رای دیوان عدالت اداری

نمونه رای محکومیت سازمان سنجش به ارائه پاسخنامه سؤالات آزمون وکالت و تصحیح مجدد آن برای یک داوطلب

وکلاپرس- یکی از شرکت‌کنندگان آزمون وکالت ۱۴۰۲، پس از رد شدن تقاضای وی برای دریافت پاسخنامه آزمون وکالت اختصاصی خود با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، رأی لازم برای اخذ این پاسخنامه را دریافت کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از تسنیم، شعبه ۴۱ دیوان عدالت اداری با صدور یک رأی سازمان سنجش آموزش کشور را موظف به ارائه پاسخنامه‌های آزمون وکالت به یک متقاضی کرده است.

در این رای که متن و تصاویر آن در ادامه آمده است در زمان رسیدگی در شعبه بدوی، سازمان سنجش نسبت به دعوای مطروحه پاسخی را ارائه نداده و در مرحله تجدیدنظر هم نسبت به رفع نقص اعلام‌شده از سوی دفتر شعبه اقدامی نکرده و در نتیجه با قرار رد دادخواست تجدیدنظرخواهی روبرو شده است.

بیشتر بخوانید:

متن رای ها به شرح زیر است:

رای بدوی

شاکی: آقای محسن …

طرف شکایت: سازمان سنجش

موضوع شکایت و خواسته: الزام به اصلاح ارزیابی بر اساس نمره تراز اکتسابی آزمون ( اعتراض به نمرات اعلامی بررسی و الزام سازمان سنجش به ارائه اصل پاسخ نامه فیزیکی به همراه دفترچه سؤالات و تطبیق شماره دفترچه خودم با برگه پاسخ نامه و امضائات بند و تص مسیح مجدد پاسخ نامه اصلی بنده در آزمون کانون وکلای دادگستری ۱۴۰۲ مورخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ طبق شرح دادخواست)

گردشکار: به تاریخ فوق در وقت فوق العاده شعبه ۴۱ دیوان عدالت اداری به ریاست امضاء کننده ذیل تشکیل است پرونده می باشد و اعتراضات بنده در دستگاه اجرایی، طرف شکایت متاسفانه توجهی به درخواست بنده نکرده و با امتناع و استنکاف طرف شکایت حقوق قانونی اینجانب تضییع شده لذا درخواست رسیدگی دارم طرف شکایت علیرغم ابلاغ اوراق اخطاریه و ضمایم در مهلت مقرر قانون پاسخی ارسال ننموده است.

حال این شعبه با توجه به دلایل و مستندات ارائه شده کلاسه فوق تحت نظر است ملاحظه میگردد شاکی دادخواستی بطرفیت اداره / دستگاه طرف شکایت به خواسته فوق الذکر به دیوان عدالت اداری تقدیم و اجمالاً اعلام کرده که خواسته اینجانب با موضوع فوق و به شرح دادخواست تقدیمی و با استعانت از خداوند متعال، ختم رسیدگی را اعلام و بشرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید:

رای دیوان

در خصوص شکایت شاکی به طرفیت مشتکی عنه بخواسته فوق و به شرح مفاد دادخواست تنظیمی و ضمائم ، با بررسی اوراق و محتویات پرونده و مدارک و مستندات ارائه شده ، با مداقه در اینکه ادله اثباتی برخلاف خواسته از سوی مشتکی عنه علیرغم ابلاغ نسخه ثانی دادخواست و ضمائم و مضی مهلت قانونی ، نسبت به ارسال پاسخ اقدام ننموده لذا بر اساس قاعده فقهی بیان ضرورت که اشعار می دارد (لا ینسب الى ساکت قول و لکن السکوت فی معروض الحاجه بیان یعنی : سکوت شخص در آن موارد که تکلم در آن لازم میباشد بمنزله بیان است.)، با وحدت ملاک از ماده ۱۳۲۸ قانون مدنی و همچنین ماده ۲۷۶ قانون آیین دادرسی مدنی و با اختیار حاصله از ماده ۳۰ و ۱۲۲ و عدم ارائه ادله اثباتی برخلاف خواسته از سوی مشتکی عنه با رعایت ماده ۱۰ و ۱۱ قانون دیوان عدالت اداری، رای به ورود شکایت شاکی را صادر و اعلام می نماید.

رای صادره به استناد ماده ۶۵ قانون مذکور قابل تجدید نظر خواهی با تقدیم دادخواست از سوی طرفین یا وکیل یا قائم مقام و یا نماینده قانونی آنها در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری میباشد. مهلت تجدید نظر خواهی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از ایران دو ماه از تاریخ ابلاغ می باشد.

رییس شعبه ۴۱ دیوان عدالت اداری – یوسف ابراهیمی

رای تجدید نظر:

مرجع رسیدگی: شعبه ۲۸ تجدید نظر دیوان عدالت اداری

تجدید نظرخواه: سازمان سنجش آموزش کشور

تجدید نظر خوانده: محسن …

موضوع تجدید نظرخواسته : اعتراض به دادنامه شماره ۳۰۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ صادره از شعبه ۴۱ بدوی

گردشکار: تجدید نظر خوانده دادخواستی به طرفیت تجدید نظرخواه به خواسته اعتراض به نمرات اعلامی بررسی و الزام سازمان سنجش به ارایه اصل پاسخنامه فیزیکی به همراه دفترچه سوالات و تطبیق شماره دفترچه خودم با برگه پاسخنامه و امضاعات بنده و تصحیح مجدد پاسخنامه اصلی بنده در آزمون کانون وکلای دادگستری ۱۴۰۲ مورخ سیزده مرداد ۱۴۰۲ طبق شرح دادخواست تقدیم دیوان عدالت اداری نموده است که پس از ثبت به شعبه بدوی دیوان ارجاع شده و شعبه مذکور پس از بررسی دلایل و مستندات ارائه شده رأی به ورود شکایت صادر نموده است.

پس از ابلاغ رأی تجدید نظرخواه با تقدیم دادخواستی نسبت به رأی صادره تقاضای تجدید نظرخواهی می نماید و دادخواست یاد شده توسط معاون محترم قضایی به این شعبه ارجاع میشود. متعاقب آن دفتر شعبه در اجرای مواد ۶۸ و ۲۸ قانون دیوان عدالت اداری اخطار رفع نقص صادر نموده و با توجه به عدم تکمیل پرونده در مهلت مقرر به موجب دادنامه شماره ۷۴۴۶ مورخ ۲۴ / ۲/ ۱۴۰۳ مبادرت به صدور قرار رد دادخواست تجدید نظرخواهی نموده است. با اعتراض تجدید نظرخواه به قرار صادره اینک پرونده در وقت فوق العاده تحت نظر است و شعبه پس از انجام تشریفات قانونی و بررسی جامع اوراق و محتویات پرونده ضمن اعلام ختم رسیدگی به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید.

رأی شعبه ۲۸ تجدید نظر دیوان عدالت اداری

نظر به اینکه اخطاریه رفع نقص در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ به تجدید نظرخواه به صورت الکترونیک ابلاغ شده لیکن با وصف ابلاغ و انقضاء مهلت مقرر ده روزه تجدید نظرخواه نسبت به رفع نقص از حیث ارائه حکم انتصاب رئیس سازمان تجدید نظرخواه اقدام نکرده و عذر موجهی نیز اعلام نکرده است بنابراین با توجه به اینکه دادنامه مورد اعتراض با رعایت مقررات و موازین قانونی صادر شده است لذا اعتراض تجدید نظر خواه نسبت به قرار رد دفتری صادره غیر وارد تشخیص و به موجب ماده ۷۸ قانون دیوان عدالت اداری ناظر به شق اخیر ماده ۲۸ همان قانون دادنامه معترض عنه عیناً تایید و استوار میگردد. رأی صادر شده به موجب شق اخیر ماده ۲۸ قانون مذکور قطعی است.

رئیس شعبه ۲۸ تجدید نظر دیوان عدالت اداری

محمدرضا پور قربانی

مستشار شعبه ۲۸ تجدید نظر دیوان عدالت اداری

سید سعید برقعی

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا