ویدیو؛ پیشنهاد نماینده مجلس برای سقف ۱۴ سکه برای اجرای ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی نسبت به محکومان مهریه

فهرست
وکلاپرس– علی آذری نماینده قوچان و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جلسه علنی روز ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۴ و در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی پیشنهاد کاهش سقف مهریه به ۱۴ سکه را ارائه داد.
به گزارش وکلاپرس، بر اساس این یشنهاد که به تصویب نمایندگان رسید، هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۴ سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصول آن مشمول مقررات مالی مقررات ماده ۳ قانون اجرای محکومیتهای مالی است. چنانکه مهریه بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است.
علی آذری در ارائه پیشنهاد خود در قالب یک تبصره الحاقی به ماده ۳ قانون اجرای محکومیتهای مالی گفت: به عنوان فردی که سالهای سال در محاکم خانواده قلم زده ام با نگاهی بیطرفانه و فارغ از هرگونه جانبداری با تکیه بر انصاف و انسانیت پیشنهاد الحاق ۱۴ سکه را میدهم.
بیشتر بخوانید:
- موافقت نمایندگان مجلس با حذف پیش قسط در محکومیت مالی مهریه، دیه و …
- تصویب سقف ۱۴ سکه برای اجرای ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی نسبت به محکومان مهریه
وی افزود: اولاً یاد ایثار و فداکاری پدران و مادران ما که مهریه را سنت شرعی میدانستند و همیشه به نفع خانواده و حفظ و بقای آن و فرزندان، خود را فدا میکردند بخیر. دوماً نهاد مهریه در قرآن کریم سنت شرعی است فلسفه و خاستگاه آن امروز تبدیل شده به ابزار مالی و خانواده مهمترین نهاد اجتماعی کشور امروز با چالشهای فراوانی مواجه است. اشکالی ندارد ما سقف تعیین نکردیم در سال ۹۱ هم که باب شده بود به اندازه سالهای تولد مهریه تعیین میکردند آنجا اعلام کردیم که ۱۱۰ سکه. اما تفکیک قائل شدیم میان مالکیت و قابلیت مطالبه قضایی و حرمت قائل شدیم برای اینکه کسانی که توان مالی ندارند را حبس کنیم.
حدود ۲۵ هزار زندانی مالی داریم
علی آذری ادامه داد: یادمان نرود امروز دولت آمار داده که حدود ۲۵ هزار زندانی مالی داریم و هر کدام از این زندانیها را دولت حساب کند که سالانه چقدر هزینه میکند.
ما به میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی ملحق شدیم
وی تاکید کرد: یادمان نرود که ما به میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی ملحق شدیم و ماده ۱۱ آن میثاق گفته این دولتهایی که به این میثاق ملحق شدن حق ندارند افراد را واسطه تعهدات مالی یا مسائلی مانند مهریه حبس کنند.
حقوق مالی بانوان در حوزه ازدواج را پک محور ببینیم
سخنگوی کمیسیون قضایی افزود: همکاران و دوستان عزیز من پیشنهاد میدهم حقوق مالی بانوان و محترم در حوزه ازدواج مثل سایر کشورها پک محور ببینیم و صرفاً تحمیل مهریه نکنیم. بحث جهیزیه هست، بحث مراسم ازدواج هست، بحث مسکن و سایر موارد نیز هست.
بیشتر بخوانید:
- موافقت نمایندگان با پیشنهاد زندان رفتن کسانی که در اجرای رای قطعی دادگاه مبنی بر پرداخت دین تعلل میورزند
- نمایندگان مجلس با پیشنهاد حجت الاسلام نقدعلی درباره عدم اعزام محکومان مالی به زندان در روزهای تعطیل و پایان وقت اداری موافقت کردند
وقتی که یک نهادی به انحراف میرود وظیفه قانونگذار هست که این مسیر انحرافی را اصلاح کند
ور در پایان گفت: من این را میگویم یک قاعدهای داریم که عصاره شریعت اسلامی هست به نام قاعده لا ضرر. وقتی که یک نهادی به انحراف میرود وظیفه قانونگذار هست که این مسیر انحرافی را اصلاح کند و ما باید کمک کنیم که این نهادی که امروز همه از آن به عنوان ابزار یاد میکنند و در آدرسهای قرآنی ما در سیره اهل بیت ما سنت شرعی بوده همان سنت شرعی باشد و حرمت حبس انسانهای ناتوان را حفظ بکنیم انشالله
ببینید:
بیشتر بخوانید:
شایان ذکر است در نهایت با این پیشنهاد مبنی بر سقف ۱۴ سکه برای اجرای ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی نسبت به محکومان مهریه موافقت کردند.
بر این اساس، پیشنهاد متن الحاقی به شرح زیر است:
هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۴ سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد وصول آن مشمول مقررات مالی مقررات ماده ۳ قانون اجرای محکومیتهای مالی است. چنانکه مهریه بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است.
سایر مطالب:
تصویب ۲ ماده جدید از طرح اصلاح مقررات مهریه در جلسه امروز مجلس
جدا زندگی کردن زوجین حداقل در یک سال متوالی متصل به ثبت دادخواست طلاق از مصادیق اثبات عسر و حرج تعیین شد
نماینده مجلس: نصف بانوان را داریم علیه خودمان میکنیم
متن ماده ۷ طرح اصلاح برخی مواد مربوط به قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی
متن ماده ۶ طرح اصلاح برخی مواد مربوط به قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی
اصلاح جزء ماده ۵ طرح اصلاح برخی مواد مربوط به قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی
متن ماده ۵ طرح اصلاح برخی مواد مربوط به قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی
متن ماده ۴ طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و قانون مدنی
جزئیات اصلاح مقررات مهریه در گفت و گو با رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی
تصویب ۲ ماده طرح اصلاح مقررات مهریه در مجلس پیرامون جلوگیری از معاملات فرار از دین و تعدیل اقساط به علت نوسانات قیمت






مردان مجلس حبس شدگان مهریه را نجات دادند. و بیخیال زنانی شدند که مهریه اندک پشتوانه زندگیشان هست.
درود بر شما آقا دکتر آذری
تشکر از شما نماینده محترم مجلس شورای اسلامی بابت اصلاح قانون مهریه هر چه سریعتر اجرا شود تا این همه طلاق و اجرای مهریه کاهش پیدا کند و ازدواج رونق بگیره
شما نباید مهریه ۱۴ سکه رو اجباری به مردم تحمیل میکردید مردم خوشان شعور دارن ، اگه اصلاح کردید مهریه پس بقیه حقوق زن را تساوی قرار دهید مث ارث بردن از پدر و حق طلاق ، حق حضانت
قانون قبلی هیچ انگیزه و جرات به مردان برای ازدواج نمی داد… این قانون تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت که در چتد سال بعد معلوم می شود.حتی یک زندانی مهریه در شان تنها حکومت شیعه جهان نیست… مردان تعهد به پرداخت مهریه دارند ولی تعهد به مشکلات اقتصادی و گرانی سکه که در توان تعهد آنها نیست ندارند.. کشورهای پیشرفته از زنان خودسرپرست حمایتهای متعدد مادی و معنوی توسط دولت صورت می گیرد در کشور ما قانون زن و مرد را قانون به جان هم انداخته و آواره دادگاه و کلانتری کرده …
به گزارش هممیهن آنلاین و به نقل از شفقنا، متن پرسش و پاسخ از حضرت آیتالله سیستانی به این شرح است:
پرسش: ۱- منظور از عند المطالبه بودن مهریه چیست؟
۲- آیا زوج می تواند با قرض گرفتن، مهریه را پرداخت کند و ایا واجب است که قرض بگیرد؟
۳- اگر مهریه را زیاد قرار دهند ولی زوجین قرار بگذارند که بعد از عقد دختر آن را ببخشد، آیا اشکال دارد؟
پاسخ: ۱- اگر مهریه مدت دار نبوده یا مدت دار بوده و زمان پرداخت آن فرا رسیده زوجه می تواند آن را مطالبه نماید و بر زوج واجب است در صورت توانایی مالی، آن را بپردازد، ولی چنانچه زوج توانایی مالی نداشته باشد، زوجه باید به وی مهلت دهد. شایان ذکر است، در این حکم فرقی بین (مهریه عند المطالبه) و (مهریه عند الاستطاعه) نیست.
۲- با قرض هم میتوان مهریه را پرداخت ولی بر زوج واجب نیست قرض بگیرد مگر انکه در عقد ازدواج شرط شده باشد که در صورت مطالبه زن و عدم توانائی شوهر او با قرض گرفتن مهریه را ادا کند.
۳- اشکال ندارد، البته اگر شوهر شرط کند که زن آن را ببخشد بر زن واجب است وفا به شرط کند و اما اگر زن وعده بدهد که ببخشد، بنابر احتیاط و اجب وفا به وعده لازم است و مشهور بین فقهاء عدم وجوب وفا به وعده است.