یادداشت محسن برهانی درباره اتهام سب النبی و لزوم توجه به ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی

وکلاپرس- صبح دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع، دو کاربر فعال در شبکه‌های اجتماعی به اتهام هتاکی به مقدسات اسلامی و سب النبی اعدام شدند.

به گزارش وکلاپرس، دکتر محسن برهانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در واکنش به انتشار خبر اعدام این دو شخص در یادداشتی با تفسیر موادی از قانون مجازات به اعدام این دو شهروند را نقد کرده است.

بیشتر بخوانید:

به اعتقاد دکتر برهانی چنین مجازات‌هایی که تنها با یک ادعا ساقط می‌شوند، مجازات‌هایی نمادین و سمبولیک برای اجرا نشدن هستند و اصرار و پیگیری و اجرای آن، با قانون و فقه سازگاری ندارد.

دکتر برهانی در حساب اینستاگرامش نوشت:

خبر اعدام برخی شهروندان به اتهام سبّ‌ نبی باعث تشویش خاطر بسیاری از هموطنان شد.

در این نوشته اساساً نمی‌خواهم وارد صحت و سقم این رأی بشوم چرا که متأسفانه اطلاعات جامعی از این آراء منتشر نمی‌شود تا اهالی حقوق در این خصوص به بحث و بررسی بپردازند. کما اینکه اساساً در پی آن نیستم که در مورد مستندات حکم سبّ‌النبی در فقه و تفاوت تفاسیر در این قضیه و‌ انطباق یا عدم انطباق قانون با فقه سخنی به میان آورم.

آنچه مدنظر است توجه به قانون مجازات اسلامی موجود است.

قانونگذار در سال ۱۳۹۲ جرم سبّ‌النبی را وارد قانون کرد و در ماده ۲۶۲ بیان داشت:

«هرکس پیامبر اعظم (ص) و یا هریک از انبیاء عظام الهی (ع) را دشنام دهد یا قذف کند ساب‌النّبی است و به اعدام محکوم می‌شود».

در تبصره، حکم این ماده به سایر ائمه معصومین (ع) و حضرت زهرا (س) تسری پیدا کرده است. مدعای بنده آن است که در بسیاری از موارد توجه لازم به ماده ۲۶۳ نمی‌شود. این ماده مقرر می‌دارد:

«هرگاه متهم به سب، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات یا به نقل قول از دیگری بوده است سابّ‌النبی محسوب نمی‌شود».

عنایت درست به این‌ ماده ۲۶۳ باعث می‌شود اساساً حکم سنگین اعدام در هیچ موردی اجرایی نشود مگر درخصوص اشخاصی که دست از جان شسته باشند و نخواهند به زندگی ادامه دهند؛ در این ماده تنها و تنها «ادعا» برای ساقط کردن حکم اعدام کافی است یعنی حتی نیاز نیست متهم این ا‌دعا را اثبات نماید یعنی بعد از دستگیری یا احضار شخص ادعا کند من مست بودم یا زبانم چرخید یا از روی غفلت گفتم و ‌قصدی نداشتم یا نقل قول کردم؛ فرقی نمی‌کند این ادعا در دادسرا باشد یا در دادگاه و یا حتی اگر بعد از صدور حکم‌ بدوی و در مرحله فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور مطرح شود.

صرف این‌ ادعا کافی است که اعدام منتفی شود و نیاز به آن نیست که «احتمال صدق گفتار وی» وجود داشته باشد (مقایسه با ماده ۲۱۸ این مهم را اثبات می‌نماید).

اما امان از عدم اطلاع شهروندان، پیگیری و اصرار بی‌مورد برخی ضابطان و سختگیری برخی قضات.

اساساً در جرایم موجب حد اصرار بر اثبات جرم و پیگیری صدور حکم و اجرای آن، بخصوص در جرمی مانند سبّ‌النبی نه ممدوح است که قطعاً مذموم است. چنین مجازات‌هایی که تنها با یک ادعا ساقط می‌شوند، مجازات‌هایی نمادین و سمبولیک برای اجرانشدن هستند و اصرار و پیگیری و اجرای آن، با قانون و فقه سازگاری ندارد.

وکلای محترم و شهروندان در صورت مواجهه با چنین اتهام سهمگینی، ماده ۲۶۳ را فراموش نفرمایند.

بیشتر بخوانید:

از قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲:

فصل پنجم- سبّ نبی

ماده ۲۶۲هر‌کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و یا هر یک از انبیای عظام ‌الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب‌‌النّبی است و به اعدام محکوم می‌شود.

تبصرهقذف هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام و یا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یا دشنام به ایشان در حکم سبّ نبی است.

ماده ۲۶۳هر‌گاه متهم به سب، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است ساب‌‌النّبی محسوب نمی‌شود.

تبصرههر‌گاه سب در حالت مستی یا غضب یا به نقل از دیگری باشد و صدق ‌اهانت کند موجب تعزیر تا هفتاد و چهار ضربه شلاق است.

خروج از نسخه موبایل