اخبار اسکودا

بیانیه هیات داوران نخستین جشنواره روابط عمومی‌ کانون‌های وکلای دادگستری ایران

وکلاپرس- آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور صبح امروز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش وکلاپرس در این مراسم کانون‌های وکلای دادگستری استان‌های گیلان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان، البرز، همدان، مازندران و هرمزگان به ترتیب توانستند رتبه‌های اول تا هشتم نخستین دوره جشنواره روابط عمومی‌های کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور را از آن خود کنند.

از میان ۲۸ کانون کشور تنها ۱۲ کانون در نخستین جشنواره شرکت کردند

طبق اعلام هیات داوران در این جشنواره از میان ۲۸ کانون کشور تنها ۱۲ کانون در نخستین جشنواره شرکت کردند که شامل کانون‌های وکلای دادگستری استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز، خراسان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان و همدان بودند.

نکته قابل تامل در هشت رتبه برتر اعلام شده توسط هیات داوران، عدم وجود نام کانون های دادگستری کرمانشاه، قزوین و … علی رغم فعالیت رو به رشد این کانون ها و افزایش فعالیتشان در شبکه های اجتماعی و وب سایت این کانون ها، به عنوان رتبه های برتر است!

به عنوان نمونه آخرین پست وب سایت کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی (رتبه دوم) مربوط به ۲۳ آبان ۱۴۰۲ و در خصوص راهنمای تمدید پروانه است و همچنین وب سایت کانون وکلای دادگستری هرمزگان (رتبه هشتم)  در آخرین خبر خود در اطلاعیه ای بدون تاریخ! در خصوص وام صندوق حمایت اطلاع رسانی کرده است  و همچنین وب سایت کانون وکلای دادگستری البرز (رتبه پنجم) نیز از روزهای گذشته به طور کل از دسترس خارج شده است!

در این جشنواره و در آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان، هیات داوران با انتشار بیانیه ای در خصوص نحوه ارزیابی کانون های وکلا توضیحاتی را ارائه داده و اعلام کرده اند: شیوه ارزیابی اولیه عملکرد کانون‌ها بر اساس خوداظهاری بوده است!

بیشتر بخوانید:

متن کامل این بیانیه که در آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری توسط دکتر حمید ضیایی‌پرور، دبیر علمی جشنواره قرائت شد، به این شرح است:

بیانیه هیات داوران نخستین جشنواره روابط عمومی‌ کانون‌های وکلای دادگستری ایران

«نخستین جشنواره روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری ایران با هدف شناسایی، تقدیر و معرفی اقدامات برجسته روابط عمومی‌های کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور در شورای سیاستگذاری روابط عمومی اسکودا طراحی و تدوین شد.

نهاد وکالت در ایران با توجه به پیچیدگی‌های اجتماعی، حقوقی و سیاسی در کشور، نیازمند ارتباط دائمی با مردم، افکار عمومی و نخبگان جامعه و مسئولان و نهاد‌های مدنی می‌باشد. این امر مستلزم فعالیت روابط عمومی‌های کانون‌ها و تجهیز آن‌ها به ابزار‌ها و فناوری‌های روز ارتباطی است. برگزاری جشنواره روابط عمومی‌های کانون‌ها، از سویی باعث ایجاد رقابت سالم میان آن‌ها در زمینه تولید محتوای سالم، فاخر و مفید در حوزه حقوقی و اجتماعی نهاد وکالت شده و از سوی دیگر زمینه‌ساز شناسایی و معرفی الگو‌ها و اقدامات برتر در این حوزه می‌شود.

روابط عمومی‌های کانون‌های وکلای دادگستری ایران در اولین جشنواره، آثار برتر خود را در ۶ بخش اصلی شامل ۱- پرتال سازمانی ۲- شبکه‌های اجتماعی ۳- برگزاری رویداد‌ها ۴- محتوای متنی ۵- محتوای چند رسانه‌ای ۶- مسئولیت اجتماعی در بازه زمانی یکساله پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲ به دبیرخانه ارسال کردند. مصادیق این محور‌ها شامل: وب‌سایت کانون، شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی، نشست خبری، همایش، نمایشگاه، مصاحبه، بازدید، خبر، گفتگو، گزارش و یادداشت، کلیپ، عکس، اینفوگرافی، موشن‌گرافی و پادکست، اقدامات و برنامه‌های روابط عمومی بود.

هیات داورانی متشکل از سه تن از اساتید علوم ارتباطات و یک وکیل دادگستری این آثار را ارزیابی کردند.

شاخص‌های ارزیابی و داوری عبارت بودند از:

  • – به‌روز‌رسانی، گرافیک، فناوری، امکانات تعاملی، تنوع محتوا، کمیت و کیفیت محتوا
  • – تعداد شبکه، عضو، پست و محتوا، لایک، بازدید، بازنشر
  • – تعداد نشست، همایش، نمایشگاه، کنفرانس خبری، مصاحبه، بازدید
  • – رعایت اصول حرفه‌ای نگارش خبر، گفتگو، گزارش و مقاله، تیتر جذاب
  • – کمیت و کیفیت محتوای چند رسانه‌ای تولیدی
  • – تعداد اقدام، کیفیت و تاثیرگذاری

با جمع‌بندی امتیازات هر شاخص و زیر شاخص برای هر یک از روابط عمومی‌های کانون‌ها، به تفکیک امتیازات کسب شده، کارنامه صادر شده و در نهایت رتبه‌بندی نهایی صورت گرفت و حائزین رتبه‌های برتر مشخص شدند.

هیات داوران اولین جشنواره روابط عمومی‌های کانون‌های وکلای دادگستری ایران ضمن تشکر از شرکت کنندگان در این دوره از رویداد، موارد زیر را به عنوان تحلیل و توصیه کارشناسی تقدیم می‌کند:

۱- متاسفانه علی‌رغم اطلاع‌رسانی و مکاتبه رسمی روابط عمومی اسکودا با کانون‌ها، از میان ۲۸ کانون کشور تنها ۱۲ کانون در نخستین جشنواره شرکت کردند که شامل کانون‌های وکلای دادگستری استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز، خراسان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان و همدان بودند. این امر نیاز به آسیب‌شناسی و تأمل جدی دارد.

۲- برخی از کانون‌ها، فرم‌های ارزیابی را دستکاری کرده و یا آن را به صورت پی‌دی‌اف برای دبیرخانه ارسال کرده بودند که برای ارزیابی و داوری، کار را مشکل می‌کرد.

۳- خوشبختانه میزان حضور روابط عمومی‌های کانون‌ها در شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب مانند اینستاگرام و تلگرام خوب ارزیابی می‌شود و این نشان‌دهنده شناخت دقیق کانون‌ها از روش‌های نوین ارتباط با افکار عمومی می‌باشد.

۴- پرتال‌ها و وب‌سایت‌های کانون‌ها که اصلی‌ترین مرجع خبری و خدماتی و اطلاع‌رسانی کانون‌ها می‌باشد نیازمند به‌روزرسانی از نظر فنی و محتوایی است.

۵- شیوه ارزیابی اولیه عملکرد کانون‌ها بر اساس خوداظهاری بوده و به همین دلیل ممکن است یک کانون، به هر دلیلی برترین آثار خود را برای شرکت در این رویداد ارسال نکرده باشد و لذا داوران بر اساس مستندات ارسالی موجود، داوری را انجام داده‌اند.

۶- شیوه خبردهی و تنظیم خبر در پرتال‌ها و شبکه‌های اجتماعی کانون‌ها نیازمند تغییر و ارتقاء است.

۷- پیشنهاد می‌شود روابط عمومی‌های کانون‌ها برای تولید محتوای متنی و چند رسانه‌ای موثر و خلاق از ظرفیت‌های هوش مصنوعی مولد استفاده کنند.

در پایان بار دیگر ضمن تشکر از همه شرکت‌کنندگان در نخستین جشنواره روابط عمومی‌ کانون‌های وکلای دادگستری کشور، برای همه فعالان و اعضای کانون‌ها در سراسر ایران آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون می‌نماید.

هیات داوران نخستین جشنواره روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری

محسن بنی هاشمی

داوود زارعیان

حمید ضیایی‌پرور

مسعود دادخواه»

منبع: روابط عمومی اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا