اخبار کانون هااخبار مجلس شورای اسلامیویژه

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: وضع قوانین خلق‌الساعه به امنیت روانی و شغلی وکلا آسیب می زند

وکلاپرس- دکتر عثمان سالاری نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی که به عنوان میهمان در پنجاه و سومین همایش هیات عمومی اسکودا حضور داشت، در سخنانی بر ضرورت امنیت وکلا در ابعاد مختلف تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس،  در پنجاه و سومین همایش هیات عمومی اسکودا که به طور فوق العاده مورخ ۲۴ مرداد ماه به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد،  دکتر عثمان سالاری (نائب رئیس دوم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس)، علی آذری (سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی) و محمد حسین محمدی به عنوان میهمان حضور داشتند.

وکلا به عنوان رکن عدالت و توسعه قضایی باید امنیت حقوقی داشته باشند

دکتر عثمان سالاری عضو کانون وکلای دادگستری فارس با تاکید بر اینکه وکلا به عنوان رکن عدالت و توسعه قضایی باید امنیت حقوقی داشته باشند، از وکالت به عنوان قدیمی‌ترین نهاد حقوقی بشری یادکرد و گفت: این موضوعی است که همزمان با به تصور درآمدن تصدیق می‌شود و از دوران باستان تا طلوع آفتاب اسلام ادامه‌داشته و تا به امروز ادامه دارد.

دکتر عثمان سالاری که به دعوت دکتر بهنام اکبری، رییس کانون وکلای دادگستری فارس در پنجاه و سومین جلسه هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران شرکت و سخنرانی کرده بود در ادامه گفت: یکی از اصلی ترین و بنیادی‌ترین عوامل رشد و توسعه علم فلسفه، منطق است که ناشی از وجود نهاد وکالت بوده‌است.

بیشتر بخوانید:

وی که به عنوان نایب‌رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز فعالیت دارد، در ادامه سخنان خود گفت: وکلایی که بناست به عنوان رکن رکین عدالت و توسعه قضایی در کشور ایفای نقش کنند حتماً باید امنیت حقوقی داشته باشند.

وضع قوانین خلق‌الساعه به امنیت روانی و شغلی وکلا آسیب می زند

به گفته این عضو کانون وکلای دادگستری فارس، عدم برخورداری وکلا از امنیت قانونی و قضایی و وضع قوانین خلق‌الساعه باعث می‌شود تا به امنیت روانی و شغلی وکلا به عنوان رکن رکین توسعه عدالت قضایی خدشه وارد شود.

دکتر سالاری، تحقق حاکمیت قانون را در گرو امنیت قانونی و قضایی وکلای دادگستری عنوان کرد و ادامه داد: اگر رویکردها و نگاه‌ها عاری از تبعیض نباشد و شأن و احترام یک وکیل به عنوان حامی و مدافع مردم و مظلومین تضمین نشود، چطور می‌توانیم حاکمیت قانون در کشور را شاهد باشیم و اعمال کنیم؟

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی به عنوان والاترین سند بالادستی کشور برای هر مقامی اعم از رییس جمهور تا نمایندگان مجلس شناخته می‌شود؛ ابراز داشت: در این قانون اساسی حداقل ۱۶ بار از واژه‌های عدل، عدالت و قسط استفاده شده است؛ بنابراین ناعادلانه و غیرمنصفانه است که بخواهیم این نقش اصیل جامعه حقوقی کشور را نادیده بگیریم.

وکلا سرمایه ملی کشور محسوب می شوند

عضو کانون وکلای دادگستری فارس از وکلای کشور خواست تا دیپلماسی عمومی خود را تقویت کنند و توسعه دهند؛ چراکه مردم هوشمندانه به موضوعات نگاه می‌کنند و وکلا در میان آنها مورد وثوق و احترام هستند.

دکتر سالاری، ظرفیت جامعه حقوقی ایران را در جهان بی‌نظیر توصیف‌کرد و گفت: نباید وکلا را که سرمایه ملی کشور محسوب می شوند، مورد لطمه و آسیب قرار داد.

بی‌احترامی به وکلا، بی‌احترامی به آحاد و اقشار مختلف جامعه است

پوی بر ضرورت حفظ شأن و جایگاه وکلا تاکید و خاطرنشان‌کرد: بی‌احترامی به وکلا، بی‌احترامی به آحاد و اقشار مختلف جامعه است.

به گفته عضو کانون وکلای دادگستری فارس، رشد هر سیستم و نظامی در پرتو احترام به حاکمیت قانون و نهادینه‌کردن آن امکانپذیر است.

بیشتر بخوانید:

دکتر سالاری با اشاره به اینکه وکلای دادگستری قبل از انقلاب اسلامی در کنار انقلابیون مجاهد، مبارزه کردند، ابراز داشت: آنها از حقوق و آزادی‌های فردی و سیاسی مردم و مبارزان دفاع کردند و نقش قابل توجهی در پیروزی انقلاب داشتند.

نمایندگان حقوقدان مجلس دوازدهم در پایان آمادگی مجلس به خصوص کمیسیون قضایی و حقوقی برای توسعه همکاری‌ها و تعامل با نهاد وکالت را اعلام کردند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری منطقه فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا