گفت و گوویژه

توضیحات مدیر داخلی اسکودا درباره دسترسی قوه قضاییه و اتحادیه به سامانه سخاوت

وکلاپرس- مدیر داخلی اسکودا ضمن تشریح عملکرد سامانه سخاوت گفت: قوه قضاییه به این سامانه دسترسی ندارد و دسترسی اسکودا نیز صرفا در حد مشاهده آمار است.

به گزارش وکلاپرس، فاز اول سامانه سخاوت با هدف شفافیت عملکرد وکلا ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ در مراسمی با حضور رئیس و هیأت رئیسه اسکودا، روسای ادوار اسکودا و نیز روسای کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور رونمایی شد. این سامانه در نهایت بر دامنه sekhavatbar.ir قابل دسترسی خواهد بود.

ایجاد سامانه سخاوت بر مبنای ماده ۱۵۶ آیین نامه لایحه استقلال بود

وکیل امید اسماعیل‌طهرانی، مدیر داخلی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص تشریح عملکرد این سامانه گفت: براساس ماده ۱۵۶ آیین نامه لایحه استقلال، به‌ منظور شفافیت عملکرد کانون‌ها و وکلا و سهولت دستیابی مردم به خدمات وکالتی و فراهم نمودن موجبات ارزیابی عملکرد وکلا، مدت یک ساله ای جهت ایجاد سامانه خدمات الکترونیکی وکالت (سخاوت) به کانون‌ها داده شد تا کلیه فرآیندهای اداری و تبادل اطلاعات در این سامانه تعریف و به‌ صورت الکترونیکی انجام شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در متن برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ارسالی به شورای نگهبان، به الزام کانون ها برای تاسیس سامانه تاکید شده است و ایجاد سامانه سخاوت، با همین رویکرد نیز تعریف شد.

شرکت دنا هیچ هزینه ای بابت انجام فرآیند دریافت نکرده است

اسماعیل‌طهرانی درخصوص چرایی انجام این فرآیند توسط شرکت دنا گفت: طبق مصوبه شورای اجرایی، شرکت دنا عهده‌دار این موضوع شد. از آنجا که ۱۷ کانون به اتوماسیون شرکت دنا دسترسی دارند، این شرکت با سهولت بیشتری می توانست اطلاعات را میان کانون‌ها مبادله کند. علاوه بر این، شرکت دنا هیچ هزینه ای بابت انجام این فرآیند دریافت نکرده است.

بیشتر بخوانید:

امکان ارزیابی و شکایت انتظامی فراهم شده است

او افزود: سامانه در شهریورماه طراحی شد و اواخر دی‌ماه مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در حال حاضر امکان ارزیابی و شکایت انتظامی فراهم شده است. در فازهای بعدی، تبادل اطلاعات میان کانون‌ها، دسترسی به خدمات الکترونیکی دولت و قوه قضاییه نیز به آن افزوده خواهد شد تا مکاتبات کاغذی منتفی شود.

مدیر داخلی اسکودا با اشاره به نحوه تبادل اطلاعات اداری میان کانون‌ها گفت: در حال حاضر این بخش میان کانون ها اجرایی شده است. کانون‌ها باید نماینده‌ای معرفی کنند تا نام کاربری و رمز در اختیارش قرار بگیرد تا بتوانند به این بخش دسترسی داشته باشند.

او درخصوص نحوه ارزیابی و شکایت انتظامی گفت: شکایت انتظامی همان روال سابق را طی می‌کند. نتایح مربوط به ارزیابی‌ وکلا در مورد پیگیری پرونده و نحوه برخورد و… به کانون مورد نظر ارجاع می‌شود. به نظر می‌رسد برای تشویق، ارتقاء و… باید شیوه‌نامه‌ای تنظیم گردد.

بیشتر بخوانید:

هنوز اتصال کدملی افراد به سامانه برقرار نشده است

اسماعیل‌طهرانی با تاکید بر ضرورت اعتبارسنجی افراد با کد ملی گفت: در حال حاضر اتصال کدملی افراد به سامانه برقرار نشده است و صرفا ثبت ارزیابی یا شکایت، با شماره پرونده صورت می‌پذیرد. برخی نگران طرح شکایات واهی هستند که باید اعلام کنیم پیش از ایجاد سامانه نیز این موضوع امکان‌پذیر بود.

قوه قضاییه و حتی اسکودا دسترسی به این سامانه ندارند

او در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه کانون ها با راه اندازی این سامانه تا چه میزان تحت نظارت قوه قضائیه قرار می‌گیرند، گفت: نظارت در حد آیین‌نامه ۱۴۰۰ خواهد بود؛ به عبارت دیگر قوه قضاییه و حتی اسکودا دسترسی به این سامانه ندارند. اسکودا صرفا در حد مشاهده آماری از قبیل تعداد وکلا، تعداد شکایات و… دسترسی دارد. ضمن اینکه امور مربوط به هر کانون نیز صرفا توسط همان کانون قابل رویت و دسترسی خواهد بود.

تلاش خواهیم کرد این سامانه اتوماسیون مشترک میان کانون‌ها شود

مدیر داخلی اسکودا درخصوص محدوده عملکرد سامانه نیز گفت: محدوده اجرا امور مربوط به ثبت‌نام، کارآموزی، صدور و تمدید پروانه، مکاتبات با مقامات قضایی و اداری، اخذ و ثبت شکایات انتظامی خواهد بود. تلاش خواهیم کرد این سامانه اتوماسیون مشترک میان کانون‌ها شود و برخی چالش‌ها مثل مشکلات مربوط به اعطای پروانه برای قضات و… از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا