گفت و گو

وکیل عباس کریمی: تا ۹۰٪ اقدامات و تصمیمات اسکودا را قابل انتشار می‌دانم

وکلاپرس- وکیل عباس کریمی نامزد سمت ریاست در اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران ضمن نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا به معرفی برنامه های خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات هیات رئیسه و بازرسان اسکودا ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای هرمزگان در شهر کیش برگزار خواهد شد. در این انتخابات مجموعا ۴۰ وکیل دادگستری از میان مدیران فعلی و سابق نهاد وکالت داوطلب شده‌اند که از این میان ۱۲ نفر برای تصدی منصب ریاست اسکودا نام‌نویسی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دکتر عباس کریمی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی چالش های فعلی اسکودا و تشریح برنامه های خود پرداخت.

شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

وضعیت فعلی اسکودا و عملکرد مدیران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم لازم نیست وضعیت مدیران فعلی را ارزیابی کنیم؛ چرا که در این دوران محدودیت‌هایی وجود داشته و مدیران در همه ادوار برای بهبود اوضاع تلاش میکردند.

به نظرم نکته مهم‌تر از ارزیابی وضعیت عملکرد مدیران فعلی، بررسی وضعیت نهاد وکالت است؛ ما در حرفه وکالت دشمنانی داریم که یا از قبل وجود داشته‌اند یا آن که خودمان آنها را ساخته‌ایم و در حال حاضر همگی برای از بین بردن نهاد وکالت متحد شده اند. بخشی از این موضوع مربوط به رفتار داخلی صنف وکلا اعم از مدیران کانونها و وکلاست و برخی نیز به خود اسکودا باز می‌گردد.

آنچه که مشکل ساز شده است، وجود دشمن نیست بلکه نحوه برخورد و مواجهه با اوست. متاسفانه نوع رفتار کنشگران صنف وکالت سبب تبدیل این دشمن به یک جمعیت معتنابه شده است.

به نظرم حرفه وکالت در گردنه سرنوشت ساز خود قرار گرفته و امکان اینکه استقلال وکالت در معرض خطر اساسی قرار بگیرد، هست؛ برای مثال با افزایش ورودی پذیرفته شدگان کانونها، نه تنها نهاد وکالت بلکه قوه قضاییه نیز با مشکل مواجه میشود و از سوی دیگر سطح سواد وکالت به حقوق مردم آسیب خواهد زد.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما چالش های فعلی اسکودا چیست؟

به نظرم چالش بیرونی اسکودا در حوزه تقنین و بحث قانونگذاری است که شامل مصوبات مجلس می شود. چالش داخلی اسکودا به وضعیت اقتصاد وکالت باز می گردد که برای گروهی مطلوب و برای اکثریت نامطلوب است.

از سوی دیگر از منظر ساختار فعلی اسکودا نیز با چالش مواجهیم. نحوه ارتباط کانون‌ها با اسکودا نیازمند اصلاح اساسنامه است.

در حوزه بین المللی چالشی نداریم ولی فرصت های ازدست رفته بسیاری داریم که می توانست بنیه نهاد وکالت را در داخل تقویت کند و روابط بین الملل را بهبود ببخشد.

برای مثال در کنار پیمان شانگهای، اسکودا باید به فکر پیوستن به وکلای دادگستری شانگهای برمی امد تا برای تبادل وکلا در حوزه تجاری اقدام میکردیم.

چه راهکاری برای بهبود شرایط اقتصادی وکلا دارید؟

باتوجه به مصوبات اخیر مجلس و احتمال ایجاد مشکلاتی در حوزه تامین مالی، باید درصدد پیش‌بینی منابع مالی پایدار باشیم. از سوی دیگر برای وکالت های تسخیری و معاضدتی نیز باید ما به ازای مادی مناسب در نظر بگیریم.

چه برنامه‌هایی برای سمت ریاست اسکودا دارید؟

معلق کردن اجرای ماده ۵ قانون تسهیل و دو مقرره مربوط به «طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایات از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» درخصوص طرح استفاده از نماینده حقوقی برای شرکت های خصوصی در مراجع قضایی و بارگذاری اطلاعات کانون ها در درگاه ملی مجوزها از برنامه های اصلی من خواهد بود.

از سوی دیگر نقش  نهادهای وکالتی را در تدوین قانون جامع وکالت فعال خواهم کرد تا این متن بدون حضور وکلا تدوین نشود.

بیشتر بخوانید:

معلق کردن این موضوعات با چه روندی امکان پذیر خواهد بود؟

ما باید از طریق مذاکره و رایزنی با مسئولین، عواقب این مصوبات را به آنان گوشزد کنیم.

برای مثال استفاده از نماینده حقوقی برای شرکت های خصوصی در مراجع قضایی هم سبب فرار از مالیات خواهد شد و هم موجب میشود کنترل این نمایندگان تحت نظارت هیچ مرجعی نباشد.

به نظر شما مدیران در مواجهه با چالش‌ها بایستی چه رویکردی داشته باشند؟

مدیران باید اهل تدبیر باشند. آنها باید از طریق فراهم نمودن ساز و کارهای لازم با صلابت روی بعضی مواضع خود بایستند و پشتوانه لابی قوی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

در همین راستا معتقدم انتخابات مجلس زمان مناسبی برای پیدا کردن این قدرت است. البته رویکرد من صلابت همراه با تعامل خواهد بود و نه تقابل.

رویکرد شما درخصوص شفاف‌سازی و تعامل با رسانه‌ها چه خواهد بود؟

تعامل با رسانه‌ها و شفاف سازی اقدامات رویکرد اصلی است.

اما به اقتضای برخی فعالیت ها ممکن است برخی تصمیمات و یا مذاکرات در مقطعی محرمانه باشد و قطعا این موارد استثنا و محدود خواهند بود.

لذا به طور کلی اصل را بر شفاف سازی می دانم و تا ۹۰٪ اقدامات و تصمیمات را قابل انتشار میدانم.

رویکرد شما در مواجهه با قوای مجریه و مقننه چگونه خواهد بود؟

همانطور که پیشتر نیز عرض کردم رویکرد تعاملی با داشتن صلابت و استواری ضمن تامین سازوکارهای لازم خواهم داشت.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صنفی وکلا چیست؟

به نظرم در حال حاضر دو مسئله مهم صنفی، اقتصاد وکلا و اعتبار اجتماعی وکلاست و باید به دنبال منابع مالی پایدار باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا