مصوبه

شیوه نامه پذیرش درخواست اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا از طریق دفاتر اسناد رسمی

مصوب 1403/06/03 رئیس سازمان ثبت

شیوه نامه پذیرش درخواست اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا از طریق دفاتر اسناد رسمی

مصوب ۱۴۰۳/۰۶/۰۳

دانلود پی دی اف شیوه نامه:

دانلود پی دی اف

شیوه نامه پذیرش درخواست اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا از طریق دفاتر اسناد رسمی

در اجرای بند ب اصلاحی ماده ۲ آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب ۱۳۹۸/۱۲/۶ مفاد شیوه نامه به شرح زیر می باشد.

ماده ۱ – پذیرش درخواست اجرای مفاد اسناد لازم الاجراء از طریق دفاتر اسناد رسمی مطابق بندهای ذیل انجام می پذیرد.

۱-۱- در کلیه مواردی که صدور اجرائیه طبق قوانین و مقررات با اداره ثبت محل میباشد یا موضوع درخواست اجرائیه قبوض اقساطی است متقاضی صدور اجرائیه باید درخواست خود را به انضمام مدارک و مستندات مرتبط حسب مورد به یکی از دفاتر اسناد رسمی تعیین شده در این شیوه نامه ارائه نماید

سردفتر پس از احراز هویت و صلاحیت درخواست کننده مکلف است با رعایت شرایط قانونی پذیرش صدور اجرائیه نسبت به ورود و تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت الکترونیک استاد اقدام مدارک و مستندات مربوط را به سند الکترونیکی تبدیل و ظرف ۴۸ ساعت از طریق سامانه مذکور جهت صدور اجرائیه به اداره اجرای ثبت محل ارسال و اصل مدارک و مستندات را به متقاضی عودت نماید.

تبصره ۱: اصل قبوض اقساطی ، چک برگ وثیقه انبارهای عمومی استاد قراردادها و آراء مستند صدور اجرائیه پس از ممهور شدن به مهر پذیرش اجرا شد به بستانکار مسترد می گردد.

۲-۱- ادارات و شعب اجراء مکلفند تقاضانامه صدور اجرائیه و مدارک و مستندات ارسالی توسط دفاتر اسناد رسمی را بررسی و حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نسبت به تشکیل پرونده الکترونیکی و صدور اجرائیه اقدام نمایند و در صورت مشاهده هرگونه نقص در مدارک و مستندات ارسالی یا احراز عدم صلاحیت متقاضی برای درخواست صدور اجرائیه، مراتب را از طریق سامانه به دفترخانه مربوط اعلام نموده در این صورت دفترخانه باید ظرف ۲۴ ساعت حسب مورد نسبت به رفع نقص اقدام نموده و یا مراتب را از طریق پیامک به متقاضی اعلام نماید.

۳-۱- ارائه هرگونه درخواست و پیگیری اقدامات اجرائی توسط طرفین پرونده صرفاً با استفاده از کد رهگیری پرونده از طریق پورتال سازمان یا دفترخانه مربوط امکان پذیر خواهد بود و در صورت پیگیری از طریق مراجعه به دفترخانه سردفتر مکلف است ظرف ۲۴ ساعت تقاضای ذینفع را از طریق سامانه به اداره یا شعبه اجرای مربوط ارسال نماید.

تبصره: در مواردی که مطابق آئین نامه اجراء ذینفع نسبت به اقدامات اجرائی اعتراض داشته باشد باید در مهلت مقرر اعتراض خود را به دفترخانه مربوط تسلیم نماید و سردفتر مکلف است فوراً اعتراض را به اداره اجرا به طریق الکترونیک ارسال نماید تاریخ ثبت اعتراض در سامانه ثبت الکترونیک استاد ملاک عمل اداره اجرا می باشد . لیکن در موارد ضروری که به علت ضیق وقت بیم تضییع حق معترض می رود ارائه درخواست به ادارات اجرا بلامانع است.

۴-۱- حق الزحمه ارائه خدمات سردفتر بابت پذیرش صدور اجرائیه استاد لازم الاجراء و سایر خدمات تبعی، مطابق تعرفه تعیین شده توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود. ضمناً چنانچه در راستای اجرای قسمت اخیر بند ۲-۱ نیاز به رفع نقصی باشد که ناشی از اشتباه سردفتر است نه متقاضی سردفتر حق دریافت هیچگونه هزینه مجدد را نخواهد داشت.

۵-۱- سران دفاتر اسناد رسمی مکلفند ظرف مواعد فوق الذکر نسبت به پذیرش تقاضای صدور اجرائیه اقدام و در صورت امتناع از پذیرش به هر علت مراتب را با ذکر دلیل موجه کتباً به متقاضی اعلام نماید که در غیر اینصورت تحت تعقیب انتظامی قرار خواهند گرفت.

۶-۱- در کلیه استاد رهنی که به علل مندرج در مواد ۱۱۲ و ۱۱۵ الی ۱۱۷ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی امکان استیفای مطالبات بستانکار از محل مورد وثیقه ، مقدور نباشد عملیات اجرایی به موجب همان اجراییه سند رهنی مطابق مقررات اجرای اسناد ذمه ای قابل تعقیب و از شمول مقررات این شیوه نامه خارج می باشد.

۷-۱- طرفین پرونده های جاری اجرا جهت ارائه هر گونه درخواستهای بعدی مکلفند با اعلام شماره مکانیزه پرونده اجرا به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه فرمایند.

۸-۱- در تکمیل تقاضانامه های درخواست پذیرش صدور اجرائیه رعایت نکات ذیل ضروری است:

الف-  در فرم تقاضانامه متقاضی باید مشخصات هویتی خود شامل : نام و نام خانوادگی نام پدر شماره شناسنامه و محل صدور تاریخ تولد کد ملی و نیز مشخصات هویتی متعهدین سند برابر سند مورد تقاضای اجرائیه و محل اقامت خود و محل اقامت متعهدین مندرج در اسناد مربوطه و موضوع مورد تقاضا موضوع لازم الاجرا و مشخصات مستند صدور اجرائیه از قبیل شماره چک بانک صادر کننده یا شماره سند مورد تقاضا شماره دفترخانه و در صورت فوت متعهد نام و مشخصات ورثه (صرف معرفی ورثه کفایت میکند و نیازی به ارائه گواهی حصر وراثت نمی باشد) را قید نماید.

ب- چنانچه بستانکار بانک یا مراجعی هستند که حق دریافت خسارت تأخیر تأدیه را دارند. علاوه بر قید اصل طلب و سود. میزان خسارت تأخیر تأدیه را نیز تا روز درخواست و از تاریخ درخواست به بعد طبق مقررات تصریح نمایند.

ج میزان حق بیمه و حق الوکاله (در صورت تعلق) در تقاضا نامه قید شود.

ماده ۲- نکات مهم مدارک و مستندات قانونی لازم جهت پذیرش درخواست اجرای اسناد لازم الاجرا از طریق دفاتر اسناد رسمی به شرح زیر می باشد

۲-۱- پذیرش تقاضای صدور اجرائیه چک الکترونیک – غیر الکترونیک

۲-۱-۱- مدارک لازم

. مدارک احراز هویت و سمت متقاضی

. اصل چک در خصوص چکهای غیر الکترونیک

در حال تکمیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا