اخبار صنفیویژه

صفادوست: نهاد وکالت خود را در صف اول دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی می‌داند

خلاصه‌ای از صحبت مدیران نهاد وکالت در نشست با اعضای هیات تحقیق و تفحص

وکلاپرس- مدیران نهاد وکالت در دیدار با اعضای هیات تحقیق و تفحص ضمن تاکید بر جایگاه نهاد وکالت، در خصوص هجمه های اخیر وراده به نهاد وکالت به روشنگری پرداختند.

به گزارش وکلاپرس بر اساس اعلام قبلی مسئولان، روز شنبه ۸ مهر ماه روسای کانون های وکلا و برخی مدیران نهاد وکالت با اعضای هیات تحقیق و تفحص از کانون های وکلای دادگستری، دیدار و گفت و گو کردند.

در این نشست آقایان حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی رئیس هیأت تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا، بهروز محبی نجم آبادی عضو هیأت تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلای دادگستری، حسن صفادوست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، ابراهیم کیانی هرچگانی نایب رئیس اسکودا و چند تن دیگر از روسای کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور به ایراد سخنانی پیرامون معضلات نهاد وکالت پرداختند.

نهاد وکالت در صف اول دفاع از نظام اسلامی است

در ابتدا وکیل حسن صفادوست اظهار داشت: کانون وکلای دادگستری هیچ گاه خود را در مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی ندانسته، بلکه نهاد وکالت خود را در صف اول دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی می‌داند.

وی ادامه داد: بیش از یک سوم اعضای کانون های وکلا دادگستری و اعضای هیأت مدیره کانون های وکلا ایثارگر و از جانبازان دفاع مقدس هستند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: امروز نهاد وکالت و وکلای زحمتکش با معضلات و آسیب‌های متعددی روبرو هستند، این قشر زحمتکش که زحماتش دیده نمی‌شود، همواره خود را سپر بلای موکلین می‌داند. در حالی که این خدمات به چشم نمی آید و وکلا مورد بی مهری ها قرار می گیرند.

تصورات غلطی در خصوص درآمدهای وکلا وجود دارد

در ادامه نیز وکیل حسین ادیب رئیس کانون وکلای استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به مسائلی که مطرح شد، ما از ابتدای فعالیت کانون به مرور با تصویب قوانین بعدی شاهد نظارت قوه قضاییه بر عملکرد کانون ها بودیم، هم اکنون معاونت حقوقی قوه قضاییه این وظیفه را بر عهده داد.

وی ادامه داد: حتی در موضوع انتخابات‌های کانون‌ها باید ابتدا در دادگاه عالی انتظامی قضات تایید صلاحیت‌ها صورت گیرد و در نهایت گزارش‌های قوه قضاییه تعیین کننده است، اما نکته مهم دیدگاه ها و تصورات غلطی است که در خصوص درآمدهای وکلا وجود دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان خاطرنشان کرد: در استان اصفهان و بسیاری از استان های دیگر شاهدیم ۶ وکیل در یک دفتر کار می کنند و باز هم نمی توانند هزینه دفتر را تامین کنند، حتی بسیاری از وکلا پول تمدید پروانه خود را ندارند، در حالی که فقط ۱/۵ میلیون تومان هزینه تمدید پروانه وکالت است.

آیا زمان وکالت اجباری فرا نرسیده است؟

ادیب با بیان اینکه کانون‌های وکلا با اکثر ادارات بهزیستی و کمیته های امداد قرارداد دارند و خدمات رایگان ارائه می کنند، خاطرنشان کرد: علت نقد جامعه وکلای کشور این است که این همه خدماتی که وکلا ارائه می کنند به چشم نمی آید، اما چند پرونده میلیاردی که برخی وکلا در اختیار دارند، به همه جامعه وکلا تعمیم داده می شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان تصریح کرد: ما دو سال پیش دویست کارآموز داشتیم و سال گذشته ۴۰۰ کارآموز و امسال قریب به ۸۰۰ کارآموز داریم، سوال این است که آیا زمان وکالت اجباری فرا نرسیده است؟ آیا این تعداد از وکیل نیاز به درآمد ندارند؟ تقاضای ما این است که موضوع اجباری شدن وکیل در مجلس پیگیری شود و به تصویب برسد

در دنیا هیچ آزمونی سراغ نداریم که نه حداقل نمره دارد و نه ظرفیت

در ادامه ابراهیم کیانی هرچگانی نایب رئیس اسکودا گفت: جفایی در حق کانون ها شد و آن جفا این بود که گفتند کانون ها با طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مخالف هستند و این موضوع بسیار درد آور است، به طور کلی دو برچسب خیلی بد به نهاد وکالت چسبانده شد، یکی انحصارگری کانون ها و دیگری قانون دانان قانون شکن، که بسیار زننده بود.

نایب رئیس اسکودا خاطرنشان کرد: ایراد ما به قانون تسهیل این بود که نه ظرفیت داشت و نه حداقل نمره داشت، ما در دنیا هیچ آزمونی سراغ نداریم که نه حداقل نمره دارد و نه ظرفیت. ما در بحبوحه بررسی طرح تسهیل این پیشنهاد را دادیم که حداقل نمره در نظر گرفته شود.

وی افزود: اگر یک داوطلب وارد جلسه آزمون شود و برگه خود را سفید ارائه کند ۲۷۰۰ تراز را کسب می کند، چنین ملاکی هیچ مبنای علمی ندارد، اگر کسی با چنین شرایطی وارد حرفه وکالت شود به حقوق ملت لطمه وارد می شود. ما بارها این مهم را به آقای زنگنه سخنگوی کمیسیون متذکر شدیم و پیشنهاد خود را به ایشان ارائه کردیم، اما ایشان در صحن مجلس برچسب قانون دانان قانون شکن را به کانون های وکلا چسباند.

نایب رئیس اسکودا بیان داشت: مدیران نهاد وکالت هزار تومان هم حتی از جلسات خود نمی گیرند، این درحالی است که هیچ مدیری را نمی توانید پیدا کنید که رایگان خدمات ارائه دهد.

همه اعمال نهاد وکالت تحت نظر قوه قضاییه صورت می گیرد

محمد حسین جعفری رئیس کانون وکلای یزد در ادامه گفت: یکی از فعالین کمپین یزدی است و شما ایشان را به خوبی می شناسید، این فرد سال ۹۵ از کانون وکلای دادگستری تقاضای پروانه وکالت بدون آزمون کرد، آیا ما باید به کسی که در آزمون وکالت شرکت نکرده است پروانه وکالت بدهیم؟ آیا حق چنین کاری را داریم؟

رئیس کانون وکلای یزد تصریح کرد: بنده به عنوان یک متخصص حقوق عمومی عرض می کنم که تحقیق و تفحص از کانون های وکلای دادگستری از لحاظ حقوقی صحیح نیست، اما ما درهای کانون وکلا را بر روی شما باز می کنیم و ایرادی ندارد که از کانون های وکلای دادگستری تحقیق و تفحص صورت بگیرد.

وی افزود: تایید صلاحیت‌ها، تایید انتخابات ها، نظارت بر اعمال وکلا، صدور پروانه های وکالت و ‌…. همه تحت نظرات قوه قضاییه است و اینگونه نیست که وکلای دادگستری نظارت نداشته باشد، اینکه برخی مطرح می‌کنند باید بر عملکرد نهاد وکالت نظارت صورت بگیرد، زیرا نظارت بر وکلا وجود ندارد، کاملا غلط است.

کانون های وکلا به سمت شفافیت در حرکت هستند

در ادامه محمود حبیبی نایب رئیس اسکودا خاطرنشان کرد: مطالبی که مدیران نهاد وکالت طرح می‌کنند از روی دلسوزی مطرح می شود و برای صیانت از حقوق مردم است، ما نیاز داریم در تصمیم گیری ها راجع به وکالت تغییر رویکرد بدهیم، زیرا وکالت همانند قضاوت شأنیت و جایگاهی دارد که به نوعی جز مسئولیت های اجتماعی محسوب می شود.

نایب رئیس اسکودا بیان داشت: وکلا قسم می خورند که در دفاع از حقوق مردم از هیچ کوششی دریغ نکنند، مجلس متاسفانه به سمتی حرکت می کند که نهاد وکالت روز به روز نحیف تر شود، این در حالی است که حضرت امام خمینی (ره) در دو سخنرانی خود تاکید داشته اند که نهاد وکالت باید مستقل و قدرتمند باشند.

حبیبی ادامه داد: نهاد وکالت انتشار آزاد اطلاعات را پذیرفته است و به تازگی سامانه سخاوت را راه اندازی کرده اند که نشان می دهد به سمت شفافیت در حرکت هستند.

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. عجیبه که کیانی اصرار داره به پافشاری بر مغلطه گویی.
    والله هیچ اصراری نیست که ایشون که زبان تند و زننده و توان استدلالی ضعیفی داره و دو ماه آزگاره که مرتبا تلاش میکنه موضع غلط خودش پیرامون لزوم ملاک قرار دادن نمره خام رو برای پذیرش تکرار کنه به هر گفتگو و تبادل نظری دعوت بشه.
    ایشون کار خراب کن است.
    به درد تعامل نمیخوره. چون آداب تعامل رو‌بلد نیست.
    در هر بحثی برای رو کم کنی و اثبات حقانیت خودش( به هر طریقی) ورود میکنه.
    بنابراین ایشون
    با ادبیات گفتاری تند و زننده و این طرز نگرش که از کفتگوهاش اشکاره، علاوه بر اینکه جامعه وکلا رو در نظر دیگران، جامعه ایی با اعضا شانتاژ گر و بدون منطق نشون میده،
    اندک مسیرهای موجود رو هم برای اصلاح وضعیت فعلی و بهبود رابطه کانونها با حاکمیت که یگانه راه حفظ استقلال نهاد وکالت است از بین می بره.
    ضمنا
    در آخرین مناظره با نماینده مجلس نشون داد که آداب مناظره رو‌هم بلد نیست و کاری کرد که موضع غلط مجلسی ها در نظر بیننده بی طرف و‌ عوام موضع حق جلوه کنه.
    پس
    ایشون رو توی این گفتگوها را ندید.
    دلیل نداره که چون معاون اول اسکودا است همه جا حاضر باشه و‌ مجلس خراب کن بشه.
    بله
    اگر مسابقه “هرکی زبون دراز تر بهتر” بین نهادهای مختلف برگزار شد و از اسکودا هم خواسته شد
    نماینده بفرسته این کیانی رو به عنوان نماینده بفرستید تا با حرفهای بی حساب و‌ زبون درازی و تند زبانی مدال افتخار برای اسکودا کسب کنه.
    ولی کار جدی رو به این آقا محول نکنید.
    دو سال تمامه که عملی و گفتاری ثابت کرده که اینکاره نیست.

    1. مگه چی گفته که مغلطه گویی حساب میشه از نظر شما؟؟بیان مسلمات مگر مغلطه گویی هست؟؟چی بیان می کردن که خوشایند شما باشد؟؟

      1. استنادش به نمره خام داوطلبان امسال برای اثبات ضعف علمی اونها مغلطه ست.
        اصرارش در مورد لزوم مبنا قرار دادن نمره خام به جای تراز یک تلاش موذیانه برای اعمال نظر در پذیرشها در سالهای آتیه.

        دلیلش هم قبلا مفصلا توضیح داده شده.
        به نظرم اصرار کیانی به این پیشنهاد در جلسات مختلف علیرغم اینکه پرت و پلا بودنش ثابت شده، صرفا باعث اتلاف وقت و از بین رفتن معدود فرصتهای تاعمل کانونها و اسکودا با حاکمیت میشه .

    2. بله موافقم البته امثال کیانی زیادن و از معضلات وکلا محسوب میشن وکالت را با تندزبانی اشتباه گرفته اند

      1. نخیر نیست!
        صرفا یک توصیف عامیانه است از کسی که بدزبان و عیب گو و گستاخ است.
        این الفاظ هم هیچکدوم موهن نیست.
        و البته با نگاهی به ادبیات گفتاری کیانی طی این دو سال پی خواهید برد که ایشون متصف به چنین اوصاف نکوهیده ایی هستند.

        جالبه که یکی دو روز بعد از عرایض بنده دکتر اذربایجانی هم یک گفتگویی با وکلا پرس داشته و همین موارد رو در مورد کیانی و کیانی های اسکودا مطرح کرده.
        بنابراین جنابعالی هم بهتره به جای مغلطه “به بیراهه کشاندن بحث” از طریق طرح کردن موضوعات فرعی و بی ارتباط، به کنه مساله توجه داشته باشید.
        اینکه من به جای نایب رییس بگم معاون اول،
        یا در توصیف رفتارهای کیانی لفظی رو به کار ببرم که به نظر شما توهین امیزه-که به هیچ وجه اینگونه نیست- به اصل مطلب و مدعام یعنی عدم صلاحیت کیانی ها و امثال او در اسکودا برای عهده دار شدن مسوولیت های جدی -مساله ایی که طی این چند ماه از زبان اشخاص صاحبنامی از جامعه وکلا هم تلویحا تصدیق شده-خدشه ایی وارد نمی کنه.
        کیانی ها با رفتارشون ثابت کردند که
        یار شاطر جامعه وکلا و نهاد وکالت نبوده اند.
        بلکه بار خاطر شده اند.
        رفتار امثال کیانی ها در اسکودا به نحوی بوده که فلسفه وجودی اسکودا رو هم زیر سوال برده.
        الان مدتیه کانونها میگن
        ما تره گرفتیم که قاتق نانمان شود نه اینکه قاتل جانمان شود!
        جمع شدیم و اسکودا رو ایجاد کردیم که توانمان در دفاع از نهاد وکالت افزون شود نه اینکه به لطف رفتارهای کیانی ها همین نیمه استقلالمان هم با خطر اضمحلال مواجه گردد.

  2. همین حالا دارین بر خلاف قانون از قبول شدگان پول میگیرین اگه جناب نقد علی قهرمان نباشه خدا میدونه شما ها یک نفرراهم پذیرش نمیکنین

  3. آقای صفادوست عزیز فرمودید نهاد وکالت خود را در صف اول دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی می‌داند واقعا ادعای که کردید چند درصد صحت دارد برادر من وکلا به خاطر قانون تسهیل نظام هم زیر سوال بردن تو را خدا حرفی میزنید کاری کنید مورد تمسخر مردم قرار نگیرید الان مردم اعتقاد دارند کانون وکلا فقط به فکر جیب مبارکشون هستند

    1. اگر راست میگن برن خط مقدم شهدای امنیت بشن شهید مدافع اهل البیت ببینم میرن یافقط بابستی کت وشلوار اتو کشیده با کیف چرمی در راهرو دادگاه قدم بزنن

      1. باید توجه داشته باشیم که در مقام نقد عملکرد نهاد وکالت یا به تعبیر دقیق تر نقد عملکرد مراجع متولی نهاد وکالت، خط مبحث نکنیم.

        ۳۰ درصد وکلای ایران از میان ایثارگران و جانبازان یا اولاد یا همسران اونها هستند.
        یعنی از هر ۳ وکیل تقریبا ۱ نفر
        پس یا خود این افراد-که اکثریت ترکیب هیات مدیره کانونها و هیات رییسه اسکودا رو تشکیل داده و در نتیجه خط مشی این مراجع رو معین می کنند- وظیفه شون رو در قبال میهن انجام دادند یا پدران اونها یا همسران اونها.

        بنابراین برای نقد این افراد و مواضعشون در مقام وکیل و دست اندر کار مراجع متولی امر وکالت، از اعتبار شهدای امنیت و حرم و … استفاده نکنید.چون علاوه بر اینکه چنین نقدی غیر مستدل است و خلط مبحث و مغلطه از نوع توسل به شخص محسوب میشه، نتیجه ایی هم نداره راه به جایی نخواهد برد. چون همون طور که عرض کردم یک سوم وکلا و اکثریت صاحبمنصبان کانون ها در زمینه ایثارگری و فداکاری برای ملت و نظام خودشون در زمره مدعیان محسوب می شن.

  4. قانوندان قانون شکن عین حقیقته دیگه، همین طور انحصار طلب، صفت کانونهای وکلاست در حدی که بدشون نمیاد نه تنها وکیل نگیرن سالی ۵۰ تا را هم بندازن از لیست وکلا بیرون

  5. درست میگه من خودم کارمند اداری هستم، وکیل بی سواد نبودش بهتر از بودش هست،اونایی که موافق قانون تسهیل هستن کسانی هستند که سواد علمی ندارند و در آزمون موفق نمی شوند و الا اگر همین اینها هم اگر قبول شوند،بلافاصله منتقد این طرح خواهند شد،فرد بی سواد هم این موضوع را میدونه،

    1. بنده هم موافقم که طرح تسهیل موجب شده حدود ۶۰ درصد پذیرفته های فعلی با کمترین صلاحیت علمی وارد دوره کاراموزی بشن. ولی از طرف دیگه باید انصاف داشته باشم و بگم که جایگزینی نمره تراز با سهمیه که در این قانون پیش بینی شد و عدم توجه به پیشنهاد اسکودا برای جایگزینی نمره خام با نمره تراز تصمیم منطقی و شجاعانه ایی بود.
      چون حذف نظام سهمیه بندی باعث از بین رفتن بساط ظلم و جفایی شد که نسبت به بعضی از داوطلبان اعمال میشد
      و بی توجهی به پیشنهاد اسکودا هم جلوی سواستفاده اسکودا برای سخت کردن بی دلیل و بیش از حد سیستم پذیرش رو گرفت.
      چون اگر بنا به ضوابط اسکودا قرار بود پذیرش صورت بگیره صرفا ۲۵۰ نفر اول ازمون در کل کشور امسال به نمره خام ۵۰ درصد میرسیدند و از نظر اسکودا لیاقت وکیل شدن رو داشتند.

      مشکل قانون تسهیل که این بی بند و باری رو در پذیرش ها موجب شده اینه که نصاب قبولی رو ۷۰ درصد گرفته. این رقم باید بالاتر می امد.
      تدوین کنندگان قانون گرچه ایده درستی داشتند و به درستی تصمیم گرفتند که نمره تراز رو به عنوان ملاک علمی پذیرش مبنا قراربدن. ولی حساب نشده و بدون مطالعه وبررسی نمرات تراز نفرات پذیرفته شده سالهای قبل و نفرات بعد از اون نصاب ۷۰ درصد رو تعیین کرده بودند.
      مطمئنا اگر این نصاب به ۸۰ درصد می رسید( تراز حدود ۷۷۰۰ برای امسال) تعداد پذیرفته شده ها به رقم معقولی کاهش میافت
      و به نرخی در حدود ۵۰۰۰-۵۵۰۰ نفر می رسید که هم عدد قابل توجهی نسبت به پذیرش دوران سهمیه(۳۱۰۰ نفر) محسوب می شد و هم شاهد این بی بند و باری در پذیرش ها نبودیم.

      ضمنا
      این رو هم عرض کنم که
      بنده اگرچه خودم پذیرفته شده در ازمون مبتنی بر قانون تسهیل هستم و مشغول گذراندن مرحله دوم کاراموزی و
      هم سال قبل و هم امسال در ازمون شرکت کردم .
      ولی با نمره و رتبه نسبتا مناسبی قبول شدم.
      سال قبل جز ۲۰ نفر اول استانمون شدم با تراز ۸۵۰۰
      امسال هم جز ۵ نفر اول استانمون شدم با تراز ۹۷۰۰(رتبه کشوریم زیر ۳۰۰ شد)
      و با توجه به اینکه قانون و ایین نامه تغییر کرده و صرف شرکت در ازمون ضمانت اجرای خاصی ندارد بنا دارم در سالهای آتی هم شرکت کنم برای محک زدن خودم.
      غرضم از این امار شخصی هم اینه که بگم حتی اگر قانون تسهیل هم وضع نمیشد مطمئنا قبول می شدم و به راحتی جز اون ۵۵ نفر سهمیه کانون استان قرار میگرفتم و علاوه بر استان خودم می تونستم برای هر کانون دیگه ایی هم ثبت نام کنم و بر اساس قانون قبلی پذیرفته بشم.
      لذا اظهاراتم و دفاعم از برخی وجوه قانون تسهیل از باب ذینفعی خودم نیست بلکه با در نظر گرفتن انصاف و وجدان و مبنا قراردادن منطقه.

  6. همه بدبختی حاصل شده برای کانون وکلا بخاطر افرادی مثل کیانی هست.بعد فوت بهمن کشاورز کانون افتاد دست افرادی که اصلا صلاحیت این کار رو ندارند.افرادی مثل کیانی پخش زنده تلویزیون رو با جلسه دادگاه اشتباه گرفته.ماحصل وجود این افراد وضعیت فعلی کانون هست.دود همه این کارها به چشم جامعه حقوقی رفته.

  7. اینکه خودتونو صف اول بدونین اهمیتی نداره چون ارزیابی بقیه مهمه نه شماها و ارزیابی ادارات امنیتی که آیا صف اول اپوزیسیون هستین یا… دفاع از کیان نظام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا