اخبار کانون هاویژه

تصمیم کانون وکلای دادگستری خراسان درباره رد صلاحیت شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲

وکلاپرس _ کانون وکلای دادگستری خراسان با انتشار گزارشی از جلسات بیست و یکم و بیست و دوم هیأت مدیره این کانون، از تصمیم اعضای هیأت مدیره درباره رد صلاحیت شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲، خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، هیأت مدیره کانون وکلای خراسان در جلسات اخیر خود که در تاریخ ۱۶ اردیبهشت و ۲۳ اردیبهشت ماه تشکیل شد، تصمیم گرفته است تا اعلام نظر نهایی مرجع استعلام اقدام به اتخاذ تصمیم در خصوص رد صلاحیت شدگان پذیرفته شده در آزمون وکالت ۱۴۰۲ نکند.

بیشتر بخوانید:

لازم به ذکر است از ۹۳۶ پذیرفته شده آزمون وکالت ۱۴۰۲ کانون وکلای خراسان، بیش از ۱۵۰ نفر از سوی وزارت اطلاعات حائز شرایط اخذ پروانه کارآموزی وکالت تشخیص داده نشده اند.

بر اساس ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، متقاضیان صدور پروانه علاوه بر داشتن مدارک تحصیلی لازم و همچنین پذیرفته شدن در آزمون یا دارا بودن شرایط معافیت از شرکت در آزمون، باید شرایط ذیل این ماده را نیز دارا باشند.

همچنین کانون های وکلا بدون احراز این شرایط از طریق استعلام از مراجع ذی ربط، حق صدور پروانه وکالت ندارند.

ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶

بخشی از ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری به شرح زیر است:

برای اشخاصی پروانه کارآموزی وکالت صادر می شود که علاوه بر دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی دارای شرایط ذیل باشند :

الف- اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام.

ب- اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی.

ج- نداشتن پیشینه محکومیت مؤثر کیفری.

د- نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروه‌های الحادی و فرَق ضاله و معاند با اسلام و گروه‌هایی که مرام‌نامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی می باشد.

هـ- عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه‌های رژیم طاغوت.

و- عدم عضویت و هواداری از گروهک‌های غیر‌قانونی و معاند با جمهوری اسلامی ایران.

ز- عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی.

تبصره ۱- کانون‌های وکلا مکلفند به منظور احراز شرایط فوق از مراجع ذی‌صلاح مربوطه استعلام نمایند و مراجع مزبور مکلفند حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پاسخ لازم را اعلام نمایند.

تبصره ۲- …

و طبق بند ۳ ذیل ماده ۴۷ آیین نامه اجرائی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا مصوب ۱۴۰۰، کانون وکلا باید در مورد شرایط مقرر در بندهای (د)، (هـ)، و (و) ذیل ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری، از مراجع ذی‌صلاح از قبیل وزارت اطلاعات استعلام کند.

به طور معمول این استعلام توسط کانون های وکلای کشور، از ادارات اطلاعات مربوطه انجام می شود و پاسخ این استعلام مبنای عمل قرار می گیرد.

گزارش جلسه بیست و یکم و بیست و دوم هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان

به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان، گزارش جلسه بیست و یکم و بیست و دوم هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان بدین شرح است:

بیست و یکمین و بیست و دومین جلسه دوازدهمین دوره هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان با حضور اعضای اصلی و احدی از اعضای علی البدل هیات مدیره تشکیل و موارد مطروحه به شرح ذیل اتخاذ تصمیم گردید.

جلسه بیست و یکم به تاریخ یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ و جلسه بیست و دوم به تاریخ یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۳

در ابتدای جلسه ریاست کانون گزارشی از اقدامات انجام شده و رایزنی های صورت گرفته در خصوص رد صلاحیت شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ ارائه و اعلام نمودند.

پس از تکمیل پرونده ها نسبت به ابلاغ تصمیم کانون به ایشان اقدام تا در مهلت قانونی پس از اعتراض پرونده ها به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال گردد تا وقت بیشتری از این عزیزان گرفته نشود و دادگاه عالی با توجه به اینکه به صورت تخصصی و با استقلال کامل اظهار نظر می کند، بتوان فرایند کارآموزی ایشان را در صورت قبول اعتراض شروع نمود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مرجع محترم نظارتی نیز، فرآیند رسیدگی مجدد را آغاز نموده رسیدگی توامان دادگاه عالی انتظامی قضات و مرجع نظارتی منافاتی با یکدیگر نداشته و در صورت تایید صلاحیت احتمالی، هر کدام از پذیرفته شدگان در استان ایشان می توانند اعتراض خود را از دادگاه عالی مسترد نموده و کارآموزی خود را آغاز نمایند.

که اعضای هیأت مدیره در نهایت به اتفاق معتقد بودند که با توجـه بـه شــروع فرایند رسیدگی مجدد در استان و پس از تکمیل پرونده فعلا اظهار نظر در خصوص این دسته از پذیرفته شدگان از دستور خارج گردد.

بیشتر بخوانید:

تصویر صورتجلسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا