اخبار صنفیویژه

گزارش پاسخگویی کانون های وکلای دادگستری به درخواست های سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

وکلاپرس– از زمان راه اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (iranfoia) تاکنون ۱۵ کانون وکلای دادگستری استانی برای پاسخگویی به درخواست های اطلاعات به این سامانه متصل شده اند.

به گزارش وکلاپرس، طبق اعلام سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در حال حاضر علاوه بر کانون وکلای مرکز، ۱۴ کانون وکلای دادگستری دیگر شامل قزوین، چهار محال و بختیاری، قم، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، البرز، ایلام، اصفهان،کرمان، بوشهر، خوزستان، فارس، همدان و یزد نیز به این سامانه پیوسته‌اند.

در گزارش سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اعلام شده است: در این اقدام در حالی انجام شده است که از مجموع ۲۷ کانون وکلای کشور هنوز ۱۲ کانون به این سامانه متصل نشده اند. [تعداد کانون های وکلای دادگستری ۲۹ کانون است!]

 مجموع درخواست های ثبت شده برای کانون های وکلا ۲۰۱ درخواست است که این موسسات به ۱۴۲ درخواست اطلاعات پاسخ داده و رسیدگی کرده اند.

طبق قانون موسسات مشمول موظفند در سریعترین زمان که نباید بیشتر از ۱۰ روز پس از دریافت درخواست باشد به آن پاسخ بدهند. مسئول پاسخگویی هریک از موسسات از سوی رئیس آن مرکز به دبیرخانه کمیسیون معرفی شده که وظیفه بررسی و ارائه اطلاعات را بر عهده دارد. گزارش آماری عملکرد کانون های وکلای دادگستری در تصویر زیر قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید:

 بیشترین درخواست را کانون وکلای مرکز دارد که هنوز به ۱۶ درخواست اطلاعات پاسخ نداده است. پاسخگویی هیچکدام از کانون های وکلای دادگستری ۱۰۰درصد نیست و به ترتیب کانون های وکلای اردبیل، خوزستان، قزوین و البرز پاسخگویی نسبتاً مناسبی داشته اند.

بر اساس این جدول:

  •  بیشترین درصد پاسخگویی: کانون وکلای دادگستری اردبیل
  • بیشترین تعداد درخواست ها از: کانون وکلای مرکز
  • بیشترین میانگین زمان پاسخگویی: کانون وکلای منطقه فارس
  • کمترین درصد پاسخگویی: کانون وکلای کرمان

بوده است.

گزارش پاسخگویی کانون های وکلای دادگستری به درخواست های اطلاعات
گزارش پاسخگویی کانون های وکلای دادگستری به درخواست های اطلاعات

شایان ذکر است: گزارش عملکرد و پاسخگویی همه دستگاه ها و سازمان های متصل در سامانه iranfoia به صورت برخط در صفحه اصلی قابل دسترس است.

این موسسات مشمول مقررات قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند و مکلفند در صورت ثبت درخواست اطلاعاتی مثل بخشنامه ها، آمارها، صورت جلسات، تصمیمات، ضوابط تسهیلات، گزارش های مالی و سایر اطلاعاتی که طبق قانون حق دسترسی به آنها برای مردم وجود دارد ارائه نمایند. سریعترین زمان پاسخگویی به صورت کلی به ترتیب کانون های وکلای یزد، اردبیل، چهارمحال وبختیاری، اصفهان، قزوین با میانگین زمان ۵ تا ۸ روز هستند.

سایر موسسات این گزارش در شاخص زمان پاسخگویی با توجه به فراوانی درخواست هایشان مقررات قانونی رسیدگی به درخواست های مردم را رعایت نکرده اند.عدم رعایت مهلت های مقرر و ممانعت از دسترسی به اطلاعات برخلاف مقررات این قانون جرم محسوب می شود.همه اشخاص می توانند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند درخواست های اطلاعات خود را از بیش از ۲۵۰۰ سازمان و موسسه دولتی، غیردولتی و خصوصی ثبت و پیگیری نمایند. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات حق دسترسی همه مردم به اطلاعاتی که شخصی و محرمانه نیست را مجاز دانسته است. سامانه iranfoia بستری نظارت پذیر برای ثبت درخواست و پاسخ از سوی ذینفعان و مکلفان قانون است. تاکنون کلیه موسسات مشمول این قانون مکلفند علاوه بر اینکه به درخواست های اطلاعات مردم در این سامانه پاسخ می دهند با رعایت ملاحظات قانونی اطلاعات عمومی خود را منتشر و دسترس پذیر نمایند تا نیازی به ثبت درخواست دسترسی به اطلاعات جز در موارد ضروری نباشد.

یک دیدگاه

  1. دیوار کوتاه تر از وکلا پیدا نکردن تو این کشور از هر طرف زور میگن!!
    قانون به درد نخوری که از روی لجبازی تصویب شد مثل قانون تسهیل !

    قانون شفافیت !!
    اگه قرار بر شفاف سازیه محبت کنید دارایی رئیس روسا رو شفاف سازی کنید . میزان گرونی و بدبختی و فقر مردم رو شفاف سازی کنید و..‌.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا