اخبار صنفیویژه

واکنش رسمی رییس کانون وکلای مرکز و رییس اسکودا به بازداشت وکلای دادگستری

وکلاپرس- دکتر جعفر کوشا، رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) و دکتر جلیل مالکی(رییس کانون وکلای مرکز) در نشست خبری امروز به بازداشت تعدادی از وکلای دادگستری واکنش نشان دادند.

به گزارش وکلاپرس، دکتر جعفر کوشا در نشست خبری امروز اسکودا و کانون وکلای مرکز با جمعی از خبرنگاران در واکنش به بازداشت تعدادی از وکلا  گفت: «از رئیس محترم قوه قضاییه درخواست دارم برای آزادی این وکلا با پذیرش قرار وثیقه مساعدت کنند.»

بیشتر بخوانید: سخنان رییس اسکودا درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ و کار در نشست خبری امروز(۲۰ شهریور)

هیچ مقام و مسوولی بی نیاز از وکیل نیست

دکتر کوشا همچنین افزود: هیچ کسی از وکیل مستقل بی نیاز نیست. هیچ مقام و مسوولی بی نیاز از وکیل نیست. دولتمردان سابق که مسوولیتشان تمام شده مگر بی نیاز از وکیل مستقل هستند؟ همانطور که کم کم مسوولان دولت قبلی هم. مراجعاتی به ما دارند.

وکلای بازداشتی دسترسی به وکیل مستقل ندارند

در این نشست خبری دکتر مالکی، رییس کانون وکلای مرکز در خصوص وکلای بازداشتی اعلام کرد: طبق اطلاعاتی که به ما داده اند، این افراد دسترسی به وکیل مستقل نداشته، وکالتنامه وکیل مستقل در پرونده شان ثبت نشده است و و پرونده به دادگاه ارجاع شده است.

 بیشتر بخوانید: ابوترابی: ما تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری را وضع کردیم

تبصره ماده ۴۸ مغایر با اصول دادرسی عادلانه است

دکتر مالکی با بیان اینکه «ما کاری به ماهیت پرونده نداریم و مراجع قضایی باید رسیدگی کنند» گفت: درباره حقوق دفاعی این افراد و سایر کسانی هستند به دلایل امنیتی بازداشت می ‌شوند و ناچار از استفاده از وکلای تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری هستند باید توجه شود.

بیشتر بخوانید: متن کامل سخنرانی دکتر جلیل مالکی در خصوص طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

رییس کانون وکلای مرکز در اعتراض به تبصره ماده ۴۸ تصریح کرد: سوال این است که چرا وقتی مقامات عالی دستگاه قضایی خود اذعان دارند این تبصره مغایر با اصول دادرسی عادلانه است اقدامی برای اصلاح آن در مجلس نمی شود. این تبصره حیثیت نظام قضایی را خدشه دار میکند. مجددا به این تبصره اعلام اعتراض میکنیم.

نمایندگان مجلس به اصلاح تبصره ماده ۴۸ که نسبت به آن اتفاق نظر وجود دارد، بپردازند

دکتر مالکی در پایان با انتقاد از عملکرد نمایندگان گفت: از نمایندگان میخواهیم به جای پرداختن به طرح هایی از لحاظ کارشناسی ایرادات متعدد دارند، به این موضوع بپردازند که درباره لزوم اصلاح آن، اتفاق نظر وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا