اخبار

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث میّت

وکلاپرس- وراثی که درخصوص موضوع انتقال سهام عدالت متوفیان تعیین تکلیف کرده اند و فرآیند انتقال سهام را انجام داده اند، می توانند در انتخابات مجامع الکترونیکی شرکت کنند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، مجامع الکترونیکی شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت حدود یک ماه آینده برگزار خواهد شد و مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند، با حضور در این مجامع با رأی خود از میان کاندیداها، اعضای هیأت مدیره را انتخاب خواهند کرد.

نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول خرداد؛ زمان برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری

مجامع الکترونیکی شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری استانی از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول خرداد برگزار می ‌شود. از میان ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت در سطح کشور، ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر نیز روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌ اند که گروه دوم سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می ‌شوند.

به گفته حسین فهیمی، سخنگوی ستاد سهام عدالت، از حدود سه میلیون نفر سهامدار عدالت که طی ۱۰ سال گذشته فوت شده اند، فقط وراث ۱۲۰ هزار نفر برای اخذ گواهی مراجعه کرده اند. بدیهی است گفتنی است تنها وراثی که درخصوص موضوع انتقال سهام تعیین تکلیف کرده اند و فرآیند انتقال سهام انجام داده اند، می توانند در انتخابات شرکت کنند و سایرین در این مرحله امکان شرکت در انتخابات شرکت ‌های استانی سهام عدالت را نخواهند داشت.

در ادامه درخصوص نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید:

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

در ابتدا وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

پس از انجام امور مربوط به انحصار وراثت، وراث باید به سامانه شرکت سپرده گذاری مرکزی مراجعه و خدمات انتقال سهام را انتخاب کنند.

یکی از ورثه به عنوان نماینده پس از تهیه مدارک زیر، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مدارک مذکور را تحویل می دهد.

مدارک لازم برای ارائه به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت

الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی

ب- اصل کارت ملی وراث قانونی

پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی

ت- شماره شبای بانکی وراث

ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

دفاتر پیشخوان دولت فرمی را که توسط نماینده تکمیل شده است به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می کند و این شرکت پس از بررسی مدارک مذکور، طی پیامکی نتیجه را به نماینده وراث اعلام می کند.

اگرچه هنوز مهلتی برای مراجعه وراث قانونی به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت تعیین نشده است، اما به تمامی ذینفعان (وراث قانونی) توصیه می شود در اسرع وقت به این دفاتر مراجعه و خدمات لازم را اخذ کنند.

در این مرحله اگر مدارک نقصی نداشته باشد، مراتب انتقال انجام می شود و در غیر این صورت به نماینده اطلاع داده می شود تا نقص مدرک را برطرف کند.

وراث می‌ توانند نسبت به تعیین وکیل قانونی اقدام کنند و وکلای قانونی وراث با ارائه وکالتنامه رسمی و محضری، امکان مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و امضای تقسیم ‌نامه سهام عدالت را به جای شخص وارث خواهند داشت. همچنین این اقدام در مورد قیم یا ولی و کفیل اشخاص نیز امکان ‌پذیر است.

لازم به ذکر است وراث قانونی صرفا می ‌توانند قدرالسهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات ایشان در گواهی حصر وراثت شخص متوفی به عنوان وارث ذکر شده انتقال دهند و بذل و انتقال یا هرنوع واگذاری آن به اشخاص دیگر امکان پذیر نیست.

برای دریافت فرم نمونه وکالت نامه اینجا کلیک کنید

برای دریافت فرم نمونه تقسیم نامه اینجا کلیک کنید

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا