اخبار بین المللیویژه

۱۷ جولای؛ روز جهانی عدالت بین‌المللی

وکلاپرس– روز جهانی عدالت بین‌المللی یک روز جهانی است که در ۱۷ جولای در سراسر جهان به عنوان بخشی از تلاش برای به رسمیت شناختن سیستم عدالت کیفری بین‌المللی گرامی داشته می شود.

به گزارش وکلاپرس جهان از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۱۷ جولای (۲۷ تیر) هر سال را به‌عنوان روز جهانی عدالت بین‌المللی یا  روز بین‌المللی عدالت کیفری یا روز بین‌المللی عدالت گرامی می‌دارد.

منشا تعیین روز جهانی عدالت بین‌المللی به ۱۷ جولای ۱۹۹۸ (۲۷ تیر ۱۳۷۸) بازمی‌گردد؛ زمانی که اساسنامه رم تصویب شد.

اساسنامه چند جانبه روم در ۱۷ جولای ۱۹۹۸ تصویب شد و از ۱ ژوئیه ۲۰۰۲ لازم الاجرا شد. در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۰، در کنفرانس بازنگری در اساسنامه رم که در کامپالا (اوگاندا) برگزار شد، هفدهم جولای به‌عنوان روز بین‌المللی عدالت کیفری نامگذاری شد که بعدا به روز جهانی عدالت بین‌المللی تغییر نام داد.

اساسنامه رم نشان‌دهنده نقطه‌عطف مهمی در مبارزه جهانی علیه مصونیت از مجازات برای جنایت‌های سنگین و هدف آن اطمینان از پاسخگویی عاملان چنین جنایت‌هایی است؛

تاسیس دیوان کیفری بین المللی به موجب اساسنامه رم

در سال ۲۰۰۲ دیوان کیفری بین المللی (The International Criminal Court) (ICC یا ICCt) بر اساس اساسنامه چندجانبه رم تأسیس شد.

تاسیس دیوان بین‌المللی کیفری گامی بزرگ به سوی عدالت  و یک نوآوری در حقوق بین‌الملل و حقوق بشر تلقی می‌شود.

دادگاه کیفری بین المللی (The International Criminal Court) (ICC یا ICCt) یک سازمان بین دولتی و دادگاه بین المللی است که مقر آن در لاهه، هلند است.

این اولین و تنها دادگاه بین المللی دائمی است که صلاحیت رسیدگی به افراد را به دلیل جنایات بین المللی نسل کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و جنایت تجاوز دارد.

لوگوی دیوان کیفری بین المللی (The International Criminal Court)
لوگوی دیوان کیفری بین المللی (The International Criminal Court)

 ۱۳۹ کشور به عضویت دادگاه بین‌المللی کیفری درآمده‌اند

از سال ۱۹۹۸ تاکنون ۱۳۹ کشور به عضویت دادگاه بین‌المللی کیفری درآمده‌اند؛ این بدان معنا است که این کشورها، تصمیم‌های صادره از سوی دادگاه را خواهند پذیرفت.

داددگاه بین‌المللی کیفری از زمان تاسیس خود، گام‌هایی را در ارتقای عدالت بین‌المللی برداشته است؛ این سازمان حکم‌های بازداشت متعددی را صادر کرده و در برخی از موارد، افرادی را که متهم به نقض شدید حقوق بشر هستند، محاکمه کرده است.

با وجود این، دادگاه بین‌المللی کیفری، با چالش‌های متعددی مواجه است؛ یکی از مسائل مهم تعداد محدودی از کشور‌هایی است که اساسنامه رم را تصویب کرده‌اند و دیگری کشور‌هایی مانند آمریکا هستند که از حوزه قضایی آن خارج مانده‌اند. این امر توانایی دادگاه بین‌المللی کیفری را برای رسیدگی به جرایم ارتکابی در این کشور‌ها یا از سوی آن‌ها محدود می‌کند؛

تفاوت بین دیوان بین المللی کیفری (ICC) با دیوان بین المللی دادگستری (ICJ)

لازم توجه است که دیوان بین المللی کیفری از دیوان بین المللی دادگستری، ارگانی از سازمان ملل که به اختلافات بین دولت ها رسیدگی می کند، متمایز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا