قانون عفاف و حجاب، مظهر برجسته بینظمی و بیعدالتی است
وکلاپرس- کامبیز نوروزی قانون حجاب و عفاف را مظهر برجسته بینظمی و بیعدالتی دانست که در تاریخ قانونگذاری ایران قانون دیگری به گرد پایش نمیرسد.
به گزارش وکلاپرس، ۱۰ آذرماه متن نهایی قانون «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» منتشر شد. کامبیز نوروزی، حقوقدان و فعال رسانهای، در واکنش به انتشار متن قانون حجاب و عفاف یادداشتی منتشر کرد؛ او این قانون را مظهر برجسته بینظمی و بیعدالتی دانست که در تاریخ قانونگذاری ایران قانون دیگری به گرد پایش نمیرسد.
بیشتر بخوانید:
متن یادداشت به شرح زیر است:
محمدباقر قالیباف وقتی گفت قانون حجاب و عفاف را ۲۳ آذر ابلاغ می کنم چنان سخن گفت که گویی با خبر ابلاغ قانون میخواهد کسانی را تهدید کند. مردم را تهدید میکند که در انتخاباتها روی اقبال به او نداشتند یا رقبای سیاسی را؟ عجب است واقعاً.
اگر قانونی مراحل خود را گذرانده است ابلاغ آن توسط رئیس مجلس یک تکلیف است. باید ابلاغ کند. ابلاغ قانون کاری نیست که در ارادۀ رئیس مجلس باشد و بخواهد یا نخواهد این تکلیف را انجام دهد. گویا ایشان بعد از سالها تجربه هنوز موقعیت و تکالیف رئیس مجلس را خوب نمیشناسد که مکلف به ابلاغ قانون حجاب و عفاف است. قانونی که محصول مجلس دورۀ ریاست اوست و سرشار از اشکالات فراوان حقوقی و اجتماعی و فرهنگی است.
از اولین ایرادهایی که شورای نگهبان به این قانون گرفت ایرادات ادبی بود. کیفیت نویسندگان و تصویب کنندگان این متن چنان نازل بود که حتی نتوانستند متنی بنویسند و تصویب کنند که لااقل از عیوب ادبی عاری باشد. این قانون بیتردید کمترین افتخاری مجلس نیست و جز بحران و شقاق و ستم نمیآفریند.
وقتی قانون پر از ایرادات اجتماعی و حقوقی باشد و با اصول و قواعد محرز و میلم حقوقی و طبع و پسند و وضعیت جامعه در تضاد کامل باشد، مردم وقعی به آن نمینهند و شأن قانون و قانونگذار است که فرو میریزد. اگر هم اصرار باشد که این قانون خشن علیه زنان به اجرا درآید روشن است که مسئولیت عواقب و آثارش برعهده آنانی خواهد بود که آن را نوشتند و تصویب کردند. هرچند که هیچگاه هیچکس مسئولیت کارهایی که کرده نمیپذیرد.
مشروعیت قانون منوط به دو شرط است. یکی اینکه موجد نظم باشد. دیگر اینکه از سراسر قانون باید بگسترد. بدون این شرایط قانون مشروعیت ندارد و قطعا مقبولیت هم نزد مردم نمییابد. آنچه به عنوان قانون حجاب و عفاف شهرت یافتهاست هیچیک از دو شرط را ندارد.
این قانون چنان مظهر برجسته بینظمی و بیعدالتی است که در تاریخ قانونگذاری ایران قانون دیگری به گرد پایش نمیرسد.
آقای قالیباف! به تکلیف قانونی خود برای ابلاغ این دستاورد خود و همکارانتان در مجلس عمل کنید و به هزینه ملت نام خود را در تیرهترین نقطههای تاریخ قوه مقننه ایران ثبت کنید.
سعدی آموختنیهای بسیار دارد. ازجمله “هندوی نفطاندازی (پرتاب گلولههای نفتاندود آتشین) همیآموخت. حکیمی گفت تو را که خانه نیین است، بازی نه این است.”
سالهاست که مردان مورد تبعیض قرار گرفته اند چرا کسی از این حرفی نمیزنه اما زمانی که قانون مانع زیاده خواهی زنان میشود همه صداهایشان در می اد در حالی که مردان حقوق اولیه شان که ازادی برای تمامی انسانها می باشد بخاطر مهریه و نفقه توسط قانون و زنان از بین می رود
متنی بسیار رسا و ارزشمند
سپاسگزارم
در بین جمعی بودم که همه مشغول سیگار کشیدن شدند، به خاطر کوچک بودن مکان،دود فضا را پر کرد، من سرفه و اعتراض کردم و جواب شنیدم یا با ما باش یا اینجا را ترک کن چون حق با اکثریت هست
البته حق که نه زور!!!
در قوم لوط هم زور با همجنس بازها بود
نتیجه میگیریم اگه همه یه اشتباه رو انجام بدهند دیگه اشتباه نیست!!؟
یعنی قانون خوب اگه مقبولیت نداشته باشه ازبین میره و به دلیل مقبولیت اکثریت قانون عرفی پذیرفته میشه
وکلای همه چیز دان روشنفکر
وجه تشابه کامل اشتباهی اتخاذ نمودی آقای استاد قانون بد وجاهت قانون گذار و خدشه دار میکند قوانین خوب هم به تبعش از اعتبار میافتد و جامعه به سمت هرج ومرج میل میکند
اگر این قانون چون عده ای نمیپسندند میشود مظهر بی عدالتی ! خب بسیاری هم میپسندند که در مترو و معابر تعرض کنند خب؟ چرا برای این افراد مجازات تعیین شده ؟ عده ای میپسندند در ملا عام شرب خمر و بد مستی کنند خب ؟ عده ای معتقدند چون وضع مالی خوبی ندارند میپسندند از بالاشهر نشینان سرقت کنند خب ؟ و دهها خب دیگر .
برهنگی و رواج بی حیایی برای عده ای اهل عشرت پسندیده است و الا اکثر مردم ایران اهل غیرت و ناموس هستند اما متاسفانه عده ای با تفکر غربی جامعه را سمت بی بندوباری سوق میدهند و باید قانون مراقب استحکام خانواده باشد .
استدلالت بسیار سست و بی پایه است این قانون در وضع حجاب تاثیر گذار نیست ولی خیلی از کسبه و مسافرکشها رو از نون خوردن میندازه در مغایرت با قانون آمره شخصی بودن مجازات قرار داره کسی دیگری رو به دلیل تخلف شخص دیگه مجازات میکنند مثل اینکه حسابهای بانکی شما رو بجای طلب برادر یا یکی از اقوامت توقیف کنند بحث ناموس نیست که ایرانیها بدون وضع قانون هم افراد با شرفی هستند ۷۰۰۰سال تمدن دارن و نجابت داشتند و دلیل نجابتشون این قانون نیست مطمئنا اگه قانونی هم وضع بشه که در تضاد با نجابت باشه هیچ ایرانی بهش اعتنایی نمیگذارد
معلوم نیست نویسنده به قانون حجاب اعتراض دارد یا به خود حجاب یا رییس مجلس، ضمنا خیلی هتاکانه و بی ادبانه نسبت به رییس مجلس نوشته شده است، رفتارهای خلاف شان وکیل همین هاست