اخباراخبار کارآموزی وکالتویژه

نمونه گزارش اعلام تخلف کارآموز وکالت توسط قاضی دادگاه خانواده به جهت پذیرفتن پرونده طلاق یک طرفه

وکلاپرس- یک قاضی شعبه دادگاه خانواده استان البرز در نامه ای به رئیس کانون وکلای البرز، تخلف یک کارآموز وکالت به جهت پذیرفتن پرونده طلاق یک طرفه را گزارش کرده است.

به گزارش وکلاپرس، استدلال این قاضی، تبصره اول از ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۰۲، رای وحدت رویه شماره ۶۶۶ مورخ ۱۳۸۳/۰۳/۱۹ بوده است.

این در حالی است که در روزهای گذشته (۱۴ مرداد) یک نظریه مشورتی با موضوع صلاحیت‌ کارآموزان وکالت کانون‌های وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه صادر شده بود که طبق آن، اعلام شده بود: از آنجا که آیین نامه باید به نحوی تفسیر شود که با قانون همخوانی داشته باشد در خصوص اعتراض به احکام مربوط به فسخ نکاح و طلاق که قبلاً رسیدگی به آن در دیوان عالی کشور بوده است اکنون با افزایش صلاحیت دادگاه تجدید نظر در صلاحیت این مرجع قرار گرفته و کارآموزان وکالت حق قبول وکالت این دعاوی را دارند.

اگرچه تاریخ این گزارش اعلام تخلف اعلام نشده است اما بر اساس شماره گرونده موجود در تصویر نامه، این موضوع مربوط به سال ۱۴۰۳ است.

بیشتر بخوانید:

متن نامه قاضی دادگاه خانواده به ریاست کانون وکلای البرز به شرح زیر است:

ریاست محترم کانون وکلای دادگستری استان البرز

در خصوص دادخواست خانم … وکالت خانم …. به طرفیت آقای…. به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش که طی شماره پرونده … تا … در این شعبه در حال رسیدگی است. با عنایت به اینکه حسب تبصره اول از ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۰۲، رای وحدت رویه شماره ۶۶۶ مورخ ۱۳۸۳/۰۳/۱۹، کارآموزان وکالت صلاحیت ورود و اعلام وکالت در دعاوی قابل فرجام خواهی را ندارند و در ما نحن فیه خانم … فرزند … به شماره ملی … و شماره پروانه وکالت و با سرپرستی آقای  … خارج از حدود صلاحیت در پرونده صدر الاشعار ورود نموده اند. فلذا تخلف ایشان در راستای مواد فوق الذکر و تیر بند ۱۳ ماده ۱۲۲ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۰۴/۰۲ اعلام میگرد.

اعلام تخلف یک کارآموز وکالت به جهت پذیرفتن پرونده طلاق
اعلام تخلف یک کارآموز وکالت به جهت پذیرفتن پرونده طلاق

قوانین و مقررات مورد اشاره:

رای وحدت رویه ۶۶۶ مورخ ۱۳۸۳/۰۳/۱۹

آنچه از نحوه تدوین بند الف ماده ۳۶۸ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مستفاد می شود این است که رسیدگی فرجامی نسبت به احکام نکاح و فسخ آن صرفاً مربوط به اصل نکاح و فسخ آن می باشد و کلمه اصل به سایر موضوعات مذکور در بند ۲ ماده مزبور از جمله طلاق تسری ندارد. زیرا اولاً کلمه طلاق در جمله بطور مطلق ذکر شده ، ثانیاً کلمه طلاق با علامت ( ، ) از اصل نکاح و فسخ آن متمایز گردیده است ، بنابراین و با توجه به اهمیت طلاق از نظر شارع مقدس اسلام کلیه دعاوی مربوط به طلاق قابل رسیدگی فرجامی بوده و رأی شعبه سی ام دیوان عالی کشور که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء اعضای هیئت عمومی دیوان عالی کشور تایید می شود .

تبصره ۱ ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال

تبصره ۱- کارآموزان در دوره دوم میتوانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده هایی که احکام آنها قابل فرجام است یا مرجع تجدید نظر از احکام آنها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفردا یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

منبع تصویر: امیر موسی خانی، عضو کانون وکلای البرز

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا