نقد علی: ورود کانون های وکلا به محتوای پرونده های قضایی نوعی وابستگی به حاکمیت است؛ پس حاکمیت حق تحقیق و تقحص از عملکرد کانون وکلا را دارد

وکلاپرس- محمدتقی نقدعلی یکی از نمایندگان بهارستان که روزهای پایانی دوره یازدهم را سپری می کنند، در واکنش به اظهارات نایب رئیس اسکودا درخصوص تحقیق و تفحص مجلس، استدلالاتی ضد و نقیض برای تحقیق و تفحص از کانون های وکلا ارائه کرده است.

به گزارش وکلاپرس محمود حبیبی نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در یادداشتی تفصیلی بیان کرده بود که کانون های وکلای دادگستری به جهت استقلال و عدم وابستگی به حاکمیت مشمول مقررات قانونی راجع به تحقیق و تفحص مجلس قرار نمی گیرند.

نقد علی معتقد است اظهارات نایب رئیس اسکودا به هیچ وجه منطقی و درست نیست و مستند قانونی ندارد و ورود کانون های وکلا به پرونده ها و دستگاه قضایی، به معنبی ورود آن ها به حاکمیت است و به همین دلیل مجلس می تواند از این نهاد تحقیق و تفحص کند!

طبق اظهارات این نماینده مجلس ورود کانون های وکلا به محتوای پرونده های قضایی نوعی وابستگی به حاکمیت است؛ پس حاکمیت حق تحقیق و تقحص از عملکرد کانون وکلا را دارد.

بیشتر بخوانید:

محمدتقی نقدعلی در واکنش به اظهارات محمود حبیبی نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران مبنی بر اینکه کانون های وکلای دادگستری به دلیل استقلال و عدم وابستگی به حاکمیت و دریافت ردیف بودجه مشمول مقررات قانونی راجع به تحقیق و تفحص مجلس قرار نمی‌گیرند، گفت: تحقیق و تفحص حق قانونی مجلس بوده و منوط به استفاده از بودجه عمومی نیست و مجلس بر اساس اصل ۷۶ قانونی اساسی حق تفحص در تمام امور کشور را دارد.

وی با یادآوری اینکه در اصل ۷۶ ذکر نشده نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده نمی کنند نباید تحت تحقیق و تقحص قرار گیرند، افزود: نمایندگان در مقابل تمامی ملت مسئول هستند و حق اظهار نظر در مورد تمامی امور داخلی و خارجی را دارند بنابراین اظهارات نایب رئیس اسکودا به هیچ وجه منطقی و درست نیست و مستند قانونی ندارد.

بیشتر بخوانید:

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر چه مجموعه کانون وکلا از حیث بودجه عمومی وابسته به حاکمیت نیست اما نوع فعالیتش اعمال و ورود به حاکمیت است در این رابطه چگونه به اشخاص عمومی اجازه ورود به پرونده ها و دستگاه قضایی داده نمی شود اما به وکلا داده می شود؛ همین که وکیل بر اساس قانون اجازه ورود به محاکم و پرونده ها را دارد و در جریان محتوای پرونده ها قرار می گیرد نوعی وابستگی به حاکمیت است و این موضوع را هم برای کانون وکلا اثبات می کند و حاکمیت حق تحقیق و تقحص از عملکرد کانون وکلا را دارد.

منبع: خانه ملت

خروج از نسخه موبایل