اخبار کانون هاویژه

مکاتبات کانون وکلای دادگستری خراسان با معاون استاندار مشهد در خصوص تعیین ساختمان این کانون به عنوان شعبه اخذ رای

وکلاپزس- روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان مکاتبات رئیس این کانون با معاون استاندار مشهد در خصوص تعیین ساختمان کانون وکلای خراسان به عنوان شعبه اخذ رای را منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس، در اتفاقی عجیب با تصمیم هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ساختمان کانون وکلای دادگستری خراسان روز جمعه (روز برگزاری انتخابات) به عنوان محل شعبه اخذ رای تعیین و مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.

با انتقادات صورت گرفته در خصوص این موضوع، روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان به جهت تنویر افکار عمومی اقدام به انتشار مکاتبات رئیس این کانون با معاون استاندار مشهد در خصوص تعیین ساختمان این کانون به عنوان شعبه اخذ رای کرده است.

مشروح این مکاتبات به ترتیب تاریخ در ادامه آمده است: (تصاویر مکاتبات را در انتهای خبر مشاهده کنید)

بیشتر بخوانید:

نامه اول استانداری به کانون وکلای دادگستری خراسان

تاریخ : ۱۴۰۳/۰۳/۳۰

ریاست محترم کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی

با صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (ص) ضمن تبریک اعیاد سعید و خجسته قربان و غدیر با عنایت به ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به تعیین کانون وکلای دادگستری واقع در خیابان قاضی طباطبایی بعنوان شعبه اخذ رای انتخابات مشهد مقدس مقتضی است دستور فرمایید همکاری لازم را جهت تجهیز و آماده سازی

ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری : کلیه وزارتخانه ها و سازمانها و ادارات و نهادهای قانونی موسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها و موسسات عمومی موظفند حسب درخواست وزارت کشور استانداران فرمانداران و بخشداران کارکنان و سایر امکانات خود را تا خاتمه انتخابات در اختیار آنان قرار دهند بدیهی است مدت همکاری کارکنان مذکور جزو ماموریت نامبردگان محسوب خواهد شد.

محسن داوری معاون استاندار شهرستان مشهد مقدس

 پاسخ رییس کانون وکلای خراسان به نامه استانداری

تاریخ: ۱۴۰۳/۴/۲

جناب آقای دکتر محسن داوری معاون محترم استاندار و فرماندار شهرستان مشهد مقدس

با سلام و احترام ضمن تبریک اعیاد سعید قربان و غدیر

در خصوص نامه شماره ۳۸۵۳/۱/۲۹۳۷ آن مقام محترم مبنی بر آنکه بر اساس ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری کانون وکلای دادگستری خراسان بعنوان شعبه اخذ رای انتخابات مشهد مقدس تعیین گردیده است.

نظر به اینکه حسب ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری وزارتخانه ها و سازمان ها و ادارات و نهادهای قانونی موسسات دولتی و وابسته به دولت و
شهرداری ها و موسسات عمومی مشمول مقررات مذکور می گردند و به همین جهت مدت همکاری کارکنان آن ادارات و موسسات جزو ماموریت آنان محسوب می گردد در حالیکه کانون وکلای دادگستری بر اساس ماده یک لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، موسسه ای است دارای شخصیت حقوقی مستقل که هیچ مبلغی از بودجه عمومی کشور دریافت نمی کند و حتی کارکنان کانون نیز مشمول قانون تامین اجتماعی می باشند. لذا بدلیل عدم شمول ماده ۲۱ قانون مذکور به کانون وکلای دادگستری تقاضای تعیین محل دیگری جهت اخذ رای را دارم

حسن حسن زاده

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان

پاسخ استانداری به رئیس کانون وکلای خراسان

تاریخ : ۱۴۰۳/۰۴/۰۵

رئیس محترم کانون و کلامی استان خراسان رضوی

با سلام و احترام :

ضمن تبریک عید سعید غدیر خم با عنایت به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ۸ تیرماه و با توجه به اختصاص ساختمان کانون وکلای دادگستری واقع در خیابان قاضی طباطبایی بعنوان شعبه اخذ رای و تصویب آن در هیات اجرایی انتخابات و همچنین انتشار آگهی انتخابات ریاست جمهوری در سطح حوزه انتخابیه شهرستان مشهد و عدم امکان تغییر محل شعب اخذ رای ، مقتضی است دستور فرمائید همکاری لازم با عوامل اجرایی برگزاری انتخابات معمول و نسبت به تجهیز و آماده سازی مکان مذکور اقدام لازم مبذول فرمایند.

محسن داوری و فرماندار شهرستان مشهد مقدس

مکاری استاندار

نامه دوم رئیس کانون وکلای خراسان به استانداری

تاریخ: ۱۴۰۳/۴/۶

معاون استاندار و فرماندار محترم شهرستان مشهد مقدس

با سلام و تقدیم احترام عطف به نامه های آن معاونت محترم به شماره های ۳۸۵۳/۱/۲۹۳۷-١۴٠٣/۳/۳۰ و ٣٨۵٣/١/٣٢١۵ ١۴٠٣/۴/۵ و پیرو نامه این کانون به شماره ۵٢٣-١۴٠٣/۴/٢ مطالب ذیل را به استحضار عالی می رساند:

همچنانکه در مکاتبه سابق اعلام شد وفق نص صریح ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری کانون وکلای دادگستری جزء اشخاص حقوقی مندرج در ماده مزبور نیست و حتى عبارت موسسات عمومی که در نامه آن معاونت محترم به شماره ٣٨۵٣/١/٢٩٣٧-۱۴۰۳/۳/۳۰ به عنوان بخشی از ماده مزبور درج شده در متن ماده ۲۱ قانون فوق الذکر مشاهده نمی شود. در عین حال کانون وکلای دادگستری موسسه عمومی نیز نمی باشد. مطابق مقررات قانونی کانون وکلای دادگستری شخصیت حقوقی خصوصی است که با حق عضویت اعضای خود اداره میشود و وکلای دادگستری و اعضای هیات مدیره مطابق سوگند وکالتی خویش مکلف به رعایت قانون میباشند و هر گونه نقض مقررات قانونی تخلف انتظامی محسوب می شود.

با عنایت به اینکه تا کنون سابقه نداشته که کانون وکلای دادگستری به عنوان یک موسسه خصوصی برای موضوع فوق الذکر مورد استفاده قرار گیرد، شایسته آن بود که پیشاپیش از این کانون در خصوص آمادگی در جوانب مختلف از جمله جهات قانونی اداری فضای بهره برداری تداخل با سایر ماموریتهای کانون و امثال آن کسب نظر می شد. حسب اطلاع هیچیک از کانونهای وکلا در سطح کشور حتی برای انتخابات جاری در این خصوص مورد بهره برداری قرار نگرفته اند. با توجه به اینکه تمامی مستندات پرونده های انتظامی استعلامات نهادهای امنیتی و بسیاری اسناد و مکاتبات محرمانه دیگر در محل کانون نگهداری میشود و با عنایت به ضیق فضای فیزیکی کانون امکان عملی برگزاری انتخابات در این محل نیز منتفی می باشد.

در محدوده جغرافیایی محل وقوع کانون وکلا اماکن متعددی از جمله ادارات دولتی مدارس، مساجد و …. وجود دارد که همگی مشمول ماده ۲۱ قانون فوق الذکر هستند و با توجه به کثرت رفت و آمدهای عمومی در اماکن مزبور فضای مناسبی نیز جهت برگزاری پرشور انتخابات به شمار می آیند. در خاتمه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان ضمن دعوت و تشویق عموم مردم و همکاران به مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو رعایت قانون در تمامی شئون برگزاری انتخابات از جمله تخصیص محل شعب اخذ رای را ضروری می داند و به همین جهت امکان برگزاری انتخابات در این محل منتفی است.

حسن حسن زاده

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان خراسان

 آخرین مکاتبه کانون وکلای خراسان در خصوص دور دوم برگزاری انتخابات

تاریخ: ۱۴۰۳/۴/۱۰

معاون استاندار و فرماندار محترم شهرستان مشهد مقدس

با سلام و تقدیم احترام عطف به نامه های آن معاونت محترم به شماره های ۳۸۵۳/۱/۲۹۳۷-۱۴۰۳/۳/۳۰ و ۳۸۵۳/۱/۳۲۱۵-۱۴۰۳/۴/۵ و پیرو نامه های این کانون به شماره های ۵۲۳-۱۴۰۳/۴/۲ و ۱۴۰۳/۴/۶-۵۵۳ مطالب ذیل را به استحضار عالی می رساند بدواً اعلام میدارد که این کانون همچنان منتظر پاسخ کتبی و رسمی نامه اخیر خود به شماره ۵۵۳-۱۴۰۳/۴/۶ میباشد و تاکنون هیچ پاسخ کتبی در این خصوص واصل نشده است

با توجه به خصوصی بودن کانون وکلا هیأت مدیره قانوناً و شرعاً امانت دار اموال و دارایی های متعلق به اعضا میباشد و در روزهای اخیر اعتراضات متعددی از سوی اعضای کانون وکلا به تخصیص ساختمان کانون به محل اخذ رای به هیات مدیره واصل شده که البته با توجه به ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاملاً موجه و به حق نیز می باشد کما اینکه دلایل مربوطه در مکاتبات سابق الاشاره مفصلاً توضیح داده شده است. علیهذا برگزاری انتخابات قانوناً در اماکنی امکان پذیر است که صریحاً در ماده ۲۱ قانون فوق الذکر فهرست شده باشند و تحمیل هزینه بر بخش خصوصی از لحاظ شرعی و قانونی موجب ضمان است.

با عنایت به اینکه در تاریخ جاری چند روز تا برگزاری مرحله دوم انتخابات فاصله زمانی وجود دارد و توجها به اینکه برگزاری انتخابات در کانونهای وکلا که ماهیت خصوصی دارند در هیچ کجای کشور و نیز در مشهد سابقه نداشته است تعیین مکان دیگری به جز کانون وکلا برای برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، قانوناً ناگزیر است. هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان ضمن تاکید مجدد بر تشویق همگان بر حضور حداکثری در مرحله دوم انتخابات خاطرنشان می سازد که رعایت قانون از سوی آن فرمانداری محترم زمینه دلگرمی و مشارکت بیشتر حقوقدانان و وکلای دادگستری را فراهم خواهد کرد. در پایان تقاضا دارد دستور فرمایید با قید فوریت جلسه ای جهت بیان دلایل قانونی این کانون به آن فرماندار محترم مقرر شود.

وکیل حسن حسن زاده

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا