دیدگاهویژه

وکلای دادگستری در انتظار از سرگیری مذاکرات اصلاح آیین نامه لایحه استقلال بر مدار قانون هستند

به قلم وکیل علی خواجویی راد

فهرست

وکلاپرس– رییس کانون وکلای دادگستری کرمان در واکنش به تفسیرهای متفاوت از ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال و تصویب آیین نامه مغایر با قانون در یادداشتی با عنوان “علاج لایحه قبل از واقعه” نسبت به مدیریت موضوع قبل از ایجاد بحران و وقوع چالش ها هشدار داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای کرمان، علی خواجویی راد، رییس کانون وکلای دادگستری کرمان، با اشاره به ضرورت توجه به نظرات کارشناسان در پیشگیری از بحران ها از قبیل بحران کم آبی خوزستان و اعتراضات آبان ماه، تعامل روسای کانون‌های وکلا و رییس قوه قضاییه را لازمه پیشگیری از بحران در عرصه نهاد وکالت دانست.

متن یادداشت در ادامه آمده است:

علاج لایحه قبل از واقعه

در خصوص نحوه اجرای ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری بین صاحب منصبان صاحب حکم و صاحب نظران صاحب رای، اختلاف نظر بوجود آمده است‌.

هر دو گروه مشفق و معتقد به اصول قانون هستند و اختلاف راجع به استنباط متفاوت است. چنانچه موضوع مدیریت نشود و از بحث طلبگی خارج شود، تصور چالش عمده دور از ذهن نیست. خشت خشت تاریخ باید چراغ راه آینده باشد.

بی توجهی به رای کارشناسان از عوامل ایجاد بحران ها

حوادث اجتماعی ـ سیاسی یک دهه گذشته که نظام حاکمیتی را با چالش عمده مواجه کرده تورق بزنید، وجه مشترک تکرار نشدنی بی توجهی به رای کارشناسان بی منصب و بعضاً جامعه هدف هویداست.

قوانین فرادستی توسط مراجع قانونی و غیر قانونی وضع و جامعه را به فرودستی سوق داده است. کارشناسان حوزه مربوطه که این قوانین را برخلاف منافع مردم و سیاست‌های کلی نظام تشخیص می‌ داده اند از سر دلسوزی، تقاضای بررسی بیشتر این قوانین و بدواً توقف موقتی آنها را نموده اند.

تذکر کارشناسان بر مخاطرات جدی سد سازی در خوزستان

پاسخ معمولاً یک عبارت بوده، ما اجرا می کنیم و به سوالات و ابهامات کارشناسان هم پاسخ می‌دهیم. به عنوان مثال: در حوزه سدسازی بی رویه در جغرافیای پهناور استان خوزستان کارشناسان مخاطرات جدی سد سازی بی رویه و آثار مخرب آن را تذکر داده و از صاحب نظران صاحب رای اصرار بر توجه بیشتر و بدواً توقیف و از صاحب منصبان صاحب حکم الحاح بر اجرای بدون چون و چرا.

بیشتر بخوانید: بیانیه کانون وکلای مازندران در خصوص بحران آبی در خوزستان و خطرات ساخت سد فینسک در استان سمنان

نتیجه آن شد که بعد از اجرای این طرح ها نظر کارشناسان درست از کار درآمده و اکونومیست طبیعی منطقه بر هم خورده است. مردم خطه جنوب یا مستغرق باران های موسمی بهار هستند و یا تشنه قطره آب از سرشاخه های کارون در تابستان آتشین جنوب.

پر واضح است عدم توجه به نظرات کارشناسان وقتی به سطح جامعه منتقل گردید تحت تاثیر عواملی که خارج از این بحث هستند قرار می گیرند و نتیجه آن می شود که در قرن چهاردهم و هزاره ی دوم فریاد واعطشا می شود مظهر اعتصاب و اعتراض عمومی!!

افزایش قیمت حامل های انرژی بدون کار کارشناسی

افزایش حامل‌های انرژی که بدون کار کارشناسی و حسب الاقراره غیرمترقبه پنج شنبه تصمیم گرفتند که قیمت سوخت را زیاد نمایند نیز از جمله طرح هایی است که عدم توجه به نقطه نظرات کارشناسان، کشور را در وضعیت بحران ی فوق امنیتی قرار داد و بسیاری از منابع انسانی و امکانات مادی بیت‌المال را بر هدر داد.

به موازات این طرح ها که قطره ای از آن گفته آمد جریان سازی های طرح هایی مانند هدایت بی برنامه سرمایه های مردم به بورس سرگردان با داعی ربح مرتب، هدایت به سوق زر به شوق نفع، راهنمایی به بیع خودروی خارجی به امید سرمایه گذاری ایمنی آب و آتش نیز در کنار طرح های گروه اول از حیث عدم توجه به نظر کارشناسان متخصص در هر رشته وجه مشترک غالب دارند به نحوی که نتیجه بی توجهی به نظر کارشناسان و مدیریت کلان باعث ایجاد چندین چالش اساسی و امنیتی در کشور شده است که هنوز هم آثار آن ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

البته کتمان نمی نماید که دخالت معاندین نظام در این امور آئین دادرسی اعتراضات هدفی را تحت الشعاع قرار و با آلوده کردن هوای اعتراض به حال عدم امکان تشخیص درست از نادرست مالاً تحمل تبعات پیش گفته را بر مردم و نظام تحمیل کرده است.

یکی از دلایل اصلی تحقق این امور و یا به عبارت بهتر دلیل اهم عدم توانایی در حفظ و کنترل مدیریتی این حوادث علاج ننمودن مدیریت واقعه قبل از وقوع حادثه منبعث از واقعه می باشد.

سیاست‌ آزمون و خطا جایگزین نظرات کارشناسان

در خصوص آنچه که گفته آمد غالباً دستور اجرایی این قوانین صادر و در مقابل اعتراض اصلاحی کارشناسان، صاحب منصبانه وصاحب نظرانه با اطمینان به نتایج استنباط و تحلیل های خود به آراء صاحب نظران وقعی ننهاده و درعمل سیاست‌ آزمون و خطا را در دستور کار قرار می دهند. و در فکر پشت تریبون محافل با استغراق تمام از این قسم صاحب نظران تشکر کرده و آنقدر دست های آنها را با گرمی می مالند که به گمانم کارشناسان بی منصب بودند بی ید هم شده اند.

جام های خالی نماد اعتراضات جوانان خوزستان

 فی الواقع اگر حاکمیت برنامه‌ریزی اصولی برای جلب نظر کارشناسان حوزه های تخصصی داشته باشد و از آن در جهت مذاکره و مفاهمه مشترک با مردم صحبت نماید هیچ زمان «جام های تشنه» جوانان غیور خوزستانی تبدیل به نماد مبارزه علیه حاکمیت نمی گردد.

هیچ ایرانی فراموش نخواهد کرد پدران این غیورمردان در زمان جنگ با «جام‌های خون» از مام میهن دفاع کردند و حال که حاکمیت در انتقال مفاهیم موضوعات مختلفُ فیه به آنها عاجز است و ایضاً آنها نمی توانند اراده ی خود را با توجه به میزان اعتبارات و امکانات به دولت منقل کنند تصور می نمایند حرف و کلامشان استماع نمی گردد. فلذا از جام آب خالی به عنوان نماد اعتراض استفاده می نمایند.

ابلاغ آیین نامه ای که با اصلاحیه تنظیمی کانون وکلا وجه مشترکی ندارد

و اما هدف از این مقدمه: یادآوری اینکه: در آخرین روزهای صدارت جناب آقای رئیسی بر مسند ریاست محترم قوه قضائیه و در راستای اجرای ماده ۲۲ لایحه ی قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ که اشعار می دارد: آئین نامه این قانون را کانون ها تنظیم و جهت تصویب به وزارت دادگستری (قوه قضائیه) ارسال می دارند، آیین نامه‌ای وضع و ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: موارد تفصیلی مغایرت آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون های وکلا دادگستری با قانون

کانون های ۲۵ گانه سراسر کشور با عنایت به مرّ قانون و توافقات مسبوق بر شروع تنظیم اصلاحیه آیین نامه را تنظیم و به مرجع وضع تصویب ارسال می‌نمایند. بعد از یک دوره ی گذر متن از کوچه طلبگی نمایندگان دو طرف یک مرتبه در خبری دهشت آور دو روز مانده به دوره انتقال ریاست محترم قوه سابق به رئیس محترم قوه جدید متنی ایجاد و انشاء شده که با اصلاحیه وجه مشترکی ندارد، ابلاغ می شود و با توجه به اعلام وصف لازم الاجرا بودن، جامعه حقوقی را آماده عکس‌العمل نشان دادن می کند.

تاکید هیات مدیره های کانون های وکلا بر غیر قابل اجرا بودن آیین نامه

هیات مدیره ها بدواً اعضای جامعه هشتاد هزار نفری وکلاء که سوگند خورده اند ابزار دادرسی عادلانه را در کنار بال دیگر فرشته عدالت فراهم نمایند به خویشتن داری و صبر دعوت و خود با تحمل تعب تجمع ناشی از شیوع کرونا در تهران دور هم جمع شده اند و پس از بررسی همه جوانب نتیجه هیات عمومی را با تاکید بر غیر قابل اجرا بودن آیین نامه خلاف قانون اعلام و موارد مصرح نقض قانون و تبعات و خطراتی که می تواند برای حقوق مردم داشته باشد را طی نامه ی رسمی جداگانه ارسال و از محضر رئیس قوه قضائیه خواسته اند که به نظر این زعمای قوم که از سر دلسوزی بیان شده و آینده عدالت ورزی را مشوش می بینند عنایت شده و دستور اصلاح آیین نامه بر مدار قانون اعاده گردد. تا خدای ناکرده نشود آنچه که نباید بشود.

بیشتر بخوانید: کانون‌های وکلای دادگستری به صورت مجزا نیز بر غیرقابل اجرا بودن آیین نامه لایحه استقلال تأکید کردند

تقسیم مشکلات مدیریتی بین مردم با آزمون و خطا

تاکنون پالس های مثبت و منفی از بازتاب انتشار گسترده نامه ی کارشناسان و روسای کانون ها به رئیس قوه قضائیه منعکس شده است. یک پاسخ نقل به مضمونی است شبیه پاسخ های سنوات گذشته که گفته آمد از یکی از مدیران کلان حوزه ی معاونت حقوقی مبنی بر اینکه “بلاتردید اجرا می‌کنیم و پاسخ سوالات و ابهامات وکلا را نیز می‌دهیم”.

بیشتر بخوانید: معاونت حقوقی قوه قضاییه: آیین‌ نامه جدید لایحه استقلال لازم الاجرا و آیین نامه قبلی منسوخ است

پاسخ تکراری تقسیم مشکلات مدیریت مردم بین آن ها با مخرج مشترک آزمون و خطا که یکتا قاعده ی آن شاید تقسیم مساوی مضار و منافع و تقسیم معضلات تصمیم غیرکارشناسی بین مردم باشد و رسیدن کارد به استخوان؛ مانند اینکه کم آبی یا بد داوری را بین اعضای جامعه به نسبت مساوی تقسیم می کنیم تا عدالت رعایت شود.

عالی ترین مقام قضایی کشور: به دنبال تعامل با وکلا هستیم نه تقابل

حدیث متواتر و محکمی که از عالی ترین مقام قضایی کشور در جلسه شورای عالی قضایی نقل می شود دلالت بر آن دارد که ایشان با اشاره غیرمستقیم به موضوع نامه تاکیداً اعلام کرده اند که ما به منظور تسریع و تسهیل حل کردن مشکلات دادرسی مردم حتماً هماهنگی می‌کنیم که با لسان مشترک مفاهمه مغایرات را مرتفع نماییم و با وکلا دنبال تعامل هستیم نه تقابل (نقل به مضمون)

بیشتر بخوانید: محسنی اژه ای : در روابط قاضی و ضابط دادگستری بازنگری می‌شود

این بیانات حکایت از اتخاذ شیوه مدیریت مدرن با تکیه بر اصول کلی عمومی حکومت داری و استفاده از تجارب دارد. شخصی که در این مسند سخن می راند تقریباً در قالب وزن کشی های میدانی سابق وزن شده و حتماً هم وزن مسئولیت های سابق بوده است که برای این پست وزین انتخاب شده است.

کانون های وکلا تاکنون منطقی عمل کرده اند

وزارت اطلاعات، دادستان کل و نظائر آن به خوبی خصوصیات جامعه و مردم را به ایشان شناسانده و ایشان با این شناخت قبلی قدم در جایگاه بعدی گذاشته اند. استفاده از تجارب که شیوه ی کار اشخاص گذشته پژوه و آینده نگر است می تواند ایشان را در جهت پیشبرد مدیریت کلان فعلی و حل مشکلات قضائی مردم استعانت دهد انشاءالله تعالی.

کانون ها در این کارزار نابرابر خستگی‌ ناپذیر تاکنون کاملا منطقی عملی کرده اند چه آن زمان که از اعضای خود خواهش کردند خویشتنداری کنند و کردند و چه بعد از آن زمان که رسانه‌های معاند خواستند از جلسه اضطراری هیات عمومی کانون ها کوه بسازند و با ضد انقلاب نمایی، موضوع اصلی را منحرف کنند، روشنگری کرده اند که موضوع اختلاف برداشت حقوقی از نحوه اجرای ماده ۲۲ قانون استقلال است و قرار است با مکاتبه روسای کانون ها و رفع موارد قانونی حل و فصل شود.

وانگهی جریان نامشخص داخلی، تلاش وافری جهت سوق دادن عصبانیت وکلا به سمت اعتراضات موردی صنفی و اجتماعی نمود و هنوز موفق نشده است.

وکلای دادگستری در انتظار از سرگیری اصلاح آیین نامه بر مدار قانون هستند

آتش فروریخته ولی خاموش نشده است. فی الحال که حرف ها گفته شده و مکاتبات رسمی به عمل آمده است جامعه حقوقی کشور، وکلای دادگستری و اساتید حقوق منتظر دود سفیدی هستند که باید از قبه ی قوه‌ قضاییه بلند شود و نوید از سرگیری اصلاح آیین نامه بر مدار قانون باشد.

بیشتر بخوانید: چرا پذیرش استقلال نهاد وکالت چنین گران می‌نماید؟

این اقدام همان مفاهمه مشترک است و هر نوع اقدام مخاطره انگیز دیگر به سیاق سنوات سابق به نحوی که در سطور ماضی گفته آمد تجربه شده و قطعاً هشدار امنیتی است به ختم نتیجه‌ ی بی اعتنایی به نظرات مدیران کانون ها که باعث می شود بین اعضا و هیئت مدیره ها اختلاف نظر جدیدی حادث و هم اندیشی بین صنفی تقلیل یابد.

معلوم نیست برای یک تفسیر ماده قانونی چه تبعاتی باید بر کدام یک از طرفین تحمیل شود

چون در طول تاریخ نوع نگاه و حرفه عدالت‌ محوری وکلای دادگستری به نحوی بوده و هست که مردم برای فرار از آنچه که آن را جور و ظلم تفسیر می‌کنند به وکلا متوسل شوند. در این برهه سرعت سیر سایر اعتراضات به سمت وکلا شتاب بیشتری خواهد گرفت و فائق بر آن در این بلاتکلیفی تفسیری، معاندین داخل و خارج می‌شوند حلال مشکلات مردم از طریق پیوند دادن گروه‌های پیش گفته و آن وقت معلوم نیست برای یک تفسیر ماده قانونی چه تبعاتی باید بر کدام یک از طرفین تحمیل شود و سرنوشت و عاقبت کار چه خواهد شد؟

اقدامات دولت در حل مشکلات خوزستان تاثیر نداشته و نخواهد داشت

در مسئله آب خوزستان پس از رسیدن نارضایتی مردم به اوج که ناشی از بی توجهی به نظر کارشناسان و مردم بود، دست های پیدا و پنهان با زیرکی و پیدا کردن مخرج مشترک پیش‌گفته نتیجه مساوی خود را تحصیل کرده اند. اقدامات غیر برنامه ریزی شده امروز دولت در خصوص اعزام پنج هزار تانکر آب، عملیات لوله برداری و لوله کشی آب، تخصیص اعتبارات میلیاردی بدون مطالعه قبلی و مالاً مفتوح نمودن دریچه های سد بعد از رسیدن کارد به استخوان مردم به اندازه یک عشر توجه به نظرات کارشناسان منابع آب و مردم نه در حل مشکل و نه در اقناع و ارضاء مردم تاثیر نداشته و نخواهد داشت.

آیین نامه باید تحت حکم باشد نه حکم تحت آیین‌ نامه

کما اینکه همین تجربه در خصوص سیل خوزستان هم با بی برنامگی انجام شده و شاهد عواقب آن هستیم. رجاء واثق است سریع تر از جریانات موجودی که در تلاش تبدیل یا پیوند داستان جام های تشنگی روی دست نوجوانان به کتاب های قانون بر سر نیزه در دست جوانان هستند تا تفهیم کنند که حکم قضیه در کتاب قانون است و آیین نامه باید تحت حکم باشد نه حکم تحت آیین‌ نامه! دست به کار شوند و با استفاده از شیوه های مدیریت متهورانه و انقلابی مسیر شروع شده اصلاح را از محل انحراف قطع و دستور به اعاده و اصلاح به شیوه مندرج در قانون بدهند.

 تلاش برای علاج لایحه قبل از واقعه

قطعاً ابتکار این عمل در مدیریت راه خود را از نحوه ی برخورد با آنچه که در این مقاله مختصر آمد و هرکدام چالش امنیتی مهمی برای مردم و حاکمیت به وجود آورد به خوبی جدا کرده و با این مفاهمه مشترک اختلاف نظرات محور نابود خواهند شد اگر دود سفید مذاکرات و مکاتبات روسای کانون‌ها و رئیس محترم قوه قضاییه در ایام هفته ولایت و تولد حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام برآید قطعاً میمون خواهد بود و می‌توان گفت تلاش ها برای علاج لایحه قبل از وقوع حادثه به نحو احسن انجام و ثمر داده وگرنه معلوم نیست از این سکوت و فرصت سوزی چه استنباط های بعدی برداشت و چه اقداماتی انجام شود.

بیشتر بخوانید: قانونگذار حکیم و عواقب آثار یک طرح غیر کارشناسی

انتخاب عنوان لسان مفاهمه مشترک یعنی زبانی که دو طرف بتوانیم نظرمان را به یک دیگر تفهیم کنیم اگر از اصل انتخاب ایشان مبارک تر نباشد کم اهمیت‌تر هم نیست. انشاالله این توفیق برای طرفین حاصل شود انشاالله.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا