اخبار صنفیاخبار قوه قضاییهویژه

سامانه رتبه بندی وکلا و کارشناسان رسمی به زودی فعال می شود

وکلاپرس- معاون راهبردی قوه قضاییه به مناسبت هفته قوه قضاییه روز ۴ تیر ماه با حضور در برنامه صف اول شبکه یک سیما در خصوص آخرین اقدامات  دستگاه قضایی از جمله سامانه رتبه بندی وکلا و کارشناسان رسمی توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس، سید محمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه در این گفت و گوی چهل و پنج دقیقه ای در پاسخ به سوال مجری در خصوص سامانه رتبه بندی وکلا و کارشناسان رسمی اعلام کرد: این سامانه به زودی فعال خواهد شد.

صاحبکار در توضیحات تکمیلی در این باره اعلام کرد: اتفاقی که افتاده و فرایندی که ما هم در سند تحول و هم در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار داده ایم، بحث سامانه هایی هست برای رتبه بندی وکلا و کارشناسان رسمی.

سامانه رتبه بندی وکلا بر اساس سوابق و فعالیت هایی است که یک وکیل داشته است

وی افزود: این رتبه بندی بر اساس سوابق و فعالیت هایی است که یک وکیل داشته است مثلا وکیلی را داریم که منظم در تمامی جلسات شرکت کرده است و لوایحی که نوشته در زمان مشخص دیده شده و افرادی که از این خدمات وکالتی وی استفاده کرده اند، راضی بوده اند.

صاحبکار ادامه داد: این ها یک سری شاخص های عملکردیست که در مورد کارشناسان رسمی نیز همین طور است. چون نظری که کارشناس رسمی ارائه میدهد به دست قاضی می رسد و قاضی باید بخواند و بگوید: آقای کارشناس شما نظری که دادی خوب است؟ آن سوالی که من مطرح کردم را پاسخ دادی یا ندادی؟ و لذا می تواند نظر بدهد که کار کارشناس خوب یا متوسط یا ضعیف بوده است.

بیشتر بخوانید:

صاحبکار افزود: لذا سامانه‌ای در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کرده‌ایم و انشالله طی چند هفته آینده نهایی و ابلاغ شود تا بر اساس آن بتوانیم سامانه رتبه‌بندی کارشناسان رسمی و سامانه رتبه‌بندی وکلا را فعال کنیم تا اگر مردم خواستند از خدمات وکالت یک فردی استفاده کنند به جای اینکه بروند روی فضای مجازی و روزنامه یا در خیابان ببیند دفتر وکالت نوشته شده است،  اسم فرد را در این سامانه بنویسند و سوابق آن را دریافت کنند و ببینند در طول ده سال گذشته کسانی که از خدمات وکالتی این وکیل استفاده کرده اند چه نظری داشته اند

صاحبکار در ادامه عنوان کرد: این خیلی مرسوم شده است ما الان در سایر بحث های کشور هم این نظر دادن را دارند. نظر دادن در مورد پزشکان فعال شده است. اینکه این پزشک خوب بود؟ مودب بود؟ زمانبندی اش خوب بود؟

ما خدمت وکالت را یک خدمت ویژه میدانیم

معاون راهبردی قوه قضاییه گفت: این موارد کمک می کند به انتخاب دقیق تر مردم. چون ما خدمت وکالت را یک خدمت ویژه میدانیم و لازم هست که در مجموعه دادگستری حتما خدمات وکالت حرفه ای و خوب و قوی ارائه شود و این هم نیازمند این است که مردم بتوانند بهترین و در سریعترین زمان وکیل مد نظرشان را پیدا کنند.

صاحبکار عنوان کرد: مثلا وکیلی هست به صورت تخصصی در یک زمینه سالیان سال کار می کند  مردم میتوانند برای یک موضوع تخصصی همانطور که به یک پزشک متخصص مراجعه می کنند به این وکیل متخصص مراجعه کنند مثلا در زمینه املاک، در زمینه خانواده، در زمینه تجاری و …

بیشتر بخوانید:

وی افزود: به اعتقاد ما این موضوع هم به مردم و هم به وکلا کمک می کند که خدمات بهتری ارائه دهند و وکلایی که خدمات بهتری ارائه دهند بیشتر میتوانند با مردم تعامل برقرار کنند.

صاحبکار در بخش پایانی صحبت هایش افزود: ما گام به گام باید بتوانیم این سامانه را توسعه بدهیم و وظیفه اصلی آن بر عهده قوه قضاییه، مجموعه معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با همکاری کانون های وکلا و  کانون کارشناسان رسمی و مرکز وکلای قوه قضاییه است و  به صورت مداوم باید این موضوع را ارتقا دهیم و معیار‌های متعددی را به این سامانه‌ها اضافه کنیم تا مردم با شناخت انتخاب بهتری داشته باشند.

مشروح ویدیوی معاون راهبردی قوه قضائیه در برنامه صف اول را اینجــــــــا ببینید

ببینید:

 

منبع: مرکز رسانه قوه قضاییه

‫۴ دیدگاه ها

  1. به نظرم اجحاف در حق وکلایی میشه که سابقه کمتری دارند و باعث شهرت وکلای قدیمی تر میشه

  2. این کار به ضرر وکلای تازه کارخواهد بود .به جای راه اندازی این سامانه کاش تکلیف ۵درصد هزینه ای که وکیل میپردازه و قراربود فکری برای بیمه و بازنشستگی وخدمات رفاهی وی بشه رو معلوم کنید .

  3. این اصلا کار درستی نیست و میتونه فساد هم داشته باشه و قطعا به ضرر وکلای تازه کار و وکلایی که ورود پرونده کمتر بواسطه روابط محدود دارن ، بشود.
    لااقل بیشتر روی تصمیمات هیجانی بررسی و مشورت کنید.

    1. واقعا مسخرست وکلای تازه وارد چ گناهی کردن
      بجاش طرح اجباری کردن وکالت رو ارائه بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا