اخبار صنفیویژه

واکنش آیت‌الله محقق داماد به مصوبات مجلس علیه نهاد وکالت: چرا دستگاه قضا بی‌تفاوت است؟

وکلاپرس- آیت الله محقق داماد حقوقدان و مدرس دانشگاه در دیدار با فعالین صنفی وکالت پیرامون مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت و انتقاداتی را به آن وارد کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از تنویر، تعدادی از معمرین، مدیران و فعالین صنف وکالت روز سه شنبه ۳۱ مرداد با آیت الله سید مصطفی محقق داماد در خصوص مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار که به همت جامعه وکلای ایساتیس در روز سه شنبه ۳۱ مرداد برگزار شد ابتدا آقایان دکتر حسین ساعتچی یزدی،دکتر عبدالله سمامی، دکتر سید مهدی حجتی و حسین طالع، توضیحاتی از مصوبات اخیر مجلس و عواقب و آثار آن بر نهاد وکالت ارائه نمودند.

این ماده نهضتی است علیه دستگاه قضایی

آیت الله محقق داماد ضمن خوشامد گویی سخنان خود را اینگونه آغاز نمود: واقعیت این است که بهتر است اول سوالی را مطرح کنیم و بعد از پاسخ به آن سوال ، بحث را ادامه دهیم. آن سوال این است نقش وکیل دادگستری در جامعه ما چیست؟ وکیل چه می‌کند؟در واقع وکیل دو کار انجام میدهد: کسی که به عنوان وکیل در محکمه حاضر می‌شود

  • ۱-در درجه اول بازوی علمی قاضی است این نقش اول اوست
  • ۲- نقش دوم ؛ مسئله کمک به آن شخصی است که وکیل از او دفاع می‌کند چه در کیفری چه در حقوقی.

بیشتر بخوانید:

محقق داماد ادامه داد: من فکر می‌کنم که الان نقش وکیل بیشتر در بعد دوم در ذهن جامعه ما است. در حالیکه به نظر بنده وقتی این ماده را امروز دیدم، یک نهضتی است علیه دستگاه قضایی. به دو جهت

  • ۱-وقتی وکیل، باسواد نباشد و در محکمه نباشد قاضی کمک کار ندارد.
  • ۲-دوم اینکه وجود یک نفر ناآگاه‌ در محکمه مزاحم قاضی است.

شرایطی که دادگستری دیگر دادگستری نیست

آیت الله سید مصطفی محقق داماد در ادامه افزود: اگر افرادی ناآگاه اجازه داشته باشند به عنوان وکیل، کارشناس و یا هر عنوان دیگر در دادگاه حضور یابند و اظهار نظر کنند چنین فردی یک مزاحم صد در صد قاضی است و با چنین کیفیت و شرایطی دادگستری دیگر دادگستری نیست.

آیت الله محقق داماد به حمایت دستگاه قضا تاکید کرد و گفت: من فرمایش آقایان را گوش دادم و جای یک چیز را خالی دیدم و آن حمایت دستگاه قضایی است. احترام امامزاده با متولیست. به نظر بنده الان ایجاد ارتباط با خود متولیان دستگاه قضایی است تا ببینند فاجعه بر سر دستگاه قضایی می آید نه بر وکلا.چرا دستگاه قضایی بی تفاوت است نسبت به قضایا؟

این قضایا موجبات انحلال دانش حقوقی است

این حقوقدان با تاکید تقویت تعامل و ارتباط با سایر نهاد ها عنوان داشت:  بر حضور افراد نا آگاه در در دادگاهها موجب بی نظمی در آنجاست. اینجا منافع دانش حقوق در میان است نه حرفه ای خاص. این قضایا موجبات انحلال دانش حقوقی است. بنابراین الان در این‌ برهه از زمان اولین کار این است که باید با دستگاه قضایی مرتبط بود.

وی افزود: به نظر من هم قضات محترم، هم روسای قوا و هم اساتید دانشگاه و حتی نمایندگان مجلس که البته حسن نیت دارند و شاید ندانند یک طرف چه ضربه ای می خورد، همگی حمایت و دفاع کنند.

این مصوبات یقینا به نفع کسانی که شغل ندارند نیست

ایشان با بیان مثالی از تصویب قوانین در گذشته گفت: سابق بر این، موقع تصویب ِقانون کار، می پرسیدند این به نفع کارفرماست یا کارگر؟ الان هم این مصوبات یقینا به نفع کسانیکه شغل ندارند نیست.

بیشتر بخوانید:

این مدرس دانشگاه در ادامه بر ضرورت ارتباط نزدیک فی مابین جامعه حقوقی کشور و حقوقدانان شورای نگهبان تاکید کرد و بیان داشت: در قانون اساسی کشور ۶ نفر فقیه و ۶ نفر حقوقدان پیش بینی شده است. من‌ می خواهم از شما گله ای داشته باشم، شما جامعه حقوقی کشور در این چهل و چند سال بعد از انقلاب با حقوقدانان رسمی کشور ارتباطتان کم است و این ارتباط کم، باعث شد تا دکترین ایجاد نشود.

از تمام توانم برای کمک به حل مساله استفاده خواهم کرد

وی افزود: به نظر بنده باید جلسات گفتگو محافل گفتگو باشد و کاملا باهم ارتباط داشته باشید. الان یکی از جاهای که باید ارتباط داشته باشید با این ۶ نفر حقوقدان شورای نگهبان است.

آیت الله محقق داماد در پایان از مساعدت و کمک خود در جهت حل چالش های پیش آمده بیان نموده و اظهار داشت: بنده هم به عنوان یک معلم از تمام توانم برای کمک به حل مساله و مشکلی که خودم درک کردم کوتاهی نخواهم کرد.

منبع: تنویر

‫۶ دیدگاه ها

  1. تمام این مظلوم نمایی کانون ها در یک چیز خلاصه میشه و آنهم انحصار هست ، اصلا علاقه زیادی به قانون شکنی دارند البته با حقه بازی که این هم یک نمونه اش هست.
    شورای نگهبان نباید فریب کانون ها رو بخورد و محکم در برابر این قانون دانان قانونشکن بایستد و مصوبه را تایید کند.

  2. درود بر ایت الله محقق داماد. به نظرم بر خلاف اعضای هییت مدیره کانونها و اعضای هییت رییسه اسکودا که تشت رسوایی نگاه کاسب مآبانه شون به وکالت سالهاست از بام افتاده و رویه شون به گونه ایی بوده که بیشترین لطمات رو به نهاد مقدس وکالت زده و منجر به اعتبار زدایی از این رکن رکین دادرسی عادلانه اعتبار شده و دیگه هیچ ارگان و نهاد و جمعیت و جامعه ایی برای حرف اونها ولو حرف حسابشون در مورد لزوم بقای استقلال نهاد وکالت تره ایی خرد نمی کنه، اظهارات جناب مصطفی محقق داماد کاملا قابل اعتناست. وقتی ایشان با اون درجه از علم و اگاهی و تنزه و وارستگی و نیت حسنه عنوان می کنند نصمیم مشترک اخیر مجلس و دولت بسیار اسیب زاست و نهضتی است علیه نهاد وکالت و استقلال اون و دادرسی عادلانه قطعا چنین است . اقایون بی صلاحیت در مجلس و دولت هم باید توجه کنند که این دیگه حرف مافیای کوچک اسکودا نیست. حرف حساب یک حقوقدان معتبره. نظرات ایشون باید در تصمیماتتون مطمح نظر باشه . سرنوشت امر خطیر وکالت و دادرسی نباید فدای دعوای مافیاهای سیاسی و حقوقی کشور بشه. قانون باید برای حل مسائل باید اصلاح بشه ولی شما به علت ضعف قوانین قبلی که سو استفاده هایی رو در کانونها و اسکودا ایجاد کرد دارید قانونی رو وضع می کنید که موجودیت وکالت رو با خاطر مواجه می کنه.

  3. متاسفانه در مجلس پدر کمیسیون های آن افرادی بدون صلاحیت و بدون داشتن علم حقوق درباره مراجع حقوقی کشور با نگاه کاسب گرایانه تصمیم گیری می کنند که در نهایت ضرر آن اول به افراد جامعه و قشر ضعیف جامعه وارد میشود آنجایی که وکلای بیکار و بیسواد پول مردم را گرفته و نتیجه ای در احقاق حق آنها هم نخواهد داشت وای بر ما که وکلای مردم حق موکلین خود را به جهت دشمنی با کانون وکلا نادیده می‌گیرند

  4. دولت هم از اشخاص غیر وکیل بعنوان نماینده حقوقی استفاده میکند اینکه رخداد تازه ای نیست، ضمن آنکه شخص حقوقی حقوق خصوصی مختار است وکیل بگیرد یا نماینده معرفی کند، اینهمه هجمه و علم مخالفت افراشتن ندارد، هر شخص حقیقی یا حقوقی صلاح کار خود را میداند

  5. بنام خدا.وای به روزی که بگندد نمک.مجلس اصلا شناختی انگار ازنهاد وکالت وقوانین مربوط وحساس بودن موضوع ندارد که قطعا همینطور هست.چرا که امرتخصصی نیاز به آزمون الکی ندارد بلکه آزمونی درَشآن خودش باید برگذار گردد.وکیفیت قربانی کمیت احمقانه نشود که دراینصورت دستگاه قضا کاملا بی محتوا شده وخروجی نیز نخواهد داشت.امید است شورای نگهبان ذکاوت به خرج داده وخطرناک بودن موضوع را فورا تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا