اخبار قوه قضاییه

مجمع عمومی کانون داوران حرفه‌ای در شورا‌های حل اختلاف استان تهران برگزار شد

وکلاپرس _ جلسه اولین مجمع عمومی کانون داوران حرفه‌ای و انتخاب هیأت مدیره در شورا‌های حل اختلاف استان تهران با حضور معاون قضایی رئیس کل دادگستری در امور شورا‌های حل اختلاف استان تهران برگزار شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، جلسه مجمع عمومی کانون داوران حرفه‌ای و انتخاب هیأت مدیره استان تهران در شورا‌های حل اختلاف استان با حضور غلامرضا مهدوی (معاون قضایی رئیس کل دادگستری در امور شورا‌های حل اختلاف استان تهران)، محسن مقدس (معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه) معاونین و مدیران ستاد و اعضای مجمع داوران حرفه‌ای استان تهران در محل تالار اجتماعات شورا‌های حل اختلاف استان تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

رئیس دیوان عالی کشور: نظارت الکترونیکی بر محاکم را محور کار قرار دادیم

در حال حاضر ۸۴ نفر دارای پروانه حرفه‌ای داوری هستند

غلامرضا مهدوی در این مراسم با بیان اینکه این اولین کانون داوران حرفه‌ای در سطح کشور است، اظهار کرد: تلاش‌های زیادی در ۲ سال گذشته انجام شده تا اساسنامه این کانون شکل گرفته است و در حال حاضر ۸۴ نفر دارای پروانه حرفه‌ای داوری هستند.

وی افزود: امروز اولین جلسه مجمع عمومی است و دستور اصلی ما انتخاب هیأت مدیره در اجرای ماده ۱۹ به تعداد ۷ نفر عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل خواهد بود که از این تعداد، ۳ نفر انتصابی هستند و ۴ نفر اصلی و ۲ نفر علی البدل انتخاب خواهند شد. همچنین ۲ نفر بازرس در اجرای ماده ۲۵ به صورت عضو اصلی و یک نفر علی البدل در اجرای ماده ۳۱ هیأت بررسی انتظامی انتخاب خواهند شد.

امیدواریم تشکیل کانون داوران حرفه‌ای موجب توسعه عدالت در سراسر کشور شود

در ادامه این مراسم محسن مقدس طی سخنان کوتاهی گزارشی از عملکرد معاونت داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه در رابطه با تلاش برای تأسیس کانون داوران حرفه‌ای استان تهران بیان و اظهار امیدواری کرد تا با تشکیل کانون داوران حرفه‌ای در تمام استان‌های کشور زمینه توسعه عدالت در سراسر کشور فراهم شود.

امروز شاهد نهاد‌های مردمی برای جایگزین دادگستری هستیم

معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با بیان اینکه از دهه ۸۰ و ۹۰ به دستور مقام معظم رهبری تلاش‌های زیادی برای نهاد‌های جایگزین دادگستری صورت گرفت که امروز شاهد نهاد‌های مردمی در این زمینه هستیم، عنوان کرد: برای نوشتن اساسنامه این کانون تلاش‌های زیادی انجام و برای ۸۴ نفر پروانه صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

برای اولین بار معاونت داوری و میانجی‌گری در قوه قضاییه تشکیل شده است

مقدس ادامه داد: برای اولین بار معاونت داوری و میانجی‌گری در قوه قضاییه تشکیل شده و انتخاب داوران به این کار وزن می‌دهد. جمع حاضر از قضات بازنشسته ارجمند هستند و چنانچه داوری با این کیفیت جلو برود به آینده آن امیدواریم؛ اما اگر داوری با دقت نباشد پذیرش مسئولیت از نظر شرعی با شماست.

وی اضافه کرد: همچنین شیوه نامه جذب داوران را اصلاح و هیأت ارزیابی متشکل از قضات خوش نام عالی رتبه است.

برای سیاست گذاری بخش داوری، شورای علمی تشکیل شده است

معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه تاکید کرد: برای سیاست گذاری بخش داوری، شورای علمی به ریاست معاون توسعه حل اختلاف قوه قضاییه تشکیل شده است.

اصل بر داوری است و دادگستری نظارت بعدی بر آن داشته باشد

بهرامی (عضو مؤسس کانون داوران حرفه‌ای) نیز در این مراسم در رابطه با اساسنامه این کانون، گفت: در ابتدا بنا بود کسانی که پروانه وکالت دارند وارد عرصه داوری نشوند، اما جلسات متعددی تشکیل و مقرر شد تا کسانی که پروانه وکالت دارند بتوانند در بحث داوری وارد شوند، اما حالا نگاه به داوری این است که اصل بر داوری است و دادگستری نظارت بعدی بر آن داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

هدف اصلی تشکیل کانون داوران حرفه‌ای واگذاری بخشی از کار‌های حاکمیتی است

بهرامی با بیان اینکه هدف اصلی تشکیل این کانون در حقیقت واگذاری بخشی از کار‌های حاکمیتی است، افزود: امیدواریم این بنا به خوبی چیده شود تا قدم اول کانون به خوبی و درستی برداشته شود.

وی تصریح کرد: بحث داوری نیاز به ساماندهی دارد، اما به آینده آن امیدوار هستیم.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا