اخبار کانون هاویژه

شرط شروع دوره کارآموزی در شهر تهران : کسب معدل ۱۱/۷۵ در آزمون وکالت

وکلاپرس ـ عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز درباره ظرفیت جذب کارآموز وکالت در شهر تهران برای پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۱ توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش وکلاپرس در جلسه روز گذشته(۲۰/ ۹/ ۱۴۰۱) هیأت مدیره کانون وکلای مرکز برای شروع دوره کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰) این کانون تصمیماتی اتخاذ شده است.

طبق اعلام دکتر فرشید فرحناکیان، از جمله شرایط جدید کسب معدل حداقل ۷۵/ ۱۱ برای شروع دوره کارآموزی در شهر تهران است و همچنین برای کلیه فرزندان شهدا حسب تفاضای آن‌ها پروانه کارآموزی وکالت شهر تهران صادر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وکیل فرحناکیان در توئیترش نوشت:

در جلسه مورخ ۲۰/ ۹/ ۱۴۰۱ هیأت مدیره کانون وکلای مرکز، ظرفیت جذب کارآموز وکالت شهر تهران در سهمیه عادی برای آزمون ۱۴۰۰ بر اساس کسب معدل حداقل ۱۱/۷۵ تعیین گردید.

برای کلیه فرزندان شهدا حسب تفاضای آن‌ها پروانه کارآموزی وکالت شهر تهران صادر خواهد گردید.

نسبت تقسیم تعداد پذیرفته‌شدگان سهمیه ایثارگری در میان شهرهای کانون وکلای مرکز برابر با همان نسبت این تقسیم تعداد پذیرفته‌شدگان سهمیه عادی آزمون ۱۴۰۰ خواهد بود.

در مورد ظرفیت سایر شهرهای استان تهران و کلیه شهرهای استان سیستان و بلوچستان، هیأت‌مدیره به هیأت‌رئیسه تفویض اختیار نمود.

با این وجود هنوز روابط عمومی کانون وکلای مرکز به صورت رسمی درباره ظرفیت جذب کارآموز وکالت در شهر تهران و شروط آن اطلاع‌رسانی نکرده است.

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. این بی منطق ترین تصمیمی هست که کانون اخیرا به لیست تصمیمات عجیبش اضافه کرده.بر این اساس چیزی در حدود ده درصد پذیرفته شدگان برای شهری به بزرگی تهران خواهند بود و حدود نود درصد برای شهرستانها.این در حالیه که همیشه حدود هفتاد درصد پذیرفته شدگان به مرکز استان اختصاص داشتن.
    کانون نه کسب امتیاز،بلکه نسبتی از پذیرفته شدگان(مثلا تا چهل درصد) رو باید ملاک صدور مجوز در مرکز استان قرار بده.
    لطفا این پیام رو‌منتشر کنید و در جهت مخالفت با وضع چنین مقررات عجیب و غریبی کمک و اطلاع رسانی کنید.

  2. با ی سرچ و محاسبه ساده می بینید که معدل نفر اول ازمون امسال ۱۶ و معدل رتبه دوازده ۱۴ هست.و فردی با رتبه نزدیک به ۶۰۰ که اتفاقا جز سی درصد برتر هم قرار داره نمیتونه مرکز استان قبول شه و معدلش به معیار اعلامی نمی رسه.
    سوال من اینه در جامعه اماری که معدل رتبه های برترش فاصله چندانی با عدد اعلامی نداره این عدد چطور براورد شده؟
    کار درست اینه که نسبتی از قبول شده ها،مثلا گفته تا رتبه ۱۰۰۰ بتونن مجوز فعالیت در مرکز استان رو داشته باشن نه ابنکه عده معدودی در مرکز و بخش اعظمی از قبول شده ها در شهرستانهای کوچک.واقعت این چه معیاریه؟حالا بماند که چنین فیلتری اصلا برای سهمیه ها در حالی که با معدل بسیار کمتر از ازادها میتونستن قبول شن لحاظ نشده!

  3. سلام
    روز شما بخیر
    اگر بنا بر معدل گیری بود خوب باید از قبل اعلام می کردن که کسانی که قصد شرکت در آزمون رو داشتن اصلا سمت دروسی با ضریب ۱ نمی رفتن، همه می دونیم که در آزمون هایی که به این صورت برگزار می شه و رتبه ها براساس تراز اعلام می شن تاثیر دروسی که دیگران در اون ها ضعیف هستن خیلی زیاده، اما اگر بنا به معدل گیری باشه اصلا نباید زمان مطالعاتی رو صرف یا به عبارت دقیق تر تلف درس های با ضریب کمتر کرد.
    این مصداق بارز قاعده قبح عقاب بلا بیانه
    دوستان هیات مدیره باید از قبل این موضوع رو بیان می کردن نه بعد ازبرگزاری آزمون.
    این شیوه ی تصمیم گیری واقعا آدم رو نا امید و سرخورده می کنه.
    ظاهرا پایبندی به اصول، دیگه جذابیتی برای کسی نداره وقتی کانون وکلا که خودش رو مهد حقوقدانان می دونه به اصول حقوقی و رعایت انصاف پایبند نیست، از بقیه ی ارگان ها نمی شه توقع زیادی داشت.
    خلاصه اینکه بنده با رتبه ی زیر ۲۰۰ شایسته ی کارآموزی درتهران نیستم، به واقع با این شیوه دقیقا چندنفر برای تهران انتخاب می شن؟

  4. طبق چیزی که تو قانون تسهیل صدور مجوز اومده آیا ظرفیت گذاری دور زدن این قانون نیست؟
    تبصره ۴ ماده ۷ مکرر قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴: ‌وضع هرگونه محدودیت و مانع در مسیر صدور مجوز، که خارج از چارچوب این قانون باشد به دلایلی از قبیل اشباع بازار، محدودیت ظرفیت و حدود صنفی یا بر اساس تعداد و یا فاصله جغرافیایی دارندگان و یا متقاضیان آن مجوز، ممنوع است. درصورت محدودیت منابع طبیعی یا محیط زیستی، وضع محدودیت جدید به تشخیص نهادهای ذی ربط، منوط به تایید هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار و با تصوب هیأت وزیران مجاز است و تا قبل از تصویب هیأت وزیران محدودیت جدید نافذ نخواهد بود

  5. تعیین ظرفیت هر شهر باید به نسبت جمعیت اون شهر باشه نه معدل پذیرفته شده.شهر تهران با جمعیت ده میلیون نفر کمتر از ۲۰۰نفر و شهرستانها که روی هم رفته دو میلیون جمعیت هم ندارن نزدیک به ۱۷۰۰ نفر؟؟؟؟
    واقعا تو این جلسات بر چه معیاری تصمیم گیری میشه؟؟
    ما خواستار این هستیم که مثل هر سال و مبتنی بر عقل سلیم و انصاف نسبت مشخصی از پذیرفته شدگان که نباید کمتر از چهل درصد باشه مجوز کار در مرکز استان رو داشته باشن.

    1. جالب اینه که طبق آمار خود کانون در سال ۹۹ تعداد ۴۴۱ نفر در شهر تهران کارآموز شدن اما امسال به خاطر لجبازی یا قدرت نمایی کانون این تعداد نه تنها به رسم هرسال افزایش پیدا نکرده که کمتر هم شده

  6. ما خواستار این هستیم که درصد مشخصی از پذیرفته شدگان مابین ۴۰ تا ۵۰ درصد مجوز فعالیت در مرکز استان تهران را داشته باشند.

  7. مگر قرار نبود که برای یک درصد برتر شرکت کننده گان آزمون، تسهیلات و مشوقهایی از قبیل امکان کارآموزی در شهرستان مرکز استان برقرار باشه؟ الان با این حد نصابی که بیان شده، چیزی کمتر از صدو پنجاه، شصت نفر از رتبه های ابتدایی، اجازه کارآموزی در شهر تهران رو پیدا می‌کنند… که از نیم در صد برتر هم کمتره،
    انصاف اینه که طبق رتبه های به دست اومده در آزمون بر اساس نمره تراز، محل کارآموزی مشخص بشه… اون هم با یک ظرفیت منطقی، نه اینکه صدو پنجاه نفر در شهر تهران مشغول به کارآموزی بشوند و هزار و هفتصد نفر دیگه در شهرستانهای اطراف.
    در ضمن، اگر متر و معیار، معدل باشه هم، باید در نظر داشت که معدل نفرات اول و دوم کانون مرکز هم در حدود چهارده و پانزده است و مشخص کردن عدد یازده و هفتادو پنج صدم، خیلی درست نیست،چون تعداد خیلی کمی در این بازه قرار می‌گیرند، مگر اینکه با استفاده از روشهای آماری، عدد مشخصی رو به معدل تمام پذیرفته شده ها اضافه کنند.

  8. تو‌هیچ صنفی چنین مقررات عجیبی نمی بینیم.تنها معیار درست در تخصیص نیرو در سطح شهرهای یک استان جمعیت هر شهره.تهران بالغ بر ده میلیون حمعیت داره در حالی که همه شهرستان هاش روی هم دو میلیون هم نمیشن.
    وکالت ی کار خدماتی هست و بر اساس نیاز جمعیتی هر شهر باید به نسبت این جمعیت، دوهزار نفر پذیرفته شده تقسیم شن.
    واقعا نمی دونم حین تصمیم گیری چه ملاک هایی رو در نظر می گیرن که نتیجه اش چنین چیزای عجیبی میشه!
    ما چنین مقرره ای رو نمی پذیریم و پذیرش کمتر از پنجاه درصد پذیرفته شدگان در شهر تهران رو به مثابه تلاش کانون برای انحصار خودش می دونیم!

  9. آن از آیین نامه جدید که تکالیف کارآموزی مخالفت صریح با قوانین داره و باید باطل بشه و تکالیف کارآموزی باید طبق آیین نامه سابق بشود و این از این مقرره جدید که خلاف سالهای قبل و سال ۹۹ که برای ۴۴۱ نفر در تهران پروانه کارآموزی صادر شده ، است
    حالا خوبه که از بعضی از اعضای هیات مدیره میشنویم که ادعا دارند حافظ منافع کارآموزان هستند ، آقا شما جیب ما را نزن ، حافظ بودنت پیشکش.
    شاید منظورشان این باشد که حافظ منافع خود هستند و ما اشتباه برداشت کرده باشیم

    چهل تا پنجاه درصد باید در تهران کارآموزی کنند و این یعنی روال سوالهای قبل .

    به هر حال بحٹ تضاد منافع در میان است.

  10. قبولیای امسال بر اساس طرح تهسیل قبول شدند…دیگه چ اعتراضی دارین…اصلا اکثرشون تا ده سال ازمون میدادن..اگ این طرح نبود پزیرفته نمیشدن….خب

    1. کاربر خدیجه این اعتراضات از ناحیه کسانیکه
      طبق آگهی اولیه آزمون که ظرفیت تهران ۷۰۰ نفر اعلام شده بود رتبه زیر ۷۰۰ آورده اند ، پس ارتباطی به طرح تسهیل ندارد بلکه نتیجه تلاش خودشان است.
      مگر غیر این است که ما حقوق خوانده هستیم که از حق و قانون دفاع کنیم؟
      چه طرح تسهیل باشد و چه غیر طرح تسهیل.
      در سال۹۷ کانون مرکز ظرفیت تهران را ۲۸۲ نفر و همینطور سال ۹۹ ، ۴۴۱ نفر اعلام کرده بود که باید این رقم مطابق سالهای قبل ، امسال افزایش پیدا میکرد ولی امسال این شرط جدید نه تنها مخالف روال سالهای قبل بلکه مخالف قوانین از جمله تبصره۴ ماده ۷
      قانون نحوه ی اجرای سیاست های اصل۴۴ است.

      مصوبات و آیین نامه های مخالف قوانین اسکودا و کانون مرکز شامل موارد زیر است:

      ۱.اخذ هزینه آموزش از کارآموزان

      ۲.تکالیف کارآموزی جدید طبق آیین نامه جدید که نباید در قالب آیین نامه وضع تکلیف کرد و از اختیارات قوه مقننه هست.

      ۳. شرط جدید کارآموزی در تهران

      از مدیریت محترم سایت وکلا پرس تقاضامندم
      با انتشار یک همه پرسی در سایت وکلا پرس نظرات کارآموزان را در موارد یک تا سه جویا شده و به اطلاع کانون مرکز و اسکودا برساند تا در اصلاح موارد ذکر شده که مخالف قوانین است یاری کننده کارآموزان باشد چونکه موارد ذکر شده از دغدغه های بسیاری از کارآموزان است و هم سوڑه خوبی برای سایت وکلا پرس.

      از کارآموزان تقاضا دارم با یکدیگر متحد شده و اعتراض خود را در موارد ذکر شده در قالب نوشته یا شکایت حسب مورد به گوش مسئولان و مراجع قضایی برسانیم.

  11. کاربر محترم خدیجه،با ی سرچ ساده متوجه میشید طرح تسهیل چیز زیادی به ظرفیت ها اضافه نکرد.سال گذشته قرار بود ۴۰۰۰ نفر پذیرفته شن که طبق طرح تسهیل حدود ۷۰۰۰ نفر پذیرفته شدن و این چیزی در حدود هفت درصد شرکت کنندگانه.ضمن اینکه اگر دقیق پیگیری بفرمایید متوجه میشید برخی از شهرها بین تعداد پذیرفته شدگان امسال و سال گذشته شون تفاوتی ایجاد نشد.
    نکته مهمتر اینکه کانون فقط ی تشکل صنفی برای صدور مجوز ورود به حرفه است،مثل هزارتا شغل دیگه از جمله مهندسی با پزشکی …قرار نیست به متقاضیان جایزه یا امتیاز خاصی داده بشه،افراد واجد شرایط در بک ازمون استاندارد شرکت میکنن و در صورت احراز امتیاز لازم به کانون معرفی میشن جهت صدور مجوز.
    همین تفکرات غلط تو صنف ماست که سبب انحصار طلبی میشه.لطفا یکم شفاف تر فکر و قضاوت کنید و بجای تمسخر افراد تازه وارد به این حرفه از تشکل صنفی تون مطالبات داشته باشید که تصمیمات درست و بجا در راستای اعتلای این صنف که همه ما در اون دی نفع هستیم داشته باشن.

  12. سلام
    این مقرارت صرفا سلطه طلبی و قدرت طلبی کانون میرساند
    هیچ عقل سلیمی این بازی کودکانه که با آینده داوطلبین وکالت هست را نمی‌پذیرد اما این ها فقط به دنبال نمایش قدرت خودشان هستند و می‌خواهند آینده همه ما را به بازی بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا