اخبار اسکوداویژه

رییس اسکودا: آزمون وکالت ۱۴۰۰ به صورت سراسری و تا پایان سال برگزار می‌شود

دکتر جعفر کوشا: طرح تسهیل ابهامات و ایرادات فراوانی دارد

وکلاپرس- در نشست مشترک خبری روسای اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران و کانون وکلای مرکز که پیرامون مسائل روز نهاد وکالت و طرح تسهیل برخی از مجوز های کسب و کار امروز برگزار شد با انتقاد از عملکرد مجلس ابعاد و عواقب تصویب این طرح بیان شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، جعفر کوشا رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در نشست خبری مشترک با رییس کانون وکلای مرکز، ضمن تبریک هفته وحدت گفت: امیدوارم رحمانیت و مدارا کردن در جامعه ما ظهور و بروز بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار گفت: این طرح توسط نمایندگان محترم مجلس به تصویب رسید و عن‌قریب در شورای نگهبان از نظر مغایرت با قانون اساسی و شرع بررسی می‌شود. جا دارد از نمایندگانی که در مجلس از اندیشه و حقانیت دفاع مردند تشکر کنیم اما متاسفانه ماده ۶ این طرح به گونه‌ای تصویب شد که از نظر کارشناسی و عقلانیت داری ابهامات و ایراد است.

عده‌ای از بیرون برای نهاد وکالت تصمیم‌سازی می‌کنند

کوشا خاطرنشان کرد: طبق تبصره یک ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، برای جذب کارآموزان وکالت کمیسیونی تشکیل می‌شود که این کمیسیون مرکب از رئیس دادگستری استان، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلای استان است. منطق قانونگذار این بوده که از نظر نیاز آن استان، سهمیه تعیین شود و طبق قانون موظف بودیم که حداقل یک بار در سال آزمون را برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید: رییس دیوان عدالت اداری: با توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شد قاضی پس از ۳۰ سال کار ملزم به آزمون وکالت شود؟

رئیس اسکودا بیان کرد: در ۵ سال اخیر هجمه‌هایی برای این‌که به نهاد وکالت ضربه بزنند به وجود آمد، عده‌ای از بیرون برای نهاد وکالت تصمیم‌سازی می‌کنند که در قالب یک لایحه جامع وکالت مطرح کردند که با هوشیاری جامعه وکالت همه متوجه آن شدند که نباید به نهاد وکالت ضربه بزنند زیرا توسعه پایدار ملزم وجود یک نهاد وکالت مستقل است.

به بهانه ایجاد اشتغال گفتند که باید برای کسب و کار موانع را برداریم

وی ادامه داد: با تغییراتی که در مجلس به وجود آمد به بهانه ایجاد اشتغال گفتند که باید برای کسب و کار موانع را برداریم. جهش تولید در جامعه شکل گرفت و در این جریان موجی پیش آمد که ناخواسته مسئله وکالت را نیز تحت تاثیر قرار داد و برای تقویت تولید ملی و ایجاد اشتغال که بسیار کار مهمی نیز است مسئله وکالت را مطرح کردند اما مگر ما ظرفیت جذب کارآموز را تعیین می‌کردیم؟

ما برای استقرار عدالت می‌جنگیم

کوشا گفت: ما به آقای قالیباف گفتیم قرار نیست در مجلس شورای اسلامی، موضوع وکالت در کمیسیون جهش تولید مطرح شود، ما برای استقرار عدالت می‌جنگیم، عدالت یعنی هر چه سر جای خودش باشد و انتظار داریم شورای نگهبان هم این نگاه را داشته باشد، آیا عقل حکم می‌کند درمورد وکالت اقتصاددانان با ما بحث کنند؟ آیا کمیسیون قضایی مجلس صلاحیت بررسی این طرح را نداشت؟

بیشتر بخوانید: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار؛ حلقه میانی استحاله نهاد وکالت / آثار طرح ظرف دوسال محسوس خواهد شد

کمیسیون جهش تولید عجولانه و برخلاف منطق و عدالت این ماده را تصویب کرد

رئیس اسکودا با بیان این‌که کمیسیون جهش تولید عجولانه و برخلاف منطق و عدالت این ماده را تصویب کرد گفت: این ماده (ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار) موجب حذف تبصره ماده ۱ قانون اخذ کیفیت پروانه وکالت شد. کارآموز وکالت باید در کجا آموزش ببیند؟ آقای اقتصاددان که اکنون وزیر دادگستری شدید این ماده ابهام دارد، آیا شما نماینده مجلس تحقیق کردید که به وکیل نیاز داریم؟

چرا نظارت بر برگزاری آزمون وکالت را به وزیر دادگستری دادید؟

دکتر کوشا با بیان این‌که در این ماده گفته نشده که ما سالی چندبار باید آزمون وکالت بگیریم، گفت: ما را در این ماده مجبور می‌کنند از طریق سازمان سنجش آزمون برگزار کنیم، آیا دنبال درآمدزایی برای سازمان سنجش هستید؟ در این ماده گفته می‌شود اگر ما از برگزاری آزمون استنکاف کنیم وزیر دادگستری آزمون بگیرد. وزیر دادگستری این‌جا از کجا پیدایش شد؟

وی افزود: نظارت بر برگزاری آزمون وکالت را به وزارت دادگستری دادید. تا قبل که می گفتید قوه قضاییه باید نظارت کند. حالا چرا می گویید وزارت دادگستری؟

بیشتر بخوانید:اولین واکنش رییس قوه قضاییه به تصویب طرح تسهیل : نمایندگان قانونی جامع‌الاطراف تصویب کنند

قانون باید توسط کارشناسان نوشته شود یا حداقل مدتی به صورت آزمایشی اجرا شود

کوشا ادامه داد: از نظر منطقی و عقلانی اگر بخواهیم قانونی بنویسیم که منطبق با نیازهای جامعه باشد باید این قانون توسط کارشناسان نوشته شود یا حداقل مدتی به صورت آزمایشی اجرا شود بعد آن را دائمی کنیم. بدانید که تاثیر این قانون متوجه مردم خواهد شد.

آزمون وکالت سراسری و تا پایان سال برگزار می‌شود

در ادامه، رییس اسکودا در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره شیوه برگزاری آزمون وکالت در صورت تایید طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار از سوی شورای نگهبان گفت: براساس گامی که ما در مجلس برداشتیم قرار بر این شد که آزمون به صورت ملی برگزار شود در ابتدا قرار بر این بود که آزمون استانی شود اما با تلاش ما آزمون سراسری و ملی خواهد بود پس اگر این طرح در شورای نگهبان نیز تایید شود بازهم مانند گذشته آزمون سراسری و ملی خواهد بود و براساس آن‌چه که وجود داشته است داوطلبان کانون وکلای خود را انتخاب می‌کنند.

کوشا در ارتباط با آزمون وکالت ۱۴۰۰ نیز گفت: طبق قانون مکلف هستیم یک بار در سال آزمون را برگزار کنیم، تا پایان سال آزمون وکالت برگزار خواهد شد و در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    اساسا بازنشستگان نباید امکان وکالت داشته باشند تا جوان ها با هم به رقابت بپردازند. امکان حضور قضات در مناسب وکالت ممکن است فساد اور باشد.

  2. ریاست محترم اسکودا و مسئولین برگزار کننده آزمون وکالت و جذ وکیل در کشور . بنده پیشنهادی خدمت سروران در خصوص نحوه برگزاری آزمون و جذب وکیل دارم , البته اگر توجهی به ان شود که بعید می دانم : آزمون وکالت را به انتخاب اشخاص شرکت کننده به دو صورت و روش برگزار کنید ۱ – آزمون بصورت تستی مثل معمول که مورد علاقه لیسانسیه های جوان و بخصوص پیام نوری هست . ۲ – آزمون بصورت تشریحی( که مورد علاقه حقوقدانان و اشخاصی هست حقوق را عملی و استدلالی آموخته اند و نیز سنی از آنها گذشته و برایشان آزمون تستی بدون مفهوم و غیر قابل قبول هست ) بنظرم این بهترین روش جذب وکیل هست , البته با توجه به طرح اخیر مجلس مصاحبه شفاهی هم باید به آن اضافه شود به عنوان مرحله آخر . تشکر از عزیزان .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا