اخبار کانون هاویژه

فرهاد تجری : در برخی موارد با نمایندگان صحبت می‌کنیم و آن ها تاسف می‌خورند که چرا قبلا متذکر نشدید

نماینده سابق مجلس و معاون پارلمانی کانون وکلای مرکز: امروز ضرورت تعامل کانون وکلای دادگستری و مجلس شورای اسلامی بیش از هر وقت دیگری حس می‌شود

وکلاپرس _ وکیل دادگستری فرهاد تجری ضمن اشاره به اینکه در مواردی که برای ما آسیب پذیری ایجاد کرده و با نمایندگان صحبت می‌کنیم، تاسف می‌خورند که چرا قبلا متذکر نشدید، تاکید کرد که امروز تعامل کانون وکلای دادگستری و مجلس ضروری است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز، وکیل فرهاد تجری (نماینده سابق مجلس و معاون پارلمانی کانون وکلای مرکز) با اشاره به بحث تخصص گرایی در حوزه وکالت گفت: باتوجه به دامنه گسترده‌ای که در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و اداری داریم و علم حقوق نقش آفرینی زیادی دارد و تنوع موضوعات باعث شده علم ساده قبلی حقوق با یک دامنه شمول وسیع مورد توجه باشد.

امروزه یک حقوقدان نمی‌تواند بگوید مسلط به همه حوزه‌های علم حقوق است

وکیل تجری بیان کرد: از حوزه بین‌الملل گرفته تا موضوعات داخلی همواره آثار حقوقی قابل ملاحظه و اهمیت است. امر و نهی‌های قانونی و تکالیف زیادی داریم که قاعدتا دارای تبعات خاص خود هستند و علم حقوق پیچیده تر شده است. مثلا در حوزه پزشکی در گذشته پزشکی عمومی داشتیم و این علم توسعه چندانی نداشت اما امروز رشته‌های خاص پزشکی و متنوع ایجاد شده است.

وی افزود: حوزه حقوق هم تخصصی شده است، یک فارغ التحصیل و تحصیل کرده حقوق باید آگاهی کلی از قوانین مختلف با چارچوب‌های حقوقی داشته باشد اما رشته حقوق امروز یکی از تخصصی‌ترین رشته‌ها است. امروزه یک حقوقدان نمی‌تواند بگوید، مسلط به همه حوزه‌ها و شاخه ها علم حقوق هستم.

تخصصی شدن وکالت دادگستری یکی از ضرورت‌های امروز جامعه است

تجری تصریح کرد: امروز انتظار جامعه از تحصیل کرده حقوق و شخصیت‌های حقوقی این است که به موضوعات حقوقی اشراف داشته باشند. تخصصی شدن وکالت یکی از ضرورت‌های امروز جامعه است، هم بازدهی و شان وکالت دادگستری را به عنوان نهاد فنی و تخصصی بالا می‌برد و هم به حقوق مردم و اجرای عدالت کمک بیشتری می‌کند. تخصصی شدن حقوق و به تبع آن وکالت ضرورت جامعه است. متولیان جامعه حقوقی بیشتر به این سمت بروند و مراکز آموزشی و علمی در جهت تخصصی شدن وکالت اقدام جدی کنند.

وی افزود: هم جامعه این را انتظار دارد و استقبال می‌کند و هم ضرورت کاری و شان صنفی می‌طلبد که به این سمت حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید:

همکاری مجلس شورای اسلامی و کانون وکلای دادگستری مغفول مانده است

تجری با اشاره با اهمیت همکاری و تعامل مجلس شورای اسلامی و کانون وکلای دادگستری خصوصا کانون مرکز به عنوان کانون اصلی و مادر گفت: متاسفانه این همکاری از جمله موضوعاتی بوده که که مغفول مانده است.

معاون پارلمانی کانون وکلای مرکز اشاره کرد: مجلس شورای اسلامی نقش ریل گذار را دارد. هر موضوعی که بخواهد در جامعه نهادینه و اجرا شود و و اهدافی از آن مورد انتظار باشد قاعدتا به صورت قانون اجرایی و عملیاتی می‌شود.

شاهد تصمیم گیری‌هایی در مجلس بوده ایم که نسبت به نهاد وکالت ظلم و کم لطفی شده است

نماینده سابق مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان تعیین کننده و ریل گذار و کانون وکلا به عنوان یک صنف و نهاد حقوقی و تخصصی انتظار این است که تعامل و ارتباط با مجلس بیشتر داشته باشند، هم صنف حرف خود را بزند و هم قوانینی که تصویب می‌شود از نگاه و منظر یک کارشناس حقوقی و وکیل که خودش کارشناس امر حقوقی است و آسیب شناسی و موضوعات حقوقی را تجربه کرده و به عنوان پخته ترین نظرات در تعامل حوزه های کاری خود با مجلس، ارائه و در نهایت این نظرات در قانون گذاری لحاظ شود. به جهت اینکه این ارتباط و تعامل نبوده است، ما در برهه‌های مختلف خصوصا در چند سال اخیر شاهد تصمیم گیری‌هایی بودیم که نه تنها نسبت به موضوعات حقوقی و حقوق مردم، بلکه نسبت به نهاد وکالت ظلم و کم لطفی‌های زیادی شده است که عمده آن ها ناشی از همین عدم ارتباط و تعامل است.

بیشتر بخوانید:

ضرورت تعامل بیش از هر وقت دیگری حس می‌شود

معاون پارلمانی کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اهمیت داشتن صندلی در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر حوزه‌های مختلف تخصصی کشور را ارزیابی و بررسی کنید امروز اتاق تعاون و اتاق بازرگانی که صنف خاصی هستند، صندلی ثابت در مجلس دارند و درباره موضوعات مختلف در کمیسیون‌های مربوطه با این دوستان تبادل نظر انجام می‌شود. در حالی که در موضوعات حقوقی هیچ اعتنایی به نظر جامعه وکالت نمی‌شود و تصمیماتی اتخاذ می‌شود که نه تنها نهاد وکالت دادگستری حتی حقوق مردم هم تضعیف می‌شود. ضرورت تعامل بیش از هر وقت دیگری حس می‌شود.

وی افزود: ارتباط با نمایندگان مهم است، نمایندگان تحصیلات و سوابق حقوقی دارند. باید بپذیریم آن اشراف و تسلطی که مجموعه همکاران ما در حوزه‌های مختلف حقوقی و صنفی دارند همه نمایندگان ندارند و داشتن ارتباط و تعامل در تامین حقوق مردم موثر است.

حضور شخصیت‌های حقوقی در مجلس شورای اسلامی فرصت است

این نماینده سابق مجلس گفت: در برخی از مواردی که برای ما آسیب پذیری ایجاد کرده و با نمایندگان صحبت می‌کنیم و آن ها هم تایید می‌کنند و تاسف می‌خورند چرا قبلا متذکر نشدید و علت این است که این حق ارتباط از ما گرفته شده بود. امروز بیش از هر وقت دیگری این تعامل حس می‌شود. تعامل و ارتباط با مجلس برای کانون وکلای دادگستری مثل اتاق بازرگانی و … باید وجود داشته باشد؛ ما هم به این تعامل نیاز داریم و متاسفانه این عدم تعامل بعضا در برخی موارد نظر حتی دستگاه قضایی و نهاد وکالت لحاظ نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

وی در پایان تاکید کرد: حضور شخصیت‌های حقوقی در مجلس شورای اسلامی فرصت است. در حوزه تقنینی تعامل و نقش صنف وکالت دادگستری تعیین کننده دارد. اگر همکاران حقوقدان در مجلس حضور داشته باشند، می‌توانند هماهنگی و همراهی بیشتری با نهاد وکالت داشته باشند و کمک حال مجموعه همکاران در مجلس شورای اسلامی باشند.

نماینده سابق مجلس و معاون پارلمانی کانون وکلای مرکز ادامه داد: در انتخابات پیش رو در دور دوم مجلس شورای اسلامی انتظار است، شخصیت‌های حقوقی را از میان شخصیت‌های باقی مانده شناسایی، پیگیری و حمایت کنیم و اشخاص ارزشمندی مثل دکتر ابراهیم عزیزی با سابقه حقوقدانی شورای نگهبان و سوابق اجرایی و تقنینی و نظارتی در کنار آقایانی همچون سلیمی سید نظام الدین موسوی و فلسفی و حسین زاده بحرینی و جراره و نادری در حوزه تهران انتخاب شوند می توان اهداف و برنامه‌های خود را از، مجموعه تخصصی آنها مطالبه کنیم.

منبع: اداره روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا