نامه ۲۶۷ استاد رشته حقوق به نمایندگان مجلس درخصوص آثار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار
۲۶۷ استاد حقوق از نمایندگان مجلس خواستند با عدم تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار جلوی فاجعه حقوقی را بگیرند
فهرست
وکلاپرس– ۲۶۷ استاد حقوق دانشگاه های کشور درخصوص تبعات زیان بار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به نمایندگان مجلس شورای اسلامی هشدار دادند.
به گزارش وکلاپرس، ۲۶۷ تن از اساتید حقوق دانشگاههای کشور در نامهای خطاب به نمایندگان مجلس نسبت به تبعات زیانبار و گسترده طرح موسوم به «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسبوکار» بر حرفه وکالت هشدار داده و با تاکید بر اینکه تصویب و تبدیل این طرح به قانون بر استیفای حقوق ملت اثر منفی خواهد داشت، خواستار پرهیز از اعمال مصوبات این طرح بر حرفه وکالت دادگستری شدند.
در بین این اسامی، نام اساتید صاحب نام حقوق همچون دکتر صفایی، دکتر درودیان، دکتر اخلاقی، دکتر آشوری دکتر ضیایی بیگدلی، دکتر محبی، دکتر اسکینی و دکتر اردبیلی نیز دیده می شود.
بیشتر بخوانید:
سخنان رییس اسکودا درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار
نامه رییس کانون وکلای گیلان به نمایندگان مجلس پیرامون طرح تسهیل صدور مجوز کسبوکار
متن نامه به شرح ذیل است:
به نام خدا
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام
همان گونه که مستحضرید طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» که کلیات آن در کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی تصویب شده است، در این هفته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
بر اساس تبصره ۱ ماده ۶ طرح مذکور، تبصره ذیل ماده ۱ «قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری» (مصوب ۱۳۷۶) اصلاح و یک تبصره بدان افزوده می شود.
بی توجهی طراحان به ساختار قضایی کشور و اصل دادرسی منصفانه
بر اساس تبصره الحاقی، کانون وکلای دادگستری و مرکز امور مشاوران و وکلای قوه قضاییه مکلف خواهند شد داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حایزان بالاترین امتیاز را کسب می کنند به عنوان کارآموز بپذیرند.
رویکرد اقتصادی حاکم بر کمیسیون و تلاش برای اشتغال زایی فارغ التحصیلان باعث شده است که طراحان به تبعات غیر قابل جبران این مصوبه بر ساختار قضایی کشور و اصل دادرسی منصفانه بی توجه باشند.
تعدا زیاد فارغ التحصیلان؛ ضعف برنامهریزی وزارت علوم
تصویب این تبصره به معنای آن است که باتوجه به تعداد بسیار زیاد دانش آموختگان حقوق، که ناشی از ضعف برنامه ریزیِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، سالیانه هزاران نفر بدونِ داشتنِ حداقلِ شرایطِ لازمِ علمی و آموزشی، وارد عرصه وکالت و دفاع از حقوق مردم شوند.
این ورود بی رویه و بدون مبنا آثار و تبعات سنگینی بر جای خواهد گذاشت که ذیلاً به برخی از آنها اشاره خواهد شد:
توسعه بیحد و حصر دانشکدههای حقوق
اولاً، شرط اولیه وکالت داشتن حداقل دانش حقوق است. متأسفانه به علت توسعۀ بی حد و حصر دانشکده های حقوق در سرتاسر کشور سالیانه حدود هشتاد هزار نفر وارد این رشته می شوند.
برای مثال دانش آموختگان یکی از مراکز دانشگاهی سه برابر تمام دانشگاه های کشور فرانسه است؛ کسانی که به جهت فقدان استاد و نظارت آموزشی و شرایط لازم، ممکن است با مقدمات حقوق نیز آشنا نباشند، ولی فارغ التحصیل حقوق محسوب می شوند.
حال، با این وضعیتِ دانش آموختگان حقوق نمی توان بدون دقت علمی و مناسب به افراد اجازه وکالت داد تا از جان، عرض و مال شهروندان دفاع کنند.لذا ملاحظه سود اقتصادی و نادیده گرفتن زیان های گزاف معنوی و اعتباری با هیچ استدلالی قابل توجیه نیست.
غیر ممکن بودن آموزش حجم زیاد کارآموز ناشی از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار
ثانیاً، پس از پذیرش افراد در آزمون جذب کارآموز وکالت دادگستری، آموزش و نظارت امری ضروری است؛ روش جذب ناصحیح اساساً آموزش در کانون وکلا و قوه قضاییه را غیرممکن می سازد که ظاهرا مورد ملاحظه واستعلام قرار نگرفت؛ چراکه انتظار آن خواهد بود که کانونهای وکلای دادگستری به اندازۀ دانشگاههای کشور توان آموزش داشته باشند.
نکته مهم و شایان توجه دیگر آن است که عملکرد وکیل باید تحت نظارت قرار گیرد. متأسفانه امروز که نبود نظارت بر مؤسسات غیرمجاز حقوقی دامنگیر مردم و تضییع حقوق آنها و گسترش واسطه گری شده است نباید اجازه داد این بحران بر عرصۀ وکالت هم حاکم شود؛
فراوانی بی رویه تعداد وکلا موجب کارچاق کنی و فساد خواهد شد
ثالثاً، افزایش وکلایی که از لحاظ علمی نیازمند آموزش و از نظر حرفهای، نیازمند نظارت هستند، به معضل فساد در سیستم قضایی دامن خواهد زد؛ فراوانی بی رویه تعداد وکلا، کمبودن دانش، عدم نظارت لازم و دغدغه گذران زندگی دستگاه مجری عدالت را درگیر پدیده ای شوم موسوم به «کارچاق کنی» و روابط ناسالم خواهد کرد که بر سلامت و قابلیت اعتماد نظام قضایی خدشه ای جدی وارد می کنند.
به علاوه فضای دادگستری و ظرفیت محدود دادگاه ها نیز اجازۀ پذیرش شمار بالای کارآموز وکالت دادگستری جهت آموزش را نخواهد داد؛
بحث انحصارزدایی منتفی است
رابعاً، باتوجه به الزام قانونی کانون وکلای دادگستری به جذب کارآموزان وکالت به صورت سالیانه و تعیین ظرفیت در کمیسیونی که اکثریت آن با نمایندگان قوه قضاییه می باشد، بحث انحصارزدایی منتفی است.
بدیهی است که در کمیسیون تعیین ظرفیت، امکانات قوۀ قضاییه در آموزش و زیرساختهای لازم در کانون وکلای دادگستری ملاحظه میشود و ضوابط خلاف اصول علمی، آموزشی و حرفه ای این طرح مبنا قرار نمی گیرد؛
منطق حاکم بر وکالت را با منطق مسلط بر فروش کالاها قیاس ناپذیر است
خامساً، نگاه اقتصادی به بحث وکالت و قضاوت که از اساس مفسدهآمیز است، موجب این برداشت نادرست شده است که با افزایش بیحسابو مبنای وکلای دادگستری، خدمات وکالت افزایش می یابد.
این برداشت منطق حاکم بر وکالت را با منطق مسلط بر فروش کالاها و خدمات اقتصادی یک سان می داند، در حالی که اساساً این دو خدمت عمومیـاجتماعی با اقتصادی قیاس ناپذیرند و افراد در مراجعه به وکیل به مؤلفه هایی توجه می کنند که در خصوص خرید کالا بدان توجه ندارند.
حاکمیت این نگاه موجب می شود باتوجه به عدم اطلاع مردم در تمییز خدمت تخصصی وکالت، با خطرات جبران ناپذیری مواجه شوند. به ویژه آن که هم اکنون نیز انحصاری وجود ندارد؛ اگر انحصاری وجود داشت، نباید با پدیده وکلای بیکار و یا عدم تمدید گسترده پروانه مواجه می شدند.
به هم ریختگی عرصۀ وکالت، دادرسی منصفانه و اجرای عدالت را درگیر چالش و صدمات غیر قابل جبران می سازد که اساساً با این نگاه اقتصادی، بحران مزبور اجتناب ناپذیر خواهد بود.
نمایندگان مجلس از تحقق فاجعه حقوقی جلوگیری کنند
اینجانبان، جمعی از استادان دانشکده های حقوق دانشگاه های کشور، که درباره رعایت حقوق شهروندان و ضرورت تحقق دادرسی عادلانه با حضور وکلای دارای صلاحیت که نهایتاً تأمین کننده منافع ملّی و مصلحت نظام به شمار می رود، دغدغه مند هستیم و درباره عدم توجه به نصاب علمی مناسب جهت ورود به عرصه وکالت و پیامدهای حقوقی اجتماعی چنین رویکرد اقتصادی بر این امر مهم مدنی و اجتماعی هشدار می دهیم
و از ریاست مجلس و نمایندگان محترم انتظار داریم با استفاده از نظر نخبگان از تحقق فاجعه حقوقی جلوگیری کنند و نگذارند با ادعای شکستن انحصار، فساد و ناکارآمدی و کارچاق کنی گریبان گیر دستگاه قضا شود و حقوق ملت تحت الشعاع اهداف اقتصادی طراحان قرار گیرد.
در خاتمه تأکید می کنیم «تحقق عدالت»، پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی اشخاص و اعتبار و منزلت دستگاه قضا در صحنه داخلی و بین المللی به عدم اجرای این طرح پیوند خورده است.
تعیین ضابطه هایی همچون نصاب شناور که سابقه ای در نظام های حقوقی جهان ندارد و با تبعات مذکور به اعتماد مردم و اعتبار و جایگاه بین المللی این نظام حقوقی لطمه جدی خواهد زد.
به علاوه اجرای این طرح نه تنها لطماتی سنگین به «حقوق ملت» وارد مینماید، بلکه به دلیل نادیدهانگاشتن رکن اصلی دادرسی منصفانه کشور را از مسیر توسعۀ پایدار خارج خواهد کرد.
با احترام
اسامی اساتید امضاکننده نامه
۱_ دکتر سیدحسن صفایی، دانشگاه تهران
۲_ دکتر حسنعلی درودیان، دانشگاه تهران
۳_ دکتر بهروز اخلاقی، دانشگاه تهران
۴_ دکتر محمد آشوری، دانشگاه تهران
۵_ دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی، دانشگاه علامه طباطبایی
۶_ دکتر محمدعلی اردبیلی، دانشگاه حقوق بهشتی
۷_ دکتر محسن محبی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات
۸_ دکتر ربیعا اسکینی، دانشگاه تهران
۹_ دکتر منصور امینى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۰_ دکتر محمدعلى اعلایى فر، دانشگاه آزاد، واحد میمه
۱۱- دکتر مسلم آقایى طوق، عضو سابق هیات علمى دانشگاه علوم قضایى
۱۲- دکتر اصغر احمدى موحد، دانشگاه آزاد، تهران مرکز
۱۳- دکتر رضا آریافر، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۱۴- دکتر حسین آقایى جنت مکان، دانشگاه اهواز
۱۵- دکتر مصطفى السان، دانشگاه شهید بهشتى
۱۶- دکتر رضا اللهى منش، دانشگاه آزاد، تهران شمال
۱۷- دکتر سراج الدین اللهى، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۱۸- دکتر حسین آقابابایى، دانشگاه گیلان
۱۹- دکتر روح الله آخوندى، دانشگاه پیام نور مشهد
۲۰- دکتر محمد افشارى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۱- دکتر سید ابراهیم امینى، دانشگاه شیراز
۲۲- دکتر على انصارى، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۳- دکتر وحید آگاه، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۴- دکتر علیرضا آرشپور، دانشگاه اصفهان
۲۵- دکتر فیروز احمدى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۲۶- دکتر جهاندار اکبرى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۲۷- دکتر علیرضا آذربایجانی، دانشگاه تهران
۲۸- دکتر نعمت احمدی، آزاد، تهران مرکز
۲۹- دکتر عیسی امینی، دانشگاه ازاد تهران مرکز
۳۰_ دکتر داریوش اشرافی، آزاد، تهران مرکز
۳۱_ دکتراکبر ایمان پور، دانشگاه گیلان
۳۲_ دکتر زینب اصغری، آزاد شهر قدس
۳۳_ دکتر عباس اکبری، دانشگاه آزاد، واحد غرب
۳۴_ دکتر یاسر آزاد شهابی، دانشگاه آزاد واحد ساری
۳۵_ دکتر محسن آرین، دانشگاه پردیس فارابی تهران
۳۶_ دکتر حسین الحسینی، دانشگاه آزاد واحد لاهیجان رشت
۳۷_ دکتر هرمز اسدی کوهباد، دانشگاه آزاد اصفهان
۳۸_ دکتر تهمورث بشیریه، دانشگاه علامه طباطبایى
۳۹_ دکتر محسن برهانى، دانشگاه تهران
۴۰- دکتر محسن بهشتیان، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۴۱- دکتر ابراهیم بیک زاده، دانشگاه شهید بهشتى
۴۲- دکترمحمدعلى بهمئى، دانشگاه شهید بهشتى
۴۳_دکتر سعید بیگدلى، دانشگاه آزاد، واحد زنجان
۴۴_دکتر مجید بنایى اسکویى، دانشگاه علامه طباطبایى
۴۵_ دکتر محمدعلى بابایى، دانشگاه بین المللى امام خمینى قزوین
۴۶_ دکتر محمد بهروزى، دانشگاه پیام نور مشهد
۴۷_ دکتر رحیم باغبان، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۴۸_ دکتر فرامرز باقرآبادى، دانشگاه رازى
۴۹_دکتر روح الله بخت جو، دانشگاه آزاد، واحد تفت
۵۰_ دکتر امیر باقریان، دانشگاه آزاد اصفهان
۵۱_ دکتر بابائی مهر، دانشگاه آزاد، واحد چالوس
۵۲_ هژبر برادران نصیری چ، دانشگاه آزاد تالش
۵۳-دکتر بتول پاکزاد، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
۵۴- دکتر محمدرضا پاسبان، دانشگاه علامه طباطبایى
۵۵_ دکتر عباس پهلوان زاده، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۵۶_ دکتر على پزشکى، دانشگاه آزاد، واحد زنجان
۵۷- دکتر رحیم پیلوار، دانشگاه تهران
۵۸_دکتر رضا پرستش، دانشگاه گیلان
۵۹_ آیت الله پرویزى فرد، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۶۰- دکتر رسول پروین، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۶۱_ دکتر جواد پور کرمى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۶۲_ دکتر عباس تدین، دانشگاه آزاد، تهران مرکز
۶۳_دکتر احمد تاجى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۶۴_ دکتر نرجس توکلى افشار، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۶۵_ دکتر حسین تاجى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۶۶_ محمدصادق تیموری، دانشگاه آزاد اصفهان
۶۷_ دکترمنصور جبارى، دانشگاه علامه طباطبایى
۶۸_دکتر محمدهادى جواهرالکلام، دانشگاه علامه طباطبایى
۶۹_دکتر فریدون جعفرى، دانشگاه همدان
۷۰_ محمد جعفرى، دانشگاه اصفهان
۷۱_دکتر محمدجواد جعفرى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۷۲_دکتر شهاب جعفری، ندوشن، آزاد، واحد علوم تحقیقات
۷۳_دکتر مریم جلالی، دانشگاه آزاد، واحد چالوس
۷۴_دکتر کیوان جمالی، دانشگاه آزاد، قائمشهر
۷۵_دکتر مهدی جلیلیان، دانشگاه آزاد نجف آباد
۷۶_دکتر مهدی جلیلی، موسسه المهدی اصفهان
۷۷_ دکتر محمد مهدی جرکویه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۷۸_ دکتر جواد حبیبی، دانشگاه آزاد قائمشهر
۷۹_دکتر محمود حبیبى-دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
۸۰_دکتر حیدر حسن زاده، دانشگاه آزاد، تهران مرکز
۸۱_دکتر محمدمهدى حاجیان، دانشگاه علامه طباطبایى
۸۲_دکتر محمدحسین حجاریان، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۸۳_دکتر محمدحسن حجاریان، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۸۴_دکتر عبدالمهدى حیدرى، دانشگاه آزاد، واحد رفسنجان
۸۵_دکتر سوده حامد توسلى، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۸۶_ دکتر محمدجعفر حبیب زاده، دانشگاه تربیت مدرس
۸۷_دکتر على عباس حیاتى، دانشگاه کرمانشاه
۸۸_ دکتر میترا حسینیان، دانشگاه ارشاد دماوند
۸۹_ دکتر سید محسن حسینی پویا، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۹۰_ دکتر یوسف خرم فرهادی، دانشگاه نوشهر_چالوس
۹۱_ دکتر مظاهر خواجوند، دانسگاه آزاد چالوس
۹۲_ دکتر ابوالقاسم خدادادى، دانشگاه آزاد، واحد اراک
۹۳_دکتر سید پدرام خندانى، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۹۴_دکتر عبدالله خدابخشى، دانشگاه مشهد
۹۵_دکتر مسعود خراشادى زاده، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۹۶_دکتر مونا خلیل زاده، پژوهشکده حقوقى شهر دانش
۹۷_دکتر على دشتى، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۹۸_دکتر مهراب داراپور، دانشگاه شهید بهشتى
۹۹_ دکتر پوپک دبستانى دانشگاه کرمان
۱۰۰_دکتر حسین داوودى بیرق، دانشگاه خوارزمى
[۰۹-۱۳, ۹:۰۷ p.m.] Mr.hooshyar: ۱۰۱_دکتر رضا دریایى، دانشگاه گیلان
۱۰۲_ دکتر ابراهیم دلشاد، دانشگاه آزاد، واحد قم
۱۰۳_ دکتر هما داوودى گرمارودى، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۱۰۴_ دکتر محمدعلى داوریار، دانشگاه پیام نور مشهد
۱۰۵_ دکتر ناصر داغمه چی فیروزجانی، دانشگاه پیام نور ساری_ بابل
۱۰۶_ دکتر مجید داودی، دانشگاه آزاد قائمشهر
۱۰۷_ دکتر رضا دریایی، دانشگاه گیلان
۱۰۸_ دکتر بیت اله دیوسالار، دانشگاه آزاد چالوس
۱۰۹_ دکتر مهدى ذاکریان، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
۱۱۰_دکتر محمد راسخ، دانشگاه شهید بهشتى
۱۱۱_ دکتر حبیب الله رحیمى، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۱۲_دکتر جمال رضائى حسین آبادى، دانشگاه تهران
۱۱۳_دکتر بهزاد رضوى فرد، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۱۴_ دکتر محمدرضا رهبرپور، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۱۵-دکتر محمود روح الامینى، دانشگاه کرمان
۱۱۶_دکتر هادى رحمانى، پژوهشکده حقوقى شهر دانش
۱۱۷_ دکتر عبادالله رستمى، دانشگاه گیلان
۱۱۸-دکتر حسن رحیم زاده، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۱۹-دکتر على زارعشاهى، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۲۰-دکتر على رفیعى مقدم، دانشگاه کرمان
۱۲۱_ دکتر بهاره حمزه راد، دانشگاه طبرستان، پیام نور
۱۲۲_ دکتر امین رادمان، دانشگاه پیام نور طبرستان
۱۲۳_ دکتر یوسف رضایی مفرد، دانشگاه آزاد خرم آباد
۱۲۴_ دکتر ناصر رضوانی، دانشگاه آزاد چالوس
۱۲۵_ دکتر ام البنین رمضان زاده بادلی، دانشگاه مازندران
۱۲۶-دکتر محمدرضا رحمت، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۲۷-دکتر لیلا ریسى، دانشگاه آزاد، واحد اصفهان
۱۲۸_دکتر سمیه رحمانیان، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۲۹-دکتر آزاد رضایى، دانشگاه کرمانشاه
۱۳۰_دکتر ساسان رضایى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۱۳۱_ دکتر محمد حسین زارعى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۳۲-دکتر على زارع مهرجردى، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۳۳_ دکتر مهدى زاهدى، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۳۴_دکتر مجتبى زاهدیان، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۳۵-دکتر صادق سلیمى، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۳۶-دکتر غلامعلى سیفى زیناب، دانشگاه شهید بهشتى
۱۳۷-دکتر پرویز ساورائى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۳۸_دکتر زهرا ساعدى، دانشگاه اهواز
۱۳۹-دکتر عبدالله سمامى، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
۱۴۰_ دکتر مهین سبحانى، دانشگاه گیلان
۱۴۱-دکتر عباس سلمانپور، دانشگاه گیلان
۱۴۲-دکتر حسن سوارى، دانشگاه تربیت مدرس
۱۴۳-دکتر رضا سیمبر، دانشگاه گیلان
۱۴۴_دکتر سید کمال سجادى، دانشگاه خاتم
۱۴۵_دکتر محمد شجاعیان، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۴۶-دکتر محمد شریف، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۴۷-دکتر عباس شفیعى، دانشگاه آزاد، واحد میمه
۱۴۸_ دکتر مهدى شعبان نیا منصور، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۴۹-دکتر مرتضى شهبازى نیا، دانشگاه تربیت مدرس
۱۵۰_دکتر باقر شاملو، دانشگاه شهید بهشتى
۱۵۱_ دکتر سیروس شهریارى، دانشگاه آزاد، واحد بوشهر
۱۵۲_ دکتر محمدجواد شریعت باقرى، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۵۳_ دکتر عباس شیخ الاسلامى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۵۴_ دکتر مجید شعبانى، دانشگاه آزاد، واحد رفسنجان
۱۵۵-دکتر محمدابراهیم شمس ناترى، دانشگاه تهران
۱۵۶-دکتر بهارک شاهد، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۱۵۷_دکتر مجید شایگان فرد، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۵۸_دکتر عباس شهروان دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۵۹_ دکتر حسن شاه ملک پور-دانشگاه گیلان
۱۶۰_دکتر مهدى صبورى پور-دانشگاه شهید بهشتى
۱۶۱_دکتر محمدجواد صفار-دانشگاه شهید بهشتى
۱۶۲_دکتر مجید صادق نژاد نائینى-دانشگاه سبزوار
۱۶۳_دکتر محمدعلى صلح چى، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۶۴_دکتر محمود صادقى-دانشگاه تربیت مدرس
۱۶۵_دکتر امیرمحمد صدیقیان، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۶۶_ دکتر یاسین صعیدى، دانشگاه آزاد، واحد میمه
۱۶۷_ طیبه صاحب، دانشگاه تربیت مدرس
۱۶۸_ دکتر محمد صابر، دانشگاه تربیت مدرس
۱۶۹_ دکتر محمدمهدى صفاکیش، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۷۰_ دکتر على طهماسبى دانشگاه کرمانشاه
۱۷۱_ دکتر سهیل طاهری، دانشگاه آزاد واحد شهرقدس
۱۷۲_دکتر جعفر عسگرى، دانشگاه آزاد، واحد شهرقدس
۱۷۳-دکتر مهدى عاشورى، دانشگاه شهرکرد
۱۷۴_دکتر اصغر عباسى، دانشگاه آزاد، واحد چالوس
۱۷۵_ دکتر مریم عباچىدانشگاه آزاد، واحد بندرانزلى
۱۷۶_ دکتر حمیدرضا على کرمى، دانشگاه آزاد، واحد اراک
۱۷۷_ دکتر حسن عالى پور، دانشگاه تهران
۱۷۸-دکتر بختیار عباسلو، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۷۹_ دکتر محمد عابدى، دانشگاه مشهد
۱۸۰_ دکتر بیژن عباسى، دانشگاه تهران
۱۸۱-دکتر ماهرو غدیرى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۸۲_دکتر هنگامه غضنفرى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۱۸۳_دکتر جهانبخش غدیرى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۱۸۴_ دکتر مجید غمامى، دانشگاه تهران
۱۸۵_ دکتر على فقیه حبیبى، دانشگاه آزاد، واحد میمه
۱۸۶-دکتر فرهنگ فقیه لاریجانى، دانشگاه مازندران
۱۸۷_ دکتر احمد فاطم، دانشگاه آزاد، واحد اسلامشهر
۱۸۸-دکتر مسیب فلاح پور، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۸۹-دکتر غلام نبى فیضى چکاب، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۹۰-دکتر نوبان فشندى، دانشگاه آزاد، واحد تهران غرب
۱۹۱_دکتر مجتبى فرخ بخش، دانشگاه شاهد
۱۹۲_ دکتر على فتوحى راد، دانشگاه غیرانتفاعى مشهد
۱۹۳_دکتر حسین فخر، دانشگاه تبریز
۱۹۴-دکتر مهدی فضلی، آزاد، واحد ملارد
۱۹۵_ دکتر محمد جعفر قنبرى جهرمى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۹۶_ دکتر وحید قاسمى عهد، دانشگاه آزاد، واحد اراک
۱۹۷-دکتر عباس قاسمى حامد، دانشگاه شهید بهشتى
۱۹۸_ دکتر حسن قاسمى مقدم، دانشگاه آزاد، واحد یزد
۱۹۹_دکتر حسن قاسمی، دانشگاه یزد
۲۰۰_ دکتر مریم قربانى فر، دانشگاه اصفهان
[۰۹-۱۳, ۹:۰۷ p.m.] Mr.hooshyar: ۲۰۱_دکتر محسن قائم فر، دانشگاه اصفهان
۲۰۲_ دکتر جلیل قنواتى، دانشگاه تهران
۲۰۳_دکتر حسام قپانچى، دانشگاه مشهد
۲۰۴_دکتر محمدرضا قاضى زاده، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۰۵_دکتر عباس کوچ نژاد، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۲۰۶_ دکتر غلامرضا کریمى، دانشگاه اهواز
۲۰۷_ دکتر جعفر کوشا، دانشگاه شهید بهشتى
۲۰۸-دکتر محسن کاظمى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۲۰۹_ دکتر محمد کریمى، دانشگاه آزاد، واحدایلام
۲۱۰_ دکتر محمود کهنى، دانشگاه آزاد، واحد رشت
۲۱۱-دکتر قباد کاظمى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۲۱۲_ دکتر رجب گلدوست، دانشگاه شهید بهشتى
۲۱۳_ دکتر على اکبر گرجى ازندریانى، دانشگاه شهید بهشتى
۲۱۴_ دکتر حسین گلدوزیان، دانشگاه گلستان
۲۱۵-دکتر محمدرضا گوهریان، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۱۶_ دکتر سعید لطفى، دانشگاه غیرانتفاعى مشهد
۲۱۷_ مهران لطفى فروشانى، دانشگاه آزاد، واحد اهواز
۲۱۸-دکتر میرهادى میرشمسى، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۱۹-دکتر ناصر منصوریان، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۲۰-دکتر علیرضا مظلوم رهنى، دانشگاه آزاد، واحد شهر قدس
۲۲۱-دکتر مهدى منتظر، دانشگاه آزاد، واحد دماوند
۲۲۲-دکتر حسنعلى موذن زادگان، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۲۳-دکتر منصور میر سعیدى، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۲۴-دکتر حسن مرادى، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۲۵_دکتر مصطفى مظفرى، دانشگاه شهید بهشتى
۲۲۶_ دکتر رضا مقصودى، دانشگاه گیلان
۲۲۷_دکتر عیسى مقدم، دانشگاه گیلان
۲۲۸_ دکتر سید مهدى منصور، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۲۲۹_دکتر سید ابراهیم موسوى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۲۳۰-دکتر جمشید میرزایى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۲۳۱-سید مهدى موسوى احمدى، دانشگاه آزاد، واحد رفسنجان
۲۳۲_دکتر محمدعلى مهدوى ثابت، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
۲۳۳_دکتر فیروز محمودى، دانشگاه تهران
۲۳۴-دکتر عباس محمدخانى، دانشگاه آزاد، واحد ایلام
۲۳۵-دکتر یوسف مولایى، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۲۳۶_ دکتر امیر مهمان نواز، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۲۳۷-دکتر شراره مفیدیان، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۲۳۸-دکتر حسن مرادى، دانشگاه تهران
۲۳۹-دکتر محمد معبودى، دانشگاه مشهد
۲۴۰_دکتر رسول مقصودپور، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۴۱-دکتر محمدرضا میرزاجانى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۴۲_دکتر شاپور محمدحسینى، دانشگاه آزاد، واحد اهواز
۲۴۳- غلامرضا موسى قزوینى، دانشگاه اهواز
۲۴۴- دکتر خدیجه مرادى، دانشگاه کرمانشاه
۲۴۵_ دکتر جلیل مالکی، آزاد، تهران مرکز
۲۴۶_ شهلا معظمی، دانشگاه تهران
۲۴۷_ پژمان محمدی، تربیت مدرس
۲۴۸_ دکتر صابر نیاورانى، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
۲۴۹- دکتر مهدى نظرى الهویى، دانشگاه آزاد، واحد تاکستان
۲۵۰- دکتر محمد نوروزى، دانشگاه آزاد، واحد سارى
۲۵۱_ دکتر امیرحسین نیازپور، دانشگاه شهید بهشتى
۲۵۲- دکتر علیرضا نواریان، دانشگاه آزاد، واحد زنجان
۲۵۳- دکتر هادى نعیمى، دانشگاه آزاد، واحد زنجان
۲۵۴_ دکتر محمدرضا نظرى نژاد، دانشگاه گیلان
۲۵۵- دکتر مصطفى نورالهى، دانشگاه خاتم
۲۵۶- نور محمد نوروزى، دانشگاه اهواز
۲۵۷_ دکتر یزادن نصرتى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۲۵۸_ دکتر علی نجفی توانا، آزاد، تهران مرکز
۲۵۹_ دکتر حسن وکیلیان، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۶۰_ دکتر احمدرضا ونکى، دانشگاه پیام نور گناوه
۲۶۱_ -دکتر امیرساعد وکیل، دانشگاه تهران
۲۶۲_ دکتر سید جعفر هاشمى باجگانى، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۲۶۳_ دکتر احمدعلى هاشمى، دانشگاه پیام نور مشهد
۲۶۴_ دکتر اسدالله یاورى، دانشگاه شهید بهشتى
۲۶۵_ دکتر احمد یوسفى صادقلو، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
۲۶۶_ دکتر الیاس یارى، دانشگاه آزاد، واحد ایلام
۲۶۷- مهدى یوسفى صادقلو، دانشگاه پیام نور
چرا مخالف هستید شما ها استادها منافع شخصی خودتون دیدید ، دلتون اگر برای مملکت میسوخت رشته حقوق بگونه ای جلوه نمیدادید که هرکسی برای گرفتن لیسانس راحت این رشته انتخاب کن اگر جوری درس میدادید که شاگردان شما کاملا باسواد باشند الان استقبال می کردید نه مخالفت
واقعاً خجالت داره برای استادهای حقوق ایران که سکان دستشون و میتوانند واقعا انسانهای لایق بفرستند بازار کار جلو کار خوب دیگران می ایستند، واقعا در نحوه عملکرد خودتان کاوش کنید که چرا مخالف هستید، یکی دست زیاد میشه یکی هم شما عالم بی علم پرورش دادید و ترس هم داره
با سلام و عرض ادب ، وقتی وکیل اتفاقی جزعی از حق خواهان یا خوانده می باشد که از طریق وکیل اتفاقی مقابل خواسته طرف مقابل از خود دفاع کند اما با کیسه دوزی و رانت و انحصاری کردن کانون وکلا باید سه میلیون تومان بپردازد ،دوستان اگر شخص مورد نظر پول داشت که هزینه گرفتن وکیل می کرد ، درست است که هزینه وکلایی که از شما پروانه گرفته اند خواسته هایشان از جیب ملت بیشتر است آیا این رانت و انحصاری کردن نیست پس چیست ، آیا وکیلی که مبنای حق وکالت خود را قیمت آن مال منقول غیر منقول قرار میدهد و حق الزحمه گرفته شده را در سامانه لحاظ نمی کند و رقم پایینتر ذکر میکند فساد نیست ، لطف میکنید شفاف سازی کنید که چند نفر از اساتیدی که این نامه را امضاء کردند وکیل نیستند و خود را در خطر ندیده اند با تصویب این طرح ، اگر وکالت شغل نیست و جزء کسب و کار به حساب نمی آید بفرمایید شغل اصلی وکلا چیست که یکسری از آنان درآمد نجومی دارند ، چند درصد از اشخاصی که از طریق کانون وکلا پروانه دریافت کرده آمد صلاحیت وکالت دارند وقتی که وکیل فرق قرار رد دعوی و حکم و رای قطعی را نمی داند !؟اینها برای بنده که چهار سال در رشته حقوق تحصیل نموده ام جای بسی سوال دارد ، امیدوارم که حق به حق دار برسد چون همه جویای حق هستیم نه اینکه تظاهر به حق خواهی کنیم . انشاءالله که امضاء های طلایی در هر کسب و کاری بر چیده شود.
اتفاقا طرح بسیار خوبی هست و امیدوارم که تصویب شود .
تا برخی کیسه دوختگان برای مردم هم یاد بگیرند تا برای یک وکالت نباید مردم بیچاره را سرکیسه کنند
این اقایان اساتید نگران فروش کتاب های وکالت خودشان هستندطرح بسیار عالی
سلام
وقتی ذینفع باشن معلومه مخالف باشن الان که انحصار است مردم نمیتونن وکیل بگیرن همین وکلا که ادعا دارن مشاوره اشتباه میدن وتا پول نگیرن دست به کار نمیشن وخیلی هم کم کاری میکنن مردم خسته شدن عدالت نیست
هرکی پولدار باشه وکیل میگیره وپیروز میشه
یعنی واقعا ۲۶۷ دکتر این مملکت ب اندازه نمایندگان مجلس نمیفهمن ک این همه دکتر دارن اعلان خطر میکنند اما نماینده خودشونو فهیم تر از این اساتید و دکترا میدونن؟ واقعا چرا باید ادمای بیسواد باید بشن نماینده ک برای اینکه ثابت کنند یه کاری برای مردم انجام دادن و اونو افتخاری برای دوره نمایندگی خودشون معرفی کنند یه طرحی رو ب تصویب برسونند ک وکلا و مردم رو ب خاک سیاه بنشونن
مثل این است که در حرفه پزشکی ، جهت کسب و کار قانونی در نظر گرفته شود !! اما شاید در پزشکی شرایط سخت باشد همچون میشود انسان آموزش ببیند و یاد بگیرد ، اما میشود انسان در هر کاری که علاقمند باشد تلاش کند و بیاموزد و خدمت کند ، کار نشد ندارد
بنظر انحصار چیزی نیست که براحتی بدون مقاومت از آن گذشت هر انحصاری منافع خاص خود را دارد روز برا صنف قنادی حریم تعریف شد برا حل آن حتی تاتحصن موضوع ادامه دار بود د رصورتیکه یه چیز مصرف شدنی بود نزدیکتر بود نه دفترخانه بود نه نظام مهندسی بود ونه واردات و صادرات مقاومت طبیعی است انحصار دیکتاتوری و دیکتاتوری انحصار میآورد حتی به صورت قانونی آنچه ارزش آن با پول سنجیده میشود کسب و کار است چه حقوقی چه یه نفر آموزش قرآن دهد جه مشاوره حقوقی باشد چخدمات مهندسی یا حقوقی استادان هم ذینفع از باب بند د که روزی و بیشترشان همین حالا وکیلند بنظر نباید آنان از کم شدن فرصت کاری بدلیل رفع انحصار واهمه داشته باشند چون هر کس جایگاه خود را دارد استادان باید از صنف خودشان یکجانبه دفاع نکنند وکالت زمانی آسیب دیده است بخاطر چندر غاز از دفاع یک مظلوم خوداری میشود و حتی برا معاضدت تقاضای بوجه میشود اینجاست که وکالت کسب و کار است بنظر اشتباهات خواص کمتر از اشتباهات عوام نیست و منطقی ارئه نمیکنند باوجود تعرفه حق وکالت بیشتر خارج تعرفه کار میکنند باید ارزش صنفها را حفظ کرد ولی نه با سیم خاردار ما در خلا کار نمیکنیم در دنیا چگونه عمل میکنند حداقل یاد بگیریم که همه به قانون عمل میکنند رئیس دفاتر در صدا و سیما آموزش بیقانونی میدهد بدقانونی بهتر از بیقانونی است آقایان باید منشا رعایت قانون باشند ولی… دادستان مدعی عموم است ولی این آقایان بدعت عمل نکردن به قانون را پایه ریزی کردند اگر اینطوری پیش رود سنگ روی سنگ بند نمی ماندهمه صنفها محترمند ولی قرار نیست هرچه دلشان بخواهد انجام دهند باید سیستم دفترخانهها داروخانهها جذب پزشک پروانه نظام مهندسی و جذب وکیل و نحوه کار آنان مورد باز نگری قرار گیرد میتوان تمام صنفهار را رتبه بندی کرد و ورود آنها را آسان کرد همه در ورودی خود را در رتبه اول قرا دادهند که مشکل ساز است تا دوسال پیش اکثر این صنفها حتی در پذیرش پوز بانکی چهها که نگفتند چون منافع مطرح است بنظر انحصار با هر توجیه حتی قانونی مطرود است حتی خواص هم آنرا تایید کنند وجهه خواص در آینده زیر سوال است در طول تارخ هیچ انحصاری نفع جامعه را بدنبال نداشته حتی ارسطو و افلاطون نیز از انحصار دفاع نکردند با آرزوی رعایت حقوق جامعه توسط افراد بظاهر بینفع دارای قدرت دانشجوی دکترا