نگاهی به قوانین دوره کارآموزی وکالت در کشور آلمان

رضا ثابت راسخ ؛ عضو وکلای شرکت هواپیمایی Ryanair و british-airways در آلمان

وکلاپرس ـ دوره کارآموزی وکالت در کشور آلمان دو سال است که در طی این دوره کارآموز بدون داشتن حق انجام وکالت به شیوه مرسوم، باید در حدود ۶ تا ۹ آزمون شرکت کند.

به گزارش وکلاپرس، بعد از قبولی در آزمون وکالت آلمان که پنج روز طول می‌کشد و شامل آزمون کتبی و شفاهی است، حالا نوبت به گذراندن دوران کارآموزی وکالت میرسد تا یک حقوقدان، پروانه وکالت خود را دریافت کند.

آلمان یک کشور ایالتی است و هر ایالت جزئیات خاص خودش برای دوران کارآموزی را دارد ولی بطور کلی یک دوره‏ی کارآموزی دو سال طول می‎کشد.

در این دو سال یک کارآموز باید اصولا پنج مرحله را طی کند و حدود هفت الی نُه آزمون کتبی در کنار یک آزمون شفاهی بدهد. در دادمه مراحل کارآموزی، میزان حقوق دریافتی و تعداد آزمون‎های دوران کارآموزی را بررسی می‏‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

مراحل کارآموزی وکالت در آلمان:

 مرحله دادگاه مدنی

در این مرحله کارآموز وکالت مبانی آیین دادرسی را در یک دادگاه مدنی تجربه می‌‏کند. در این دوران اصولا یک کارآموز هفته‌‎ای یک پرونده می ‏گیرد که باید روی آن کار کند. در کنار کار روی پرونده، کارآموز وکالت در نگارش احکام، کارشناسی پرونده و صدور قرارها به قاضی دادگاه کمک می‌‏کند. مدت این مرحله در هر ایالت متفاوت و از حدود سه ماه الی پنج ماه متغیر است.

 مرحله دادگاه کیفری:

در این مرحله کارآموز وکالت به عنوان دادیار و یا قاضی کیفری در سطح پایین کار می‏‌کند. اگر این مرحله در دفتر دادستانی انجام شود، یک کارآموز بطور مدام در جلسات دادگاه‏های کیفری شرکت می ‏کند. مدت این مرحله در هر ایالت متفاوت و از حدود سه ماه الی پنج ماه متغیر است.

مرحله اداری:

در این مرحله کارآموز باید در یک دفتر اداری دولتی به انجام کارهای حقوقی مشغول شود. این دفتر اداری می‌‏تواند وزارتخانه‏، ادارات پلیس، ادارات دولتی یا دفاتر اتحادیه‏ی اروپا باشد.

وظایفی که یک کارآموز وکالت در این مرحله انجام می‌‏دهد بسته به اداره‏ای که در آن مشغول شده، متفاوت است. مدت این مرحله در هر ایالت فرق می‌‏کند و از حدود سه ماه الی چهار ماه متغیر می ‎باشد.

مرحله وکالت:

این مرحله طولانی‏ ترین مرحله در تمام ایالت ‏ها است که نُه ماه طول می ‏کشد. در این مرحله اصولا کارآموز وکالت در یک موسسه حقوقی مشغول می‌‏شود و سعی می‎‌کند موسسه‎‌ای را انتخاب کند که به موضوع فعالیت آن علاقه دارد.

پیش‏تر در مقاله ‎ای در سایت وکلاپرس توضیح دادیم که در آلمان موسسات حقوقی هرکدام در یک حوزه‏ی خاص فعال هستند که شامل حقوق دریایی، هوایی، تکنولوژی و غیره می‌‏شود. کارآموزان معمولا موسسه‌‏هایی را انتخاب می‌‎کنند که در آینده قصد دارند در آن حوزه فعالیت داشته باشند.

مرحله انتخابی:

در این مرحله کارآموز وکالت آزاد است به انتخاب خودش، به مدت سه الی چهار ماه در یک حوزه‎ حقوقی فعالیت کند. این حوزه می‏ تواند شامل مراحل قبلی مثل کار کردن در موسسه حقوقی باشد و یا انجام کارهای فانتزی مانند کار برای یک باشگاه فوتبال یا یک مجله‏ خبری.

مهمترین نکته این است که این فعالیت حقوقی باشد.

بیشتر بخوانید:

میزان درآمد یک کارآموز وکالت در آلمان:

یک کارآموز وکالت در آلمان در طول مدت دو سال کارآموزی حق وکالت ندارد و از دولت حقوق دریافت می‌‏کند. میزان این حقوق در هر ایالت متفاوت است ولی حدودا ماهیانه هزار و دویست یورو الی هزار و ششصد یورو خواهد بود.

البته از این میزان حقوق، مالیات هم کم می‎ شود و در نهایت چیزی به میزان هزار یورو به کارآموز می‌‏رسد که خرج یک زندگی ساده‏ دانشجویی و اجاره‎ یک اتاق کوچک در آلمان است.

امتحانات در دوران کارآموزی وکالت:

تعداد امتحاناتی که باید در دوران کارآموزی وکالت پاس شوند در هر ایالت متفاوت است؛ اما بطور کلی تعداد این آزمون‏ها حدود شش تا نُه آزمون است. بعد از گذراندن آزمون‏‌های کتبی باید در آزمون شفاهی نیز شرکت کرد.

در پایانِ گذراندن تمام مرحله‏ ها و پاس کردن آزمون‏‌های کتبی و آزمون شفاهی یک کارآموز وکالت، عنوان «حقوقدان تمام» را می‌‎گیرد و لایق دریافت پروانه وکالت کشور آلمان می‌‎شود.

خروج از نسخه موبایل