یادداشت

روایت تکان دهنده یک وکیل دادگستری از دادگاه قسامه

وکلاپرس- وکیل سید مهدی رضوی فرد در یادداشتی تامل برانگیز روایت یکی از جلسات دادگاهش را در ارتباط با قسامه و شهادت ۵۰ نفر از بستگان برای اثبات قاتل بودن یک شخص را روایت کرده است.

وکیل سید مهدی رضوی فرد (عضو کانون وکلای دادگستری قم) در این یادداشت که در حساب توییتری خویش منتشر کرده است، به روایت جلسه اجرای قسامه پرداخته و این تأسیس قدیمی فهی و حقوقی را را یکی از عجایب قانون توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید:

مشروح این روایت را در ادامه بخوانید:

بعد از جلسات قسامه حال غریبی دارم. امروز شدیدتر شد و میخواهم گوشه‌ای از دادگاه امروز را برایتان بنویسم.حتما میدانید قسامه چیست؟ وقتی دلیلی بر ارتکاب قتل از سوی متهم نیست،بنا بر قرائن از شاکی میخواهند ۵۰ نفر از بستگان را حاضر کند تا بر قاتل‌بودن متهم قسم بخورند.قبلا در نقدش نوشته‌ام

و شاید زمانی رساله‌ای پیرامونش نوشتم.اما بدانید اگر پیر شدم قسامه در آن تاثیر بسیاری داشته امروز سی‌واندی نفر که بعضا نه تنها متهم که مقتول را هم نمیشناختند، قسم خوردند که به علم رسیده‌ایم متهم فلانی را کشته اولین سوگند این بود: من حرفهای پسرعمویم را قبول دارم، پس این متهم قاتل است!

بیشترینشان میگفتند با توجه به مطالبی که وکیل اولیای‌دم گفته،به علم رسیدیم که متهم قاتل است.یعنی اطلاعات‌شان از شب قبل دادگاه در دفتر وکیل بود. بعضی‌شان هم هیچ اطلاعی نداشتند.به یکی‌شان گفتم:از کجا به علم رسیدی؟گفت: من صدتا کارگر دارم.نگاه میکنم به صورتشون میفهمم چندساعت کار کردند!

دامادشان آمد،از او پرسیدم چگونه به علم رسیدی که فلانی قاتل است؟مطمئنی که قسم میخوری؟ممکن است با قسمت این آدم را اعدام کنند. گفت: شما خبر داری تو خانواده ما دو ساله گریه و شیونه؟! گفتم:تسلیت میگویم،اما اینکه شما داغ دیده‌اید دلیل نمیشود این فرد قاتل باشد. قسم خورد و رفت.

آن یکی آمد گفت من نمیدانم ولی از وقتی متهم در نمایشگاه مقتول کار میکرد،ازش میترسیدم! بعد از۴ساعت هنوز۵۰نفر تکمیل نشده بود و آدم نداشتند.دادگاه تنفس داد تا باقی جلسه بعد نماز برگزار شود. زنگ زدند چند نفر دیگر آمدند که جلسه توجیهی برایشان نگذاشته بودند و حتی اسم مقتول را نمیدانستند

سه برادر بدنساز آمدند و میگفتند ما برادر باجناق برادر مقتولیم.با کتهایی باز و بدنهایی خالکوبی شده.قسم خوردند ما به علم و یقین رسیده‌ایم که این..،(بعد مکث کردند و نگاه کردند به برادر مقتول که اسم متهم را بگوید)،قاتل است ۲/۳نفر آمدند که وقتی دادگاه از ایشان پرسید از بستگان مقتولید؟

گفتند:نه. قاضی به یکیشان گفت:تو کی مقتول میشی؟ گفت:همسایه‌ایم. برادر مقتول از عقب داد زد: نه حاج‌آقا خودش نمیدونه، فامیله. عصبانی شدم گفتم خودش نمیداند،تو میدانی؟ برادر مقتول گفت: ایشون برادرشوهرخواهر مادرمه. باور کنید بخش زیادی از جلسه به محاسبه روابط خویشاوندی قسم‌خورندگان گذشت.

یعنی آنقدر پیچیده بود که اصلا نمیفهمیدم طرف فامیل محسوب میشود یا نه.از دروغ و راستش بگذریم. قاضی به طرف نگاه کرد.گفت راست میگه؟طرف در تردید مانده بود.گفت نه، هم‌دهاتی هستیم.خلاصه از برادر مقتول اصرار،از طرف سکوتِ مایل به انکار قاضی آخر رو کرد به مادر مقتول گفت: حاج‌خانم این کیته؟

مادر مقتول که ترکی غلیظ‌لهجه بود و ظاهرا حرفها را دقیق متوجه نمیشد،بعد از مکث گفت: این پسر خواهرمه! قضات خنده‌شان گرفت. گفتم:آقا آخرتت را به دنیای دیگری نفروش. سرش را انداخت پایین و رفت. باور کنید اینها طنز نیست. از عجایب قانون ماست. موکلم که تا این لحظه به بی‌گناهی‌اش یقین دارم..

مکررا عمیق در فکر میرفت و چند دقیقه یکبار با حیرت عجیبی سرش را بالا میآورد و به من نگاه میکرد و میگفت: جدی جدی دارند قسم میخورند؟! دکتر اینها کین راحت دست رو قرآن میگذارن.به دستهای بریده ابوالفضل من اصلا روحمم خبر نداره. همه جلسه و تلخی‌اش یک طرف،این حیرت گاه‌گاه موکل یک طرف.

و من در تمام طول جلسه به دو چیز می‌اندیشیدم: نخست تقوا‌ و جوانمردی.اینکه فارغ از مباحث مذهبی،تقوا یا همان وجدان چه امر عمیقی است. جوانمرد و آزاده‌بودن ارتباطی به دین ندارد. تقوا یعنی دامن برچیدن از خارهای احتمالی بیابان. و دوم به این می‌اندیشیدم که با این مردم،در پی کدام جامعه‌ی… توسعه‌یافته‌ایم؟ مردمی که فکرنکرده سوگند میخورند تا یکی دیگر را اعدام کنند.بدون هیچ شناخت و اطلاعی.

اگر جزییات پرونده را بدانید حیرتتان چندبرابر می‌شود. حتی اگر بخواهم خوش‌بینانه سخن بگویم تا این حد تحت تاثیر گروه‌بودن چه ارتباطی به خرد خودبنیاد انسان مدرن دارد؟ ما کجاییم؟!

‫۴۱ دیدگاه ها

      1. یعنی قوانینی که در دنیای متمدن امروزی ساری و جاری است و آزمون خود را پس داده و تکامل یافته، قسم خوردن ۵۰ نفر از قبیله برای زمانی بوده که مردم بصورت عشیره ای و قبیله ای زندگی می کردند و اگر در مقابل خون بر زمین ریخته ای، کسی قصاص نمی شد، قبایل با هم درگیری بسیار داشتند و کشته های بیشتری به بار می آمد، اکنون اگر قاتل مشخص و معین نباشد، نمی توان به صرف قسم جان انسانی را گرفت! امروزه بر همه روشن است که جان انسان مهمترین دارایی است، به صرف عدم رضایت یک خانواده و فامیل نمی توان دست به خون کسی آغشت.

  1. شماهم به هردری میزنی که موکلت را نجات بدی اگه واقعا قاتل نیست اون دلیل بیاره که قاتل نیست چون قدامه بعداز بوجودامدن لوثه

    1. قوانینی که ریشه در شرع و اسلام دارند از کامل ترین ها هستند در خصوص قسامه هم همینطور هست. البته اگر مر قانون اجرا بشه؛ و این همکار محترم بجای اینکه اصل قضیه رو ( قسامه) نقد کنه شرایط صحت اون رو مورد بررسی قرار بده از جمله اینکه برادر باجناق برادر مقتول نمیتونه از قسم خورندگان باشه و قطعا قاضی پرونده این موضوعات رو رسیدگی می‌کنه و ایضا شرایط مواد ۳۴۰ و ۳۴۱ و … قانون مجازات .
      در نهایت شک نکنید که با این اوصاف که تو این پرونده اومده قتل ثابت نمیشه و با قسامه متهم؛ نامبرده تبرئه میشه.⁷

  2. دغدغه جنابعالی جای تحسین داره، احسنت اما من که تقریبا بگویم دانشجوی درس خون کلاس بودم خصوصا ح جزا ، بعد از کارشناسی وارد ارشد جزا و جرم شناسی شدم به قول دوست دیگری ک نوشت قوانین عصر حجر ، شاید باورتان نشه بعد از ۶ سال تحصیل در دانشگاه دوباره تصمیم گرفتم برگردم سر شغل گذشته تا با این مجالس دادگاه و شاهدان خریداری روبرو نشم بله دوست عزیز کار سختی نیست فقط انسان باشیم کافیست ، یعنی رک لحظه خود را در جای دیگری گذاشتن

  3. سوگند برای روزگاری بود که مردم اعتقادات قوی داشتند نه حال حاضر، قسامه هیچ اعتباری ندارد. یکی از قوانین مترقی قوانین مربوط به مالیات میباشد که ۹۹ درصد وکلا بدان پایبند نیستند و فرار مالیاتی دارند! دو هفته قبل موکل در جلسه دادرسی گفتند وکیل بنده ۲۰ میلیون تومان حق الوکاله گرفته و مجددا در خواست پانزده میلیون تومان کرده! نگاهی به قرارداد وکالت کردم، یک میلیون ریال نوشته شده بود! کارگر قبل از دریافت حقوق مالیات میده ولی وکیل نه! یک عده الان میگن آقا مشخص نیست این مالیات کجا خرج می‌شود! نکته مهم اینه که اگر وکلا، وکیل اولیا دم باشند به قسامه و حتی عبور از آتش هم متوسل میشوند! احتمالا بنده خدا وکیل متهم بودند و متاثر شدند!

    1. موکل اطلاعی از مشکلات وکیلش نداره. وقتی پرونده رو میگیریم فکر میکنه برای تمام مشکلاتش وکالت داده و البته مجبوریم شبانه روز برایش جابگو باشیم. برای یک پرونده خانواده حداقل تو ۵ تا پرونده وکالت می کنیم. آخرش هم میگه وکیل کارشو بلد نبود من به مهریه محکوم شدم. انگار نباید میشد.در مورد مالیات هم بهتره بگیم مواجب. مالیات یک منبع وماخذ مشخص باید داشته باشه و شفاف اعلام بشه که همه با طیب خاطر پرداخت کنن. وقتی این طور نیست و همه مشکوکن و خیلی چیزای دیگه که مجال گفتن نیست نتیجه میشه همین…

    2. سلام جناب قاضی من قدسی از ارومیه هستم ، در یکی از جلسات رسیدگی من آنقدر ناراحت شدم ، طرف مقابل به قرآن و حضرت فاطمه و خون سید الشهدا آنهم در ماه محرم قسم یاد کرد ، بدهی این جانب را وقتی از شخص طلبکار گرفت، به من بدهد ، ایشان با پول من ماشین صفر پژو خریدند ، پول وکیل را با پول من پرداخت کردند ، آخر سر قاضی جلسه فرمود دعوا درست مطرح نشده ، انصافا قاضی خوبی بود ، کل وجودم لرزید ک با ناراحتی گفتم به همان کسانی که قسم یاد کردند سپردمشان ، قاضی خندید و فرمود اگر بود ما اینجا چیکاره هستیم ، بعد گفت شوخی کردم و جلسه را تمام کرد ، جناب قاضی حق باشماست قدیم اعتقاد وجود داشت و من خودم کتک اعتقاد رو خوردم ولی قسم به مقدسات میخورم همین دنیا ، قصاص و مجازات میباشد . مرسی استاد

    3. تو همه قشری خوب و بد هست، اما اینکه فرمودید ۹۹ درصد وکلا ….حتما مستندش رو هم دارید یا آرا رو هم مثل آمارتون رو هوا میفرمایید، هیچوقت فرمایش حضرت علی را راجع به قضات فراموش نکنید. بنویسید و نصب العین کنید که فراموش نشود، وکالت اگر انقدر بده چرا قضات همش چشمشون به جیب وکلا و وکالته و بعد بازنشستگی بدون شرکت در آزمون پروانه میگیرند؟ چشم همه جا رو میبینه غیر از خودش رو، با تخریب وکلا بزرگ نمیشوید. وکیل در صحنه ای بازی میکند که کارگردانش قضات و قوه قضائیه هستند

    4. بله در نظام فعلی، مالیات خرج من و شما نمیشه، اینکه شما بالاجبار مالیات میدید دلیل نمیشه دیگران از پرداخت مالیات فرار نکنن. مالیات بدیم که روز بروز گردن آقایان کلفت و کلفت‌تر بشود و با اعتمادبه نفس بیشتر تیشه به ریشه مردم و منافع ملی این کشور بزنن؟ یا مثلا تو فیلم‌ها و برنامه‌های صداوسیما و .. علیه وکیل برنامه بسازن ؟ نخیر هنوز انقدر احمق نشدیم که دو دستی به این جماعت خراج بدیم، مالیات دادن عقلا حرام هست شک نکن دوست عزیز.

    5. جالبه شما صحبت از مالیات می‌کنید!
      چرا از توهین‌هایی که قشر شما هر روز به وکلا می‌کنند حرف نمی‌زنید؟! واقعاً امثال شما که دم از قانون می‌زنید همین قانون و البته بالاتر از اون ادب و اخلاق هم به شما میگه به وکیل و ارباب رجوع توهین نکنید! من موندم این تست‌های روانشناسی و شخصیت که از شما میگیرن کشکی و آبکی هستش؟! جنابعالی هم شدی مثل اون شخصی که مینویسه وکیل پایه یک دادگستری، شما هم مینویسی قاضی بخش – دانش آموخته دانشکده حقوق شهید بهشتی…

    6. البته که قانونا وکلا موظف به پرداخت مالیات مطابق حق الوکاله دریافتی هستند، منتها در کشور ما نه تنها تورم، پول نفت و عواید حاصل از منابع ملی رو مستقیم دولت خرج میکنه و هیچ مبلغی رو به مردم نمی پردازه در حالیکه این اموال، تحت مالکیت مردم و برای مردمه و تورم خودش مالیات غیرمستقیم و تحمیلی بر تمام مردمه، بلکه ردیف های بسیاری رو هم به عنوان مالیات بر بخش خصوصی تعیین میکنه و دریافت میکنه! لذا مباحث اقتصادی رو به متخصصین امر باید سپرد و یک طرفه به قاضی رفتن کار صحیحی نیست. هر حقوقدان باید بداند قانون تهی از عدالت، هیچ شرافتی نداره و تحمیل مالیات های گوناگون بر بخش خصوصی دقیقا از چنین قوانینی هستش! ضمنا کارمندان دولت که مالیات می پردازند در حقیقت یک عدد در فیش حقوقی ایشان ثبت و کسر میشه و حقیقتا ایجاد ارزش نیست، صرفا پولیه که دولت چاپ میکنه تا مخارج خودش رو بود کنه که این خودش منجر به ایجاد بار تورمی میشه. فرار مالیاتی توسط بخش خصوصی، یک اعتراض مدنی به شرایط نابسامان و پر از فساد اداره کشوره که راه حل اقتصادی یا قانونی نداره. در پناه خدا.

    7. دوست عزیز فکر کن یک خانه با مبله بصورت رایگان تحویل مستاجر می دهی و هر ماه پول آب و برق و گاز میشه ،مستاجر وظیفه اش هست که این قبوض را پرداخت کند ولی مستاجر به مالک بگه تو باید قبض ها را پرداخت کنی !!!! دقیقا مملکت ما شده این معادن نفت و گاز و طلا و هزاران معادن ایران مگر پدر ارثیه یک مشت مقامات …هست یا مال مردم هست و پول یارانه هر نفر ۳۰۰ دلار میشه نه ۳۰۰ هزار تومان به نظرم هیچ ایرانی نباید مالیات بدهد چون ما سهم خودمان را به حکومت دادیم و اروپائی ها مالیات زیاد می دهند چون هیچ چیزی از خودشان به دولت نمی دهند و اون مالیات که می دهند رفاه می آورد برایشان در جاده های استاندارد در خودرو های استاندار قیمت واقعی و در داشتن خانه برای شهروندانشان

  4. سلام من هم از وکلای دادگستری عضو کانون وکلا هستم شایسته بود همکار محترم نتیجه این دادگاه و اینکه آیا قسامه فوق منجر به صدور حکم قطعی شده اعلام می‌کردند غرض دفاع از نوع رسیدگی محاکم نیست لکن بیان این موضوعات فنی در فضای عمومی مجازی بدون ارایه تحلیل قانونی قسامه متبادر به ذهن است که اصل قسامه را انکار می‌کند

  5. سلام فارغ از دل مشغولی جناب دکتر رضوی فرد عزیز ،واقعا قسامه امروزه با مبانی حقوق جزا چه تناسبی دارد ،جمع آوری ادله امروز بسیار دردسترس تر از ۱۰۰۰سال پیش است.ولی سوالی دارم دوستان کمکم کنن مگر در قسامه نباید مردان خانواده پدری باشند ،اولاد ذکور خانواده پدری ،پس افراد بی ربط چرا اجازه سوگند داده شده.چرا وکیل شکات قسامه را به متهم رد نکرد تا خونی به ناحق ریخته نشود.

  6. قسامه در مواردی هست که لوث به وجود بیاید و در واقع یک ظنی هم ایجاد شود و دلایلی نسبتا قوی بر وجود ارتباط متهم با قتل وجود داشته باشند نه اینکه مثلا قتل در تهران بوده فردی رو به عنوان متهم از کرج بیارن و حالا بگن قسامه بر گزار بشه
    بنابرین یه سری امارات و شواهد وجود دارد که شرایط قسامه رو ایجاب میکند
    بنابراین اینطور هم نیست که اینجا موکل این آقای وکیل بگه روحمم خبر نداره…

  7. به غیراز احکام عبادی ( نماز ،روزه وحج) تمام احکام فقهی مربوط به جامعه قبایلی می باشد.
    با به وجود آمدن علم حقوق با این گستردگی در شاخه های متفاوت، احکام فقهی به ویژه در بخش قضایی همه منسوخ شده است.
    قوانین منبعث از نظرات متخصصان حقوقی که از مسیر مجالس نمایندگان گذشته وبه تصویب رسیده فقط ضامن اجرای عدالت می باشد.

  8. با سلام ،بنای دیوار خراب است اگه در شعب جناحی آگاهی رشوه نباشه همان جا قتل و قاتل اثبات میشه کار به اینجاها نمیریه ،اما حیف بیگناه قاتل میکنن قاتل هم آزاد ،

  9. جناب وکیل با این اوصافی که گفتی قطعا قاضی رای بر نحکومیت نمیده اما اگر خودت وکیل اولیا دم بودی قطعا به قسامه استناد میکردی ودر فصیلتش صحبتها میکردی و حتی در اختلاس و کلاهبرداری هم به قسامه شما و همکارانتان استناد میکنید که یک موردش در تلویزیون هم پخش شد و نماینده دادستان ایراد گرفت اما الان وکیل متهمی قسامه اخ شد

  10. سلام خدمتتان عرض کنم اینجانب را با ۲۸ سال سابقه غیر قانونی و خارج از رویه قانونی پرونده سازی کردن و بی
    بدلیل به جهت دیر ارسال نمودن کالا توسط فروشنده توسط اشخاص اجیر شده در دیوان محاسبات و دادگستری و… مغرضانه و ناجوانمردانه و … ده ردیف اتهامات مالی شامل اختلاس پولشویی رشوه و…. مفسد فی الارض زدند و بدون رسیدگی و بازپرسی ۷ سال بلا تکلیف و معلق از کار و … نموده و تا الان سرگردان و بیکار نموده اند فقط از شما عزیزان طلب دعا و ..را دارم

  11. اولا که قسامه تا ظن ایجاد نشه به وجود نمیاد ثانیا خارج از بحث قانونی چند نفر به صورت طایفه ای میریزن سر یه بدبخت و میزننش تا از بین بره به نظرتون بعدش مهمه که چه کسی باعث مرگش شده؟یعنی اینکه طرف تصمیم گرفته با این چند نفر همراه بشه و …اینا مهم نیست اینکه چند نفر بیان قسم بخورن مهمه اینارو باید از دم اعدام کرد

  12. محمد جان از وقتی که لوث ثابت شه منکر باید دلیل بیاره به این میگن قائده انقلاب دعوی
    قسامه اگر درست و دقیق رعایت شود بسیار مناسب و حتی به اصطلاح مترقی!! هم هست
    در مقام بیان نیست ولی من در کتابی ۳۶ اصل و قانون غرب به اصطلاح مترقی را آورده ام که همگی از فقه امامیه اقتباس گردیده( به نوعی سرقت گردیده )…

  13. کاری به اینکه تو این پرونده قسامه توسط چه افرادی به چه شخصیتی داره ایراد میشه رو ندارم.
    ولی کجای قسامه عجیب و غریبه؟
    از هر دلیلی برای زیر سوال بردن قوانین استفاده میکنید و این نظر شماست درباره قوانین که مهم و صحیح و غیر قابل انکاره….
    درسته که در برخی قوانین و مواد اونها نقص و خللی هست ولی این درسته که قوانین و موادی رو فقط به خاطر اینکه به مذاقتون خوش نمیاد زیر نقد بگیرید؟؟؟

  14. این انتقاد از انصاف به دور است چرا که چیزی که برای جامعه حقوقی کشور مهمه نتیجه چنین جلسات و دادنامه و استدلال قضات صادر کننده رای است نه صرفاً حضور عده ای عوام و جاهل به قانون برای قسم خوردن!!!!!

    1. سلام. خداوند خیر دنیا و آخرت به بزرگترین و با درایت ترین مرجع دینی- سیاسی یعنی رهبر انقلاب بدهد؛ سابق بر این ۵۰ قسم توسط اولیاء دم در نبود بستگان یا حاضر نشدن آنان کفایت می کرد اما با نظر فقهی ایشان: اولا. جایی که سایر قرائن و امارات ایجاد ظن قوی بر توجه اتهام قتل عمدی بر متهم داشته باشند یعنی دلائل تا ۷۰ – ۸۰ درصد اثبات کننده باشند، ثانیا. برای تکمیل ۲۰- ۳۰ درصد باقیمانده، ۵۰ نفر (نه ۵۰ قسم) از بستگان مقتول که مرد هستند قسم یاد کننده که علم دارند متهم عمدا قتل را انجام داده، قتل عمدی ثابت خواهد شد و معمولا چنین ۵۰ نفری یافت نمی شوند، جناب وکیل رضوی باید دقت بفرمایند که آیا قرائن ظنی تا ۷۰ – ۸۰ درصد بر توجه قتل عمدی به موکلشان وجود دارد یا خیر، اگر وجود ندارد اساسأ نوبت به قسامه نمی رسد.

      1. درود بر شما بزرگوار وسپاس از توضیحات نسبتا کامل تون
        پوزش میخوام پیام شما خطاب به وکیل ناشر مطلب هست. اما فقط در این حد عرض میشود که احتمالا مستحضرید قاضی در تشخیص تحقق لوث تام الاختیار است ونظر وی شرط است.. حال اینکه قرائن چند درصد ایجاد ظن می نماید آنرا فقط قاضی نظر میدهد. و بقیه مطلب روشن است..

  15. درود بر انسان های شریف …
    در روایتی که درمورد قسامه آورده اند اینکه زمان پیامبر جماعتی از انصار اصرار برقصاص فردی یهودی داشتند که فکرمیکردند قاتل است (البته عداوت بین یهود وانصار بعنوان قرینه اصلی بود که همان لوث است) پیامبر به آنها فرمود: آیا دوشاهد غیراز خودتان دارید؟ گفتند نه نداریم. سپس گفت آیا ۵۰نفر از مردان شما حاضرند سوگند یاد کنند که فرد موردنظرقطعا قاتل است؟؟ گفتند: یارسول الله چگونه برچیزی که ندیده ایم سوگند یاد کنیم.. جزییات بعدی آن مهم نیست ودر اصل موضوع همینجا خاتمه می یابد. درواقع پیامبر(ص) آنها را اخلاقا مجاب می نماید که بیش از این اصرار نکنید.
    متاسفانه تفسیرات غلطی از این روایت شده وبعنوان یکی از دلایل اثبات قتل در قانون ما درحال اجراست.
    موارد اجرای قسامه دراصل مشخص است اما متاسفانه دادگاه های کنونی کشورمون درمواقعی که نمیتوانند وقوع جنایت توسط فردی را اثبات کنند فقط بدلیل اصرار شاکی وبا داستان سرایی آنها مواردی را بعنوان دلایل لوث ذکر نموده ورأی به اجرای قسـ امه میدهند.
    درجامعه کنونی که اعتقادات مردم سرتا پا متزلزل شده اجرای قسـ امه بدین صورت جامعه را به سمت تباهی می کشاند.
    با سپاس وپوزش از اطاله کلام

  16. بادرود خدمت وکلای ارجمند

    مطلب مربوط به روایت تجربه یک وکیل در جلسه اجرای قسامه است. پرسشی در ذهنم خطور کرد چنانچه اساتید نظر دهند سپاسگزارم..

    آیا قسم خوردگان (قسـ امه) همچون شهود قابل جرح وتعدیل هستند؟
    منظور اینست که قبل از جلسه اجرای قسامه متهم از قسم خوردگان اطلاع می یابد یا خیر؟ تا حداقل بتواند با اطلاعات قبلی از خود دفاع نماید. باسپاس

    1. سلام
      متاسفانه اتیان سوگنددر قسامه باشهادت
      متفاوت است تازمان اجرای قسامه متهم و وکیلش از سوگندخورندگان اطلاعی ندارند
      قسامه یکی از راههای اثبات جنایت درقانون مجازات امده البته دارای ایرادت اساسی است مثلادرجایی که قاضی پرونده باسابقه قضایی ومطالعه پرونده به قطع ویقین نمیرسدچطور مردم عادی نه سواد حقوقی دارندنه پرونده روخوندن دست برقران ازقاتل بود طرف بایقین میگویند که این نیز جای بس تامل است ازموارد دیگر زمانیکه حکم قصاص صادرشد وحکم دردیوان تاییدشد اگر یکی از سوگندخوردگان ازسوگندخودعدول کند مورداز از اعاده دادرسی است وشاکی مجددا بایدیکی نفردیگرسوگندخورده معرفی نماید ودوباره حکم صادرمیگردد واگربازم یکی دیگر ازسوگندخورده عدول کند ازموارداعاده است یعنی پایانی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا