محسنی اژه ای: دستگاه قضایی باید کاملاً مستقل باشد

وکلاپرس- رییس قوه قضاییه در ادامه نشست‌های مستمر با نخبگان و اقشار مختلف جامعه با هدف هم اندیشی و ارائه راهکار برای بهبود عملکرد نظام قضایی بر استقلال دستگاه قضایی تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس و به نقل از مزکر رسانه قوه قضاییه در این نشست با استناد به نظرات و پیشنهادات که از طریق کانال ارتباطی با تعدای از فعالین سیاسی، اجتماعی و پژوهشگران اجتماعی گردآوری شده بود در خصوص ویژگی‌های دستگاه عدلیه و دادرسی مطلوب هم اندیشی شد.

ابزار اصلی قاضی برای احقاق حق و اجرای عدالت، قانون و قواعد شناخته شده است

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضائیه درباره ویژگی‌های دستگاه عدلیه و دادرسی مطلوب و وظایف دستگاه قضا در احقاق حق و فصل خصومت ها، اظهار داشت: ابزار اصلی قاضی برای احقاق حق و اجرای عدالت، قانون و قواعد شناخته شده است که عدول از آن‌ها امری ناپسند است.

بیشتر بخوانید:

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: اگر قانون خلاء یا اشکال دارد باید برای رفع آن تلاش شود، اما عدم اجرای قانون به دلیل یک نقیصه یا مصلحت اندیشی در اجرای قانون غیرقابل قبول است و حتماً تبعات سوء و مضراتی برای جامعه خواهد داشت.

دستگاه قضایی باید کاملاً مستقل باشد

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر استقلال قوه قضاییه اظهار داشت: من معتقد بوده و هستم که دستگاه قضایی باید کاملاً مستقل باشد؛ چرا که گاهی برخی جریانات سیاسی تلاش می‌کنند ناخودآگاه از طریق فرایند‌های قضایی و نهاد‌هایی همچون سازمان بازرسی یا دادستانی یا حراست‌ها رقیب خود را حذف کنند و در این موارد عدلیه باید مستقل عمل کند.

دستگاه قضایی باید از هر گونه ظلم جلوگیری کند

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با بیان این که دستگاه قضایی باید ملجاء و پناه همه آحاد جامعه باشد، افزود: ممکن است فردی شرور یا مجرم باشد، ولی اگر برای تظلم خواهی و احقاق حقی به قوه قضاییه مراجعه کرد، نباید او را به صرف این که مجرم است نادیده بگیریم.

بیشتر بخوانید:

وی با تأکید بر این که دستگاه قضایی باید از هر گونه ظلم جلوگیری کند، تصریح کرد: اگر ظلمی توسط یک مأمور حکومت صورت گرفت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ خصوصاً اگر به کسی ظلم شود که راهی برای اثبات حقانیت خود و دفاع از حقش ندارد.

نظارت بر زندان ها از مهم‌ترین دغدغه‌ها دستگاه قضا

رئیس قوه قضاییه سرکشی از زندان‌ها و تحت نظرگاه ها، پایش زندانیان و تعیین وضعیت زندانیان موقت و زندانیانی که در انفرادی هستند را از مهم‌ترین دستورات و دغدغه‌ها  از نخستین روز‌های تصدی دستگاه قضا برای اصلاح برخی رویکرد‌ها عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: طی سه ماه گذشته تا کنون هیچ زندانی در کشور وجود ندارد که حداقل یک بار و برخی از آن‌ها حتی تا چند بار هم توسط مسئولان عالی قضایی به صورت فردی یا جمعی مورد بازدید قرار نگرفته باشند و در این دیدار‌ها ساعت‌ها با زندانیان گفتگو و به مسائل آن‌ها رسیدگی شده است.

ضابطان باید در بازرسی اماکن و بررسی وسایل متهمان، حریم خصوصی افراد را رعایت کنند

وی از لزوم اصلاح رفتار ضابطان در ضبط وسائل متهمان در جریان بازرسی از محل کار و زندگی آن‌ها نیز سخن گفت و تأکید کرد: اگر کسی مرتکب جرمی شده نباید به خانواده او ظلم شود و ضابطان باید در بازرسی اماکن و بررسی وسایل متهمان، حریم خصوصی افراد و ضوابط قانونی را رعایت کنند.

ممنوع الخروجی ها ضابطه مند شود

رئیس قوه قضاییه گریزی هم به مشکلات ناشی از ممنوع الخروجی‌ها زد و گفت: دستگاه‌های مختلفی همچون سازمان مالیاتی و بانک‌ها افراد را ممنوع الخروج می‌کنند که در گام اول باید این مسأله ضابطه‌مند شود و تلاش می‌کنیم این موضوع را با همکاری دولت ساماندهی کنیم.

بیشتر بخوانید:

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان این که گاهی افراد قصد سفر با خانواده و همکارانشان به خارج از کشور را دارند، اما در فرودگاه متوجه می‌شوند ممنوع الخروج هستند، خاطر نشان کرد: اگر کسی ممنوع الخروج می‌شود و اطلاع دادن به او منع قانونی ندارد، باید حتماً به او گفته شود ممنوع الخروج است تا برنامه کاری و زندگی اش به هم نریزد.

استفاده حداکثری از نظرات نخبگان

رئیس قوه قضاییه  درپایان بر استفاده  حداکثری از ظرفیت‌های مردمی و نظرات نخبگان برای آسیب شناسی و اصلاح نظام قضایی و پیشبرد مأموریت هایمان در حوزه‌های مختلف از جمله پیشگیری از جرم و کاهش اطاله دادرسی و حل اختلافات تاکید کرد.

تغییر نحوه انتخاب وکیل برای متهمان سیاسی و امنیتی و متهمان دادگاه ویژه روحانیت

در این نشست، «علی مطهری» استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس  خواستار اصلاح برخی روند‌ها و فرایند‌های قضایی از جمله تغییر نحوه انتخاب وکیل برای متهمان سیاسی و امنیتی و متهمان دادگاه ویژه روحانیت و برگزاری دادگاه متهمان سیاسی با حضور هیأت منصفه بر اساس قانون جرم سیاسی شد.

بیشتر بخوانید:

استقلال قوه قضاییه، اجرای حکم «تشهیر» درباره مرتکبان جرائم خشن، به رسمیت شناختن منتقدین و تفاوت قائل شدن در روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی منتقدان با توهین کنندگان به مقامات نظام، پرهیز از برخورد‌های سلیقه‌ای با فعالان سیاسی و مدنی، اطلاع رسانی درباره برخورد با بعضی قضات و کارکنان متخلف، یکپارچگی مدیریت زندان‌ها از سوی قوه قضاییه و سرکشی از خانواده‌های زندانیان در کنار بازدید مقامات قضایی از زندان‌ها از دیگر مسائل مطرح شده از سوی مطهری بود.

«عباس عبدی: کارآمدی و سلامت دستگاه قضا شاخصه جامعه سالم است

«عباس عبدی» پژوهشگر اجتماعی و فعال سیاسی و رسانه‌ای نیز، کارآمدی و سلامت دستگاه قضا را شاخصه جامعه سالم دانست و خواستار تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم خارج کشور، تقویت نظام پاسخگویی دستگاه قضا برای اقناع افکارعمومی و رفع ابهامات و شبهات در سطح جامعه و ساماندهی فعالیت‌ها و روابط ضابطان قضایی شد.

بیشتر بخوانید:

وی از رئیس قوه قضاییه خواست که به عنوان عضوی از سران قوا در نشست‌های مربوط به سیاست‌های کلان نظام مانع از تصمیمات و اقداماتی شود که می‌توانند منجر به تولید جرم در جامعه شوند.

لزوم تغییر رویکرد دستگاه قضا از قوه قضاییه به عدلیه

«محمد ساقیان» استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه فقه اسلامی هم در این جلسه بر لزوم تغییر رویکرد دستگاه قضا از قوه قضاییه به عدلیه تأکید کرد و اصلاح برخی روند‌ها و فرایند‌ها از جمله جلوگیری از صدور احکام حبس تعزیری بلاوجه، حذف دادرسی پول محور، افزایش دانش حقوقی و فقهی قضات به منظور جلوگیری از صدور احکام غیرمتقن و خلاف بیّن شرع، برخورد با کارشناسی‌های غلط و تنظیم روابط ضابطان با دستگاه قضایی را در این راستا مهم دانست.

خروج از نسخه موبایل