اخبار

بیانیه دانشجویان حقوق دانشگاه گیلان در اعتراض به قطع همکاری دانشگاه با دکتر محمدرضا نظری‌نژاد

وکلاپرس- جمعی از دانشجویان حقوق دانشگاه گیلان در اعتراض به قطع همکاری دانشگاه گیلان با دکتر محمدرضا نظری‌نژاد بیانیه ای منتشر کردند.

به گزارش وکلاپرس در روزهای گذشته دکتر نظری نژاد رئیس سابق کانون وکلای دادگستری گیلان در استوری اینستاگرامش خبر اخراج خود را از دانشگاه گیلان اطلاع رسانی کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این اقدام با واکنش بسیاری از اساتید و وکلا همراه شد و کانون وکلای دادگستری گیلان نیز با انتشار بیانیه ای به این موضوع واکنش نشان داده بود.

در ادامه این روند، جمعی از دانشجویان حقوق دانشگاه گیلان با انتشار بیانیه زیر، اعتراض خود را به این اقدام اعلام کرده و خواستار بازگشت و حضور مجدد دکتر نظری نژاد در دانشگاه شده اند.

در بیانیه این دانشجویان عنوان شده است که برخورد جزم‌اندیشانه‌ با اساتید دگراندیش، نتیجه‌ای جز تقلیل رسالت دانشگاه از محلی برای تضارب اندیشه‌ها به محلی برای تحمیل عقیده نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

د

«بیانیه جمعی از دانشجویان حقوق دانشگاه گیلان در اعتراض به قطع همکاری  دانشگاه گیلان با دکتر محمدرضا نظری‌نژاد»

بسمه‌تعالی

در این ایام دشوار که جامعه‌ی ایران، بیش از هر زمانی نیازمند بازاندیشی نسبت به چالش‌های عدیده‌ی خویش است و بار اصلاح بنیادین این معضلات، بیش از هر زمان دیگری بر دوش دانشگاه و صاحب‌‌نظران دانشگاهی قرار گرفته است؛ اتخاذ تصمیماتی ناصواب مبنی بر اخراج، قطع همکاری و کنار گذاردن برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور که وجه اشتراک همه‌ی این اساتید، مغایرت نسبی مبانی نظری، اندیشه‌ها و جهان‌بینی آنان در نسبت با گفتمان مطلوب حاکمیت است، زنگ خطری است مهم برای جریان اندیشه‌ورزی آزاد و مستقل؛ و جفایی است نابخشودنی در حق ملتی که نیازمند عبور از بحران‌ها و چالش‌های موجود به مدد دانش و خرد چنین صاحب‌نظرانی است.

آشکار است که اخذ رویکرد سلبی در قبال اساتید دگر اندیش دانشگاه، بیانگر تمایل تمامیت‌خواهانه حاکمیت در عرصه علم و دانش است که مبتنی بر اصالت خویش بعنوان یگانه معیار حقیقت و صحّت می‌باشد.

در این میان، مع‌الاسف موج جریان تمامیت‌خواهی و نابخردی، به گروه حقوق دانشگاه گیلان نیز رسیده است و خبر قطع همکاری دانشگاه گیلان با دکتر محمدرضا نظری‌نژاد، استاد شریف و اندیشمند رشته حقوق، که به گواه ناظران، همواره به حسن نیت و دغدغه‌مندی نسبت به مسائل کشور زبانزد بوده و در میان دانشجویان و جامعه‌ی حقوقی کشور، از جایگاه علمی و اخلاقی رفیع و کم‎‌نظیری برخوردار است، موجب تاسف، بهت، خشم و تشویش خاطر ما دانشجویان حقوق دانشگاه گیلان گشته است.

پر واضح است که متضرر نهایی این اقدام نابخردانه، ما دانشجویانی هستیم که از نعمت حضور استادی بس گرانمایه و دانشمند بی‌بهره‌ایم؛ فلذا این را حق خود می‌دانیم که مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به این تصمیم مسئولان دانشگاه گیلان اعلام داریم.

بی‌شک اینچنین اقدامات جزم‌اندیشانه‌ در برخورد با اساتید دگراندیش، نتیجه‌ای جز تقلیل رسالت دانشگاه از محلی برای تضارب اندیشه‌ها به محلی برای تحمیل عقیده نخواهد داشت.

بدا به حال کشوری که صحنه‌ی اصیل دانش و اندیشه‌اش، در قبضه‌ی تمامیت‌خواهانی است که حتی در دانشگاه -که بایستی محل شنیده‌ شدن اندیشه‌های متنوع و متضاد باشد- تحمل شنیدن صدایی غیر از صدای خود را ندارند.

ما دانشجویان حقوق دانشگاه گیلان، مصرّانه و با قاطعیت، خواستار تجدیدنظر جدی مسئولان دانشگاه گیلان و سایر مقامات نسبت به تصمیم متخذه‌ در رابطه با قطع همکاری با دکتر محمدرضا نظری‌نژاد هستیم و امید داریم که حجم گسترده‌ی اعتراضاتی که نسبت به این تصمیم ابراز شده است، مسئولان ذیربط را به تعقّل و تنبّه وا دارد و ما دانشجویان، در نیمسال تحصیلی پیش‌رو، شاهد حضور استاد گرانمایه‌ی خویش در کلاس‌های درس دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان باشیم.

به امید فردایی بهتر

والسلام علیکم.

«جمعی از دانشجویان حقوق دانشگاه گیلان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا