اخبار مجلس شورای اسلامی

کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی و قضایی می‌توانند با تعداد کمتری تشکیل شوند

وکلاپرس- عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به تصویب اصلاح ماده ۳۸ آیین نامه داخلی مجلس گفت: کمیسیون‌های فرهنگی، حقوقی و قضایی که هنوز تشکیل نشده‌اند، می‌توانند با تعداد کمتری نیز تشکیل شوند.

به گزارش وکلاپرس، با گذشت دو ماه از آغاز به کار مجلس دوازدهم (۷ خرداد ۱۴۰۳) و تعیین وضعیت اکثر کمیسیون های مجلس، همچنان کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی و قضایی به علت عدم استقبال نمایندگان، بلاتکلیف مانده اند.

در همین راستا نمایندگان در جلسه علنی ۲ مرداد ماه با اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند و بر اساس آن مقرر شد چنانچه اعضای کمیسیون تخصصی به حداقل نصاب مذکور در این ماده نرسد هیات مشترک متشکل از اعضای کمیسیون آئین نامه داخلی و هیات رئیسه مجلس مکلف است ظرف حداکثر یک هفته پس از اجرای تبصره ۳ ماده ۳۷ این قانون حداقل اعضای آن کمیسیون را برای یک بار در همان دوره تعیین نماید.

بیشتر بخوانید:

تکلیف اعضای همه کمیسیون‌ها تا زمان معرفی وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم تعیین می‌‌شود

در همین راستا مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اصلاح صورت گرفته اعلام کرد: تکلیف اعضای همه کمیسیون‌ها تا زمان معرفی وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم تعیین می‌‌شود.

مجتبی یوسفی درباره اصلاح تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون آیین نامه داخلی مجلس مرتبط با فرآیند تشکیل کمیسیون‌های تخصصی که به حدنصاب نرسیدند، گفت: اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس با قید فوریت و با هدف کاهش تعداد نمایندگان کمیسیون‌هایی -که به حدنصاب نرسیده- هفته جاری در صحن علنی مجلس اصلاح شد تا کف تعداد نمایندگان این کمیسیون‌ها کاهش پیدا کند.

نماینده اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازوکاری باید در نظر گرفته شود که نمایندگان دور اولی مجلس نیز بتوانند باتوجه به سوابق و مدرک تحصیلی خود و کسب امتیاز لازم در کمیسیون‌های مرتبط به خود حضور پیدا کنند، هرچند آیین‌نامه مرتبط با امتیازدهی به نمایندگان جهت عضویت در کمیسیون‌ها در انتهای مجلس دهم برای مجلس یازدهم تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی و قضایی می‌توانند با تعداد کمتری تشکیل شوند

وی با بیان اینکه مصوبه اصلاح ماده ۳۸ به منظور طی کردن فرایند قانونی به شورای نگهبان ارسال شده است، افزود: با این اوصاف کمیسیون‌های فرهنگی، حقوقی و قضایی که هنوز تشکیل نشده‌اند، می‌توانند با تعداد کمتری نیز تشکیل شوند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: همچنین با توجه به قید فوریت پیرامون این مصوبه فرآیند قانونی آن با سرعت بیشتری در شورای نگهبان به منظور تایید اصلاح این ماده انجام خواهد شد و تا زمان معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به کمیسیون‌ها این فرایند طی خواهد شد، بنابراین در تا زمان تمامی کمیسیون‌ها تعیین تکلیف می‌شوند.

منبع: خانه ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا