مصوبهویژه

پیش نویس دستور العمل نحوه استقرار وکلا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

وکلاپرس- پیش نویس دستور العمل نحوه استقرار وکلا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که برای اظهار نظر به کانون های وکلای دادگستری ارسال شده است، منتشر شد.

به گزارش وکلاپرس، این پیشنویس هنوز تصویب نشده است و در یکی از مواد این پیشنویس آمده است: کانون مکلف است ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این دستور العمل توافقنامه اجرایی آن را با مرکز وکلاء و یا کانون وکلاء تنظیم و ابلاغ کند.

همچنین حق الزحمه مشاوره در حد چند دقیقه راهنمایی رایگان و مشاوره به مدت ۱۵ دقیقه هزینه آن ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که به تساوی بین مدیر دفتر خدمات و وکیل تقسیم خواهد شد.

پیش نویس دستور العمل نحوه استقرار وکلا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

 

در راستای تجویز مواد ۱۴ و ۱۵ اساسنامه کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ماده ۵۵ قانون وکالت و به منظور تسهیل خدمت رسانی به مراجعاتی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حاضر و درخواست مشاوره نمایند. دستور العمل زیر جهت استقرار و کلای مورد تایید کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در ۱۳ ماده تدوین شده است.

ماده ۱ – معانی و واژه ها و اصطلاحات به کار رفته در این دستور العمل به شرح ذیل است.

(الف) کانون: کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

ب) مرکز: مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه

(ج) کانون: وکلا کانون وکلای مرکز و هر یک از استان ها

د) وکیل: اعم از وکیل مرکز و کانون وکلا

ه) مدیر: مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی

و) دفتر: دفتر خدمات الکترونیک قضایی

ز) کاربر: کارکنان دفتر که تحت نظارت مدیر انجام وظیفه می کنند.

ماده ۲ –

پیشنهاد اول: در هر دفتر به تشخیص کانون و با هماهنگی مرکز و کانون وکلا حداقل یک وکیل مستقر و بنا درخواست مراجعه کنندگان خدمت لازم را ارائه خواهد داد.

 پیشنهاد دوم: در هر دفتر به درخواست مدیر و تأیید کانون و با هماهنگی مرکز و کانون وکلا حداقل یک وکیل مستقر و در صورت درخواست مراجعه کنندگان خدمت لازم را ارائه خواهد داد.

تبصره- انجام هماهنگی جهت استقرار وکیل در دفتر از وظایف کانون می باشد.

ماده ۳- مدیر و کاربر مسئولیتی از جنبه حقوقی کیفری و انتظامی در قبال عملکرد وکیل یا وکلای مستقر در دفتر ندارند.

ماده ۴ – حق الزحمه ارائه خدمات مشاوره ای وکیل مستقر در دفتر

الف- در حد چند دقیقه راهنمایی رایگان است.

ب – مشاوره به مدت ۱۵ دقیقه هزینه آن ۲۰۰ هزار تومان است که به تساوی بین مدیر دفتر خدمات و وکیل تقسیم می گردد.

ماده ۵- کانون از هر طریقی راجع به جرم یا تخلف و یا سوء اخلاق و رفتار و یا غیبت وکیل اطلاع حاصل نماید، مراتب را حسب مورد به مرکز یا کانون وکلا گزارش می نماید مرکز و کانون وکلا موظف به تعیین جانشین برای وی هستند.

ماده ۶- کلیه ارجاعات به وکیل مستقر در دفتر در فرم مربوطه الکترونیکی یا کاغذی در دو نسخه برای مدیر (و کانون وکلا یا مرکز ) ثبت و ضبط می گردد.

ماده ۷- با استقرار وکیل در دفتر مشاوره حقوقی توسط وکیل انجام می شود.

ماده ۸- زمان حضور وکیل در دفتر تابع ساعت کاری دفاتر می باشد.

تبصره – وکیل مستقر در دفتر از حیث استخدامی مستقل بوده و هیچگونه رابطه قراردادی و کاربری و کارگری با دفتر و مدیر دفتر نداشته و مشمول قوانین کار نخواهد بود.

ماده ۹ – وکیل مجاز به ارائه خدمت از طریق خودکاربری خود و یا دیگران در دفتر نخواهد بود.

ماده ۱۰- دبیر و وکیل مجاز هستند در موارد خاص با توافق یکدیگر با کاهش مبلغ تعرفه اقدام به ارائه خدمت نمایند.

ماده ۱۱- مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و کانون موظف است ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این دستور العمل توسط ریاست قوه قضاییه زیر ساخت های لازم را فراهم نماید.

ماده ۱۲- امکان استفاده مشاوره از وکلای معرفی شده توسط کانون با مرکز در دفتر به صورت مجازی یا تلفنی نیز بلامانع می باشد.

ماده ۱۳- کانون مکلف است ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این دستور العمل توافقنامه اجرایی آن را با مرکز وکلاء و یا کانون وکلاء تنظیم و ابلاغ نماید.

این دستور العمل در ۱۳ ماده و ۲ تبصره در تاریخ … به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.

بیشتر بخوانید:

‫۲ دیدگاه ها

  1. از این به بعد برای هر کاری مدیر خدمات میگه برو مشاوره و یک ویزیت ۲۰۰ تومنی از مردم بیچاره کسب می کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا