اخبار اسکوداویژه

برگزاری جلسه روسای کانون‌های وکلای دادگستری در خصوص طرح‌ها و لوایح مطروحه در مجلس شورای اسلامی

وکلاپرس- جلسه روسای کانون های وکلای دادگستری کشور به میزبانی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری با هدف بررسی طرح ها و لوایحی که اخیرا در مجلس مطرح شده است، روز پنج شنبه اول تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا طرح ها و لوایحی در خصوص نهاد وکالت از جمله لایحه هفتم توسعه، تحقیق و تفحص کانون های وکلای دادگستری و استفاده دستگاه ها از نماینده حقوقی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:

روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در اطلاعیه ای اعلام کرد که به منظور بررسی طرح‌ها و لوایح مطروحه در مجلس شورای اسلامی روز پنج شنبه یکم تیر ماه جلسه ای با حضور روسای کانون‌های وکلای دادگستری برگزار خواهد کرد.

بررسی دیر هنگام لایحه هفتم بعد از ارسال به مجلس

شایان ذکر است یکی از مواردی که در این جلسه قرار است بررسی شود لایحه برنامه هفتم توسعه است که رئیس جمهور روز گذشته ۲۸ خرداد ماه آن را به مجلس تقدیم کرد و مسئولین نهاد وکالت در زمانی که این لایحه در هیات دولت در حال تدوین و بررسی بود هیچ اقدام موثری در خصوص آن انجام نداده اند!

بر اساس یکی از بخش های لایحه هفتم توسعه، قوه قضاییه مکلف است لایحه ای با هدف نظارت بر وکلای دادگستری تدوین کند.

بررسی طرح تحقیق و تفحص کانون های وکلا بعد از تصویب در کمیسیون حقوقی و قضایی

دومین بند نامه اسکودا در خصوص طرح تحقیق و تفحص وکلای دادگستری است که این طرح نیز در هفته گذشته به تایید کمیسیون حقوقی و قضایی رسیده بود و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده بود!

اگرچه اسکودا و کانون وکلای مرکز پیگیری مختصری نسبت به این طرح در کمیسیون حقوقی مجلس داشتند، اما این پیگیری ها موثر نیفتاد و اکنون که این طرح در صحن علنی مجلس در حال بررسی است، رئیس اسکودا تلاش دارد تا از پتانسیل سایر کانون‌های وکلا استفاده کند.

بررسی طرحی که ۸ ماه قبل در کمیسیون مسکوت گذاشته شد

 آخرین طرحی که دکتر کوشا در نامه به رؤسای کانون‌ها به آن اشاره کرده است «طرح اصلاح قانون استفاده بعضی از دستگاه ها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی مصوب ۱۳۷۴» است که حدود ۸ ماه است مسکوت مانده و در این مدت هیچ اقدامی در مجلس در خصوص این طرح انجام نشده است!

اما به تازگی طرحی جدید با مفادی مشابه با عنوان  طرح «حمایت قضایی از چرخه تولید» ارائه شده است که در آن نماینده حقوقی واحد تولیدی می‌تواند به جای وکیل در محاکم حضور پیدا کند و احتمال می رود منظور دکتر کوشا از بند سوم مطروحه در نامه این طرح جدید باشد.

لازم به ذکر است طرح مذکور در کمیسیون قضایی تصویب و به هیأت رئیسه مجلس برای طرح در صحن علنی ارائه شده است.

بیشتر بخوانید:

 در این اطلاعیه آمده است:

نظر به بررسی طرحها و لوایح زیر در مجلس شورای اسلامی نشست روسای کانونهای وکلای دادگستری ایران به میزبانی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران در روز پنجشنبه مورخ یکم تیرماه ۱۴۰۲ در محل اتحادیه برگزار خواهد شد.

  1. پیش نویس برنامه هفتم توسعه
  2.  طرح تحقیق و تفحص از کانون وکلای دادگستری
  3. طرح اصلاح قانون استفاده بعضی از دستگاه ها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی مصوب ۱۳۷۴

لذا خواهشمند است روسای محترم راس ساعت ۹ در اتحادیه جهت شرکت در جلسه حضور به هم رسانند.

جعفر کوشا

رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا