکلای قوه قضاییه به او پروانه داده است، او در اسفند ماه و هنگامی که لایحه بودجه در حال بررسی بود با انتشار نامه ای در شبکه های اجتماعی خطاب به اعضای شورای نگهبان در مورد یکی از بندهای این لایحه نظرات خود را اعلام و ضمن آن اتهاماتی علیه وکلای دادگستری و کانون های وکلا مطرح کرده بود.

 نویسندگان هر دو مطلب، پس از مقدمه ای نهایتا به آنجا می رسند که فلانی ” که انسان شریف و حق‌گرایی” است، چنین نامه ای به شورای نگهبان نوشته است و چنین ادعاهایی هم مطرح کرده است، نویسنده مطلب روزنامه شرق آن قدر عجول بوده که حتی به این توجه نکرده است که بند مذکور از لایحه بودجه پس از یک بار ایراد شورای نگهبان و اصلاح مجلس شورای اسلامی به تایید نهایی شورای نگهبان رسیده و موضوع در حال حاضر اصولا منتفی است.

هرچند مخالفان استقلال نهاد وکالت با بهره مندی از رسانه های فراگیر و قدرتمندی همچون صدا و سیما و خبرگزاری های فارس و تسنیم بی نیاز از نشریات منتسب به «اصلاح طلبان» به نظر می رسند، ولی شایسته است دبیران این روزنامه ها با دقت بیشتر در گزینش مطالب تیشه به ریشه این نهاد دیرپای مدنی کشور نزنند.

نویسنده: سیاوش هوشیار

سیاوش هوشیار

وکیل دادگستری و روزنامه نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا