اخبار اسکودا

سه پیشنهاد رئیس اسکودا برای وکلای در معرض خطر

وکلاپرس- دکتر کوشا در نشست «برنامه اقدام؛ قبل، حین و بعد از خطرات فراروی وکلا»، راهکارهایی پیرامون حمایت از وکلای در معرض خطر پیشنهاد داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، نشست «برنامه اقدام؛ قبل، حین و بعد از خطرات فراروی وکلا» و گرامیداشت مرحوم علی سلیمانی، بعدازظهر سه‌شنبه اول آبان ۱۴۰۳ به همت کمیته وکلای در معرض خطر کارگروه حقوق بشر اسکودا در محل اتحادیه برگزار شد.

در این مراسم دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا طی سخنانی در این نشست ضمن تسلیت درگذشت وکیل علی (خالد) سلیمانی وکیل دادگستری عضو کانون وکلای فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد و نیز ابراز همدردی با وکیل حسن صفری عضو کانون وکلای دادگستری استان مرکزی که اخیرا مورد سوء قصد قرار گرفته است، به بیان ویژگی‌های شخصیتی مرحوم سلیمانی پرداخت و گفت: آنگونه که از دوستان و آشنایان ایشان شنیده‌ام مرحوم سلیمانی فردی صلح‌طلب و عدالت‌خواه بود که همواره به دنبال صلح و سازش در پرونده‌های وکالتی خود بوده است. ایشان همچنین انسانی معتقد بود و حتی به دلیل ارادتی که به امیرالمومنین علی (ع) داشت، نام خود را به «علی» تغییر داد.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه با اشاره به ماهیت حرفه وکالت، گفت: ماهیت وکالت، دفاع از حق است و در همین رابطه بهرحال ممکن است مخاطراتی از سوی فردی که در معرض محکومیت قرار دارد و یا قرار گرفته است، برای وکیل دادگستری ایجاد شود و یا ممکن است افرادی وجود داشته باشند که در مقابل حق طلبی، وکیل دادگستری را با ابزار‌های مختلف و ادار به سکوت و عقب‌نشینی کنند.

فنون لازم برای مواجهه با هرگونه تهدید به کارآموزان وکالت آموزش داده شود

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با طرح این پیشنهاد که در دوران کارآموزی باید فنون لازم برای مواجهه با هرگونه تهدید به کارآموزان وکالت آموزش داده شود، تصریح کرد: در این دوران باید به کارآموزان آموزش داد که بتوانند فضای گفتمانی را با طرف مقابل خود ایجاد کنند. باید مهارت‌های وکالتی را به کارآموزان یاد داد، اینکه در کجا چه اقدامی را باید و چه کاری را نباید انجام دهند.

دکتر کوشا افزود: متاسفانه امروز آموزش‌هایی که به کارآموزان در کانون‌های وکلا ارائه می‌شود کافی نیست. ما باید ابتدا مهارت‌های خود را افزایش دهیم بعد به دنبال مطالبات خود خارج از صنف باشیم و از نهاد‌های بیرونی توقع حمایت داشته باشیم. در کلاس‌های کارآموزی باید مهارت‌های لازم در راستای پیشگیری از در معرض تهدید بودن آموزش داده شود. اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند چگونه سخن بگوییم و رفتار کنیم.

پیش‌بینی اقدامات تامینی لازم درخصوص خلاء‌های قانونی مربوط به وکلا

رئیس اسکودا در ادامه با ارائه چند پیشنهاد در راستای حمایت از وکلای در معرض خطر یادآور شد: ما بایستی خلاء‌های قانونی در حمایت از وکلای دادگستری و اقدامات تامینی لازم برای آنان را احصا و متناسب با آن اقدامات لازم را پیش‌بینی کنیم. متاسفانه در سال‌های اخیر اقدامات لازم برای حمایت از خانواده‌های وکلای در خطر و در معرض خطر را پیش‌بینی نکردیم. در عین حال صندوق حمایت وکلای دادگستری هم باید اقدامات عملی لازم را برای این مسئله در دستور کار قرار دهد. به اعتقاد بنده یکی از این خلاء‌های قانونی مربوط به قانون صندوق حمایت است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

هر بار که یک وکیل مورد تهدید قرار گرفت همانند تهدید قاضی، با آن برخورد شود

این حقوقدان و وکیل دادگستری همچنین در بیان دومین راهکار پیشنهادی خود در بحث حمایت از موضوع وکلای در معرض خطر، گفت: معتقدم باید وکیل دادگستری را تحت حمایت ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی قرار داد. در واقع باید به موضوع تهدید علیه وکیل دادگستری به مثابه تهدید علیه قاضی نگریست؛ لذا پیشنهاد می‌کنم هر بار که یک وکیل در فرایند قضایی یا بعدتر، مورد تهدید قرار گرفت همانند تهدید قاضی، با آن برخورد شود.

پیشنهاد تشکیل دفتر حمایت از وکلای در معرض خطر در کانون‌های وکلا

دکتر کوشا، تشکیل دفتر حمایت از وکلای در معرض در کانون‌های وکلای دادگستری را به عنوان سومین پیشنهاد خود در این نشست مطرح کرد و گفت: امروز با توجه به افزایش تهدید‌ها علیه وکلای دادگستری، تشکیل این دفتر ضرورت دارد. این دفتر می‌تواند ضمن بررسی شکایت وکلا، گزارش‌های دوره‌ای را در این باره به جامعه وکلا ارائه کند.

بیشتر بخوانید:

حمایت از وکلا، کاری سخت و خنثی بودن کاری آسان است

رئیس اسکودا همچنین موضوع مطالبه‌گری از مدیران کانون‌های وکلای دادگستری برای حمایت از وکلای در معرض خطر را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز حمایت از وکلا، کاری سخت و خنثی بودن کاری آسان است که نباید در میان مدیران نهاد وکالت اتفاق بیفتد.

در این نشست همچنین حاضران در جلسه، راهکار‌های مختلف حمایت از وکلای دادگستری و اقدامات تامینی درباره آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مشروح مباحث مطرح شده در این جلسه متعاقبا منتشر خواهد شد.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا