آگاهی و آموزش حقوقیاخبار صنفی

مبنای رسیدگی به تخلف تمرکز غیر مجاز، تناسب مابین پرونده‌های موجود در شهر اصلی با شهر غیر اصلی به میزان یک سوم است

وکلاپرس- معاون دادستان انتظامی کانون وکلای دادگستری البرز در حساب اینستاگرامش در خصوص تخلف انتظامی تمرکز غیر مجاز و نحوه رسیدگی به این تخلف توضیحاتی را ارائه کرده است.

به گزارش وکلاپرس، طبق ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ «وکلا نمی‌توانند در غیر از محلی که برای آنجا پروانه وکالت دریافت کرده‌اند دفتر وکالت تاسیس نمایند و همچنین نمی‌توانند عملا فعالیت‌ وکالتی خود را در محل دیگری متمرکز نمایند.

همچنین قانون گذار در ماده ۱۳۳ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ مصوب کرده است: وکیل نمی‌تواند چند شعبه یا مؤسسه فرعی ایجاد کند. همچنین نمی‌تواند در غیر از محلی که برای آنجا پروانه وکالت دریافت کرده است، دفتر وکالت تأسیس نماید و نیز نمی‌تواند عملاً فعالیت وکالتی خود را در محل دیگری متمرکز کند. تخلف از این حکم مستوجب مجازات انتظامی درجه ۳ در نوبت اول و درجه ۴ در نوبت دوم و درجه ۵ در نوبت سوم است.

بیشتر بخوانید:

امیر موسی خانی معاون دادستان انتظامی کانون وکلای دادگستری البرز در حساب اینستاگرامش در توضیح این موضوع و مبنای رسیدگی به تخلف تمرکز غیر مجاز نوشته است:

مبنای رسیدگی به تخلف تمرکز غیر مجاز تعداد پروندههای وکیل در بازه زمانی دو سال قبل از تاریخ گزارش ماخوذه از سامانه فناوری اطلاعات قوه قضاییه میباشد.

ردیف های فرعی منشعب شده و زیر مجموعه یک پرونده محسوب میگردد. ملاک تاریخ اعلام وکالت است نه کلاسه پرونده بنابراین اعلام وکالت در پروندههای دارای شماره قدیم در بازه زمانی دو سال تخلف میباشد. شرط تحقق تخلف وکالت در غیر محلی است که برای آن پروانه دریافت کرده به میزان یک سوم از کل پروندههای وکیل در بازه زمانی دو سال

شروع رسیدگی به تخلف تمرکز غیر مجاز هم از طریق گزارش مراجع قضایی هم شکایت خصوصی و هم گزارش اداره نظارت می باشد. مستند رسیدگی گزارش اخذ شده از سامانه فناوری اطلاعات قوه قضاییه بوده و مبنا تاریخ قبول وکالت به ماخذ دو سال قبل از تاریخ گزارش است. یعنی گزارش ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ شامل پروندهای وکیل از تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ لغایت ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ می باشد.

در اکثر موارد ملاک تحقق، تناسب مابین پرونده‌های موجود در شهر اصلی با شهر غیر اصلی به میزان ثلث است.

اگر طبق گزارش وکیل دارای ۹۰ پرونده بوده و تعداد ۲۸ پرونده در شهر غیر اصلی داشته باشد، تخلف عدم تمرکز تحقق نیافته است ولیکن اگر از مجموع ۹۰ پرونده تعداد مثلا ۴۵ پرونده در شهر غیر اصلی باشد تخلف تمرکز غیر مجاز تحقق یافته است. هرچند در اکثر موارد متخلفان،بالغ بر ۹۰% از فعالیت خود را در شهر غیر اصلی تمرکز داده اند.

مبنای رسیدگی به تخلف تمرکز غیر مجاز
مبنای رسیدگی به تخلف تمرکز غیر مجاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا