اخبارویژه

حقوق کیفری بین المللی؛ گرایش جدید رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد

اصلاح برنامه رشته «حقوق کیفری و جرم شناسی» در مقاطع ارشد و دکتری

وکلاپرس- با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای برنامه ریزی وزارت علوم، ضمن اضافه شدن یک گرایش جدید به زیر مجموعه حقوق در مقطع ارشد، اصلاحات جدیدی در «حقوق کیفری و جرم شناسی» در مقاطع ارشد و دکتری اعمال شده است.

به گزارش وکلاپرس، شورای عالی برنامه ریزی آموزشی در اقدامی جدید، ضمن افزودن یک گرایش جدید با عنوان «حقوق کیفری بین المللی» به زیر مجموعه حقوق در مقطع ارشد، اصلاحاتی در یکی از رشته های این مجموعه اعمال کرده است.

بر اساس این تغییرات برنامه درسی «حقوق کیفری و جرم شناسی» در مقطع دکتری (مصوب ۱۳۷۳)  و در مقطع ارشد (مصوب ۱۳۷۴) پس از گذشت حدودا ۳۰ سال مجددا بازنگری شده است.

این تغییرات شامل «تغییر در عنوان دروس»، «تغییر در واحد های دروس» و «حذف و تاسیس دروس» می باشد.

بیشتر بخوانید:

گرایش جدید « حقوق کیفری بین المللی »

در مقدمه مصوبه منتشر شده در خصوص تاسیس گرایش جدید آمده است:

هدف از تاسیس این رشته عبارت است از تربیت متخصصانی در حوزه حقوق کیفری بین المللی که آشنا با ساختار و آیین دادرسی دادگاه های کیفری بین المللی، شیوه رسیدگی آنها و فنون دفاع از منافع ملی یک کشور در حوزه اتهامات جنایی بین المللی باشند. امروزه تاسیس دیوان کیفری بین المللی و پیوستن بسیاری از کشورها به آن ضرورت روزآمدسازی قوانین کیفری داخلی با نگاهی به حقوق کیفری بین المللی و همچنین با اساسنامه دیوان کیفری بین المللی را بیش از پیش ضروری نموده است. برای مسلح بودن به تهدیدات حوزه حقوق کیفری بین المللی و دفاع خوب و به موقع از منافع شهروندان بزه دیده جنایات بین المللی ضروری است زرادخانه کیفری هر کشوری به اصول و فنون این حوزه تخصصی مجهز گردد.

جزئیات بیشتر این رشته شامل منابع،ضرایب آزمون، تعداد واحد های درسی و … را در فایل زیر مشاهده کنید:

دفترچه راهنمای رشته جدید «حقوق کیفری بین المللی»

اصلاحات در رشته «حقوق کیفری و جرم شناسی» در مقاطع ارشد و دکتری

همچنین  شورای عالی برنامه ریزی آموزشی علاوه بر موافقت با تاسیس یک رشته جدید، با اصلاحات اعمال شده در رشته «حقوق کیفری و جرم شناسی» در مقاطع ارشد و دکتری موافقت کرده است.

تغییرات کامل این رشته را در دفترچه های زیر می توانید مشاهده کنید:

دفترچه راهنمای دکتری رشته «حقوق کیفری و جرم شناسی»

دفترچه راهنمای ارشد رشته «حقوق کیفری و جرم شناسی»

این برنامه های درسی به مدت ۵ سال قابل اجرا است

طبق گزارشات موجود در این مصوبات جدید در هر سه مورد پیش گفته این برنامه های درسی از شروع سال تحصیلی (۱۴۰۳-۱۴۰۲) در صورت درج در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش آموزش کشور به مدت ۵ سال قابل اجرا است و پس از آن در صورت تشخیص کارگروه تخصصی مربوطه، نیاز به بازنگری دارد.

همچنین در خصوص اجرای این برنامه در دانشگاه آزاد اسلامی ظاهرا شورای عالی برنامه ریزی این دانشگاه باید در خصوص اجرای برنامه و زمان آن تصمیم گیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا