اخبارویژه

مصوبه دریافت خسارت افت قیمت وسیله نقلیه ابلاغ شد

وکلاپرس- اصلاح ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۳۰ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه  (مصوبه دریافت خسارت افت قیمت وسیله نقلیه) ابلاغ شد.

به گزارش وکلاپرس، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۰ هیات وزیران درخصوص “اصلاح ماده ۷ آیین نامه اج رایی ماده ۳۰ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه” طی نامه شماره ۵۰۲۶۸ تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۳ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید:

متن مصوبه به شرح زیر است:

وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت دادگستری – وزارت کشور

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۳/۲۰ به پیشنهاد شماره ۶۲/۳۹۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۱/۱۵ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

در ماده (۷) آیین نامه اجرایی ماده (۳۰) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه موضوع تصویب نامه شماره ۵۸۶۶۶ ات ۵۳۶۳۶ هـ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۶ پس از عبارت «محل مناسب برای تعمیر» عبارت «و کسر قیمت وسیله نقلیه» اضافه و عبارت زیر به انتهای ماده یاد شده الحاق میشود:

«هر گونه افزایش حق بیمه و نرخ آن بابت پرداخت خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط شرکتهای بیمه گر و مراجع تصمیم گیر در تعیین حق بیمه و نرخ آن در سال جاری و سالهای آتی مجاز نیست. دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، راهنمایی و رانندگی، مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهیه میشود و ظرف حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه به تصویب شورای عالی بیمه میرسد.»

محمد مخبر

معاون اول رییس جمهور

دریافت فایل پی دی اف مصوبه دریافت خسارت افت قیمت وسیله نقلیه

پی دی اف مصوبه

متن جدید ماده (۷) آیین نامه اجرایی ماده (۳۰) قانون بیمه اجباری:

بدین ترتیب و با اصلاح صورت گرفته متن جدید ماده (۷) آیین نامه اجرایی ماده (۳۰) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه به شرح زیر خواهد بود:

ماده۷ـ بیمه گر موظف است در ارزیابی خسارت مالی وارد شده به وسیله نقلیه زیان­‌د‌یده، علاوه بر هزینه‌­های جایگزینی قطعات آسیب­‌دیده و اجرت تعمیر وسیله نقلیه، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پرداخت شده برای نجات و یا انتقال وسیله نقلیه خسارت­ دیده به نزدیک­ترین محل مناسب برای تعمیر و کسر قیمت وسیله نقلیه را در نظر گیرد و نسبت به پرداخت این موارد تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه نامه شخص ثالث با رعایت تبصره (۳) ماده (۸) قانون اقدام نماید.

هر گونه افزایش حق بیمه و نرخ آن بابت پرداخت خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط شرکتهای بیمه گر و مراجع تصمیم گیر در تعیین حق بیمه و نرخ آن در سال جاری و سالهای آتی مجاز نیست. دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، راهنمایی و رانندگی، مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهیه میشود و ظرف حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه به تصویب شورای عالی بیمه میرسد.

تبصره۱ـ در صورت تخلف بیمه‌­گر از مفاد این ماده، بیمه مرکزی موظف است ظرف پانزده روز به درخواست زیان­‌دیده یا راننده مسبب حادثه یا ذی­نفع یا نماینده قانونی هر یک از آنها رسیدگی و در مورد آن اتخاذ تصمیم نماید. تصمیم بیمه مرکزی برای بیمه­‌گر لازم­‌الاجرا می­‌باشد. در صورت عدم تمکین بیمه­‌گر به تصمیم مذکور مطابق ماده (۵۷) قانون اقدام خواهد شد.

تبصره۲ـ اجرای این ماده نافی حق مراجعه مستقیم زیان­دیده یا راننده مسبب حادثه یا ذی­نفع یا نماینده قانونی هر یک از آنها به مرجع قضایی یا سایر مراجع صلاحیت­دار و طرح دعوی علیه بیمه­‌گر یا صندوق نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا