یادداشت

واکنش رئیس کانون وکلای بوشهر به معافیت سه وکیل پایه یک مرکز وکلای قوه قضائیه از کارآموزی آزمون وکالت

وکلاپرس- دکتر سیروس شهریاری رئیس کانون وکلای بوشهر، مصوبه اخیر کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی مبنی بر معافیت سه وکیل پایه یک مرکز وکلای قوه قضائیه از کارآموزی آزمون وکالت اسکودا را نادرست دانست.

به گزارش وکلاپرس، هیئت مدیره بیست و چهارمین دوره کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در سی و هفتمین جلسه هیات مدیره که روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شده بود، با معافیت از دوره کارآموزی برای سه کارآموز کانون وکلای آذربایجان شرقی که دارای پروانه وکالت پایه یک مرکز وکلای قوه قضائیه بوده اند، موافقت کردند.

بیشتر بخوانید:

در بخشی ار تصمیم هبات مدیره ی این کانون برای این مصوبه عنوان شده بود: این افراد از مرکز وکلای قوه قضائیه دارای پروانه وکالت پایه یک هستند و به اندازه کافی سابقه اشتغال به وکالت به عنوان وکیل پایه یک دادگستری دارند و طی دوره کارآموزی فاقد موضوعیت است.

انتشار این مصوبه در پایگاه خبری وکلاپرس، با واکنش ها و انتقادات فراوانی از طرف وکلا و کارآموزان همراه شد. دکتر سیروس شهریاری رئیس کانون وکلای بوشهر نیز در یادداشتی که در اینستاگرامش منتشر کرد به این مصوبه واکنش نشان داد.

بر اساس این یادداشت دکتر شهریاری معتقد است: وکلای مرکز مشاوران وقتی آزمون وکالت را می دهند و مسیر خود را عوض می کنند آگاهانه می پذیرند که وارد مسیر جدیدی با تکالیف قانونی از قبل مشخص شده،می شوند، درست مثل وکلای ایرانی یا متخصصان پزشکی ایران که اگر وارد سیستم کاری و درمانی کانادا و امریکا شوند باید چند سال کارآموزی کنند یا از نو درس بخوانند.

دکتر شهریاری همچنین عنوان داشته است که: اگر معیار طریقیت باشد، این امر راجع به همه افرادی که به نوعی کارشناس حقوقی بوده اند، در دانشگاه درس داده اند، در دادگاه کار کرده اند و یا در یک اداره یا شرکتی نماینده حقوقی بوده اند نیز قابل اعمال است.

متن یادداشت دکتر شهریاری به شرح زیر است:

همکاران محترم وکیل که در خصوص مورد ذیل نظری دارند لطفا اظهار نظر بفرمایند.سپاسگزارم‌

اصل موضوع این است که اگر کارآموز یا وکیلی از مرکز مشاوران قوه قضاییه در آزمون ورودی کانونهای وکلای دادگستری پذیرفته شد، به میزانی که در مرکز مشاوران قوه قضاییه کارآموزی کرده است، معاف از تکالیف دوره کارآموزی در کانون وکلا است یا چون، چنین شخصی وارد یک حوزه جدید شده است، صرف نظر از سوابق قبلی، او باید طبق مقررات موجود برای سایر کارآموزان کانونهای وکلا،که استثنایی را بر نشمرده، مراحل کارآموزی را طی کند.

با این که مساله حاضر، در همه کانون های وکلای دادگستری موضوع بحث است ولی اخیرا کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، سه نفر از پذیرفته شدگان خود را که از وکلای پایه یک مرکز مشاوران بوده اند، از کارآموزی (به غیر از آزمون اختبار) معاف کرده است و‌معتقدند دوره کارآموزی«طریقیت» دارد و اگر کانون احراز کند که شخص به توانایی لازم رسیده است، می تواند این دوره را نگذراند.

در مقابل این نظر، اغلب معتقدند؛ این نظر غیر قانونی است هر چند مزایایی را نیز دارد. زیرا؛ قانون برای افرادی که در آزمون کانون پذیرفته شده اند، تکالیفی را برشمرده و هیچ کسی را استثنا نکرده است (جز کسانی را که کاراموزی آنان نصف است مانند: هیات علمی دانشگاه باشند و یا دارای سابقه در شورای حل اختلاف باشند) و یا قضاتی (پذیرش قضات موضوع ماده ۸ لایحه استقلال) که کاراموزی ندارند.)

در سایر موارد هیچ استثنایی در مراحل تکلیفی کاراموزی وجود ندارد، پس با این وجود نه تنها مستند قانونی برای عبور از مقررات آمره وجود ندارد بلکه وکلای محترم مرکز مشاوران وقتی آزمون وکالت را می دهند و مسیر خود را عوض می کنند آگاهانه می پذیرند که وارد مسیر جدیدی با تکالیف قانونی از قبل مشخص شده،می شوند، (درست مثل وکلای ایرانی یا متخصصان پزشکی ایران که اگر وارد سیستم کاری و درمانی کانادا و امریکا شوند باید چند سال کارآموزی کنند یا از نو درس بخوانند).

پس این عزیزان هم آگاهانه این تکالیف را پذیرفته و‌ با این شرط قانونی وارد کانونهای وکلا می شوند. بعلاوه؛ این که کانون محترم آذربایجان شرقی با وجود تصریح مقررات، چنین استنباطی را نموده و دوره کاراموزی را واجد طریقیت دانسته امری صحیح به نظر نمی رسد.

چرا که اگر معیار طریقیت باشد، این امر راجع به همه افرادی که به نوعی کارشناس حقوقی بوده اند، در دانشگاه درس داده اند، در دادگاه کار کرده اند و یا در یک اداره یا شرکتی نماینده حقوقی بوده اند نیز قابل اعمال است ….

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام. وقتی کارآموزی کردن و در پرونده های متعدد وکالت کردن تجربه کافی دارن دیگه نیازی به دوباره کاری نیست. ایراد بنی اسرائیلی نگیرید!
    الان قانون که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها رو از نیمی از کارآموزی معاف کرده چه دلیل منطقی داره. مدرس دانشگاه که اصلا تجربه کاری نداره چرا نباید کارآموزی کنه؟!
    همونطور که قضات به دلیل تجربه کاری از کارآموزی معاف هستند وکلای مرکز هم که تجربه لازم رو دارن باید معاف باشن.

  2. با سلام،موضوع مطروحه از دو منظر قابل بررسی است،اول اینکه به صورت مطلق اصل را بر کفایت تجربه ی کلیه وکلای پایه یک مرکز بدانیم و آنها را معاف از کارآموزی کانون وکلا بدانیم که از نظر بنده قویا نبایستی به صرف اصل مذکور معافیت ایجاد شود،دوم اینکه وکلای مرکز به صورت تعیینی پس از بررسی کارگروه تخصصی و به شرط تأیید تجربه کافی منطبق با معیارهای کانون وکلا معاف از دوره کارآموزی شوند که بنده با موضوع دوم موافق هستم

  3. بهتر است جناب آقای دکتر شهریاری با مثال پزشکان ایرانی و آمریکایی قیاس مع الفارق نکنند. علاوه بر اینکه وکلای با تجربه کانون و یا مرکز و یا قضات با تجربه نیاز به طی دوره کارآموزی ندارند، لازم به ذکر است متوجه باشید که پفلسفه طی دوران کارآموزی برای کارآموزان کسب تجربه و نیز آموزش عملی کارآموزان در مورد فن دفاع در امر وکالت و آشنایی با رویه محاکم خواهد بود. با این اوصاف یک وکیل یا قاضی با تجربه بسیار با یک مشاور حقوقی دستگاه دولتی که تنها در یک زمینه مشخص و محدود فعالیت دارد و یا استاد دانشگاه که صرفا تدریس نظری حقوق کرده فرق دارد. شما و امثالهم، عقلا و منطقا نبایستی که با صرف نظر کردن از تجربه و توانایی ایشان در باب طی دوره کار اموزی این افراد خبره و با تجربه در کانون و یا هر نهاد دیگری موضوعیت دهید، زیرا که این تصمیم سنجیده و منطبق با عقل بوده است. به نظر من حضرات عالی در. کانون آذربایجان به دور از منیت و احساسات و افکار صنفی یک تصمیم درست اتخاذ نموده اند و سرمایه های کانون و وقت قبول شدگان را اتلاف نکرده اند.۰

  4. سلام
    ابتدا جناب شهریاری باید این را مد نظر قرار بدهند که مرکز مشاوران نادرست هست چند سالی است که به مرکز وکلای قوه قضاییه تغییر نام پیدا کرده است.
    ثانیا با این نظرات خود تفرقه بیشتر بین این دو نهاد نباید ابجاد کنند چرا که با این طرح تسهیل خیلی از وکلای جدید پذیرفته شده در کانون از بار علمی بسیار پایینی یرخوردار هستند و از دید بالا به وکلای مرکز نگاه کردن پذیرفته شده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا