سامانه اکو (ابلاغ الکترونیکی انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز) چیست؟
فهرست
وکلاپرس- روز گذشته مورخ ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۳، طی مراسمی، سامانه اکو (ابلاغ الکترونیکی انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز) با هدف رسیدگی الکترونیکی به شکایت شهروندان از وکلا در این کانون، رونمایی شد.
به گزارش وکلاپرس، بر اساس اعلام زئیس این کانون، شهروندان و وکلا در صورتی که شکایتی داشته باشند میتوانند به صورت الکترونیک در این سامانه ثبت کنند.
بیشتر بخوانید:
- رونمایی از سامانه ابلاغ الکترونیکی انتظامی با نام اختصاری اکو در کانون وکلای مرکز
- سامانه اکو؛ سامانه شکایت شهروندان و وکلا
در ادامه راهنمای کار با این سامانه و موارد قابل شکایت به صورت مختصر توضیح داده شده است:
ثبت نام در سامانه اکو (ابلاغ الکترونیکی انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز
شهروندان و وکلا جهت استفاده از سامانه اکو می بایست ابتدا در سایت ثبت نام کرده و اطلاعاتی از قبیل اطلاعات هویتی، آدرس، شماره تماس، تلفن و …را ارائه کرده و پس از دریافت کد تایید، میتوانند از خدمات سایت استفاده کنند.
شایان ذکر است پس از تکمیل مراحل ثبت نام، رمز ورود به سامانه اکو قابل تعیین نیست و به صورت پیامک برای کاربران ارسال می شود.
همچنین هر بار ورود نیز کد یکبار مصرفی به شماره ثبت شده در سایت ارسال خواهد شد که ثبت آن جهت ورود به سایت الزامی است.
پس از ورود به این سامانه قابلیت های زیر در اختیار کاربران قرار میگیرد که شامل:
- ارسال شکایت
- شکایات
- ابلاغ های رویت نشده
- ابلاغ های رویت شده
- تراکنشات
- اعلانات
می باشد.
شکایت از وکلا در سامانه اکو
جهت ثبت شکایت از وکلا در سامانه اکو نیازمند اطلاعاتی از وکیل از جمله:
- نام و نام خانوادگی وکیل و نام پدر وی
- شماره ملی وکیل
- شماره پروانه وکیل
می باشد.
در صورت وارد کردن یکی از موارد فوق و صحت اطلاعات، نام وکیل در انتهای صفحه نمایش داه خواهد شد و شما با انتخاب نام وکیل دکمه مرحله بعد را خواهید زد.
موارد قابل شکایت از وکلا در سامانه اکو
در مرحله بعدی شما می بایست موضوع شکایت از وکیل را انتخاب کنید. طبق لیست منتشره برای شکایت از وکلا در سامانه اکو، بیش از ۱۰۰ عنوان شکایت طبق موارد زیر قابل ثبت است:
- عدم قبول و رؤیت اوراق ارسالی و ندادن رسید
- انجام مکاتبات مربوط به وظایف خود بدون استفاده از سربرگ خود و درج عناوین و سوابق شغلی غیر از وکالت در آن
- انجام مکاتبات مربوط به وظایف خود بدون استفاده از سربرگ خود و درج عناوین و سوابق شغلی غیر از وکالت در آن
- عدم تحویل فوری پروانه وکالت، دفترچه و کارت شناسایی خود در صورت تعلیق
- عدم رعایت نظم و انضباط در هنگام حضور در مراجع قضایی
- دایر کردن دفتر وکالت در محل نامناسب یا مشارکت در اداره دفتر با افراد غیر وکیل
- عدم نظارت بر رعایت موازین قانونی و شرعی در دفتر خود
- عدم ثبت قرارداد مالی در سامانه ثبت قرارداد مالی وکالا
- عدم تسلیم رسید دریافت اصول اسناد به موکل
- عدم پیگیری امور موکل بدون معاذیر قانونی
- ممانعت از استقرار صلح و سازش بین طرفین در هر یک از مراحل رسیدگی
- قرار دادن اوراق وکالتنامه سفید امضای خود نزد دیگران
- خودداری از تمدید اعتبار پروانه بیش از شش ماه تا یک سال از تاریخ انقضا
- انجام یا قبول وکالت بعد از انقضای مدت اعتبار پروانه و بدون تمدید آن
- دخالت در امر وکالت در مرحله سوم کارآموزی
- عدم پذیرش وکالت تسخیری یا معاضدتی ارجاع شده از سوی کانون
- عدم انجام مطلوب وظایف وکالتی معاضدتی یا تسخیری
- عدم پرداخت مالیات قانونی
- عدم ایفای تعهدات مالی خود نسبت به کانون و صندوق حمایت وکالی دادگستری در موعد مقرر
- اعطای وکالت به غیر بدون داشتن حق توکیل
- انتقال قرارداد بدون رضایت موکل یا پس از خاتمه قرارداد
- تصدیق مطابقت با اصل تصویر اسنادی که اصل آنها را رؤیت نکرده است
- عدم تسلیم رسید در مقابل وجه یا مال دریافتی از موکل یا نماینده وی
- عدم استفاده از پایانه فروشگاهی
- ایجاد چند شعبه یا مؤسسه فرعی
- تأسیس دفتر وکالت در غیر از محلی که برای آنجا پروانه وکالت دریافت کرده است
- عدم رعایت موازین شرعی و قانونی یا شئون و منزلت وکالت در پوشش و رفتار و گفتار در هنگام حضور در مراجع قضایی یا دولتی یا محل کار
- خودداری از تمدید اعتبار پروانه بیش از یک سال تا هجده ماه پس از تاریخ انقضاء
- تبلیغ یا اظهارنظر علیه مبانی نظام جمهوری اسلامی
- تخلف از مفاد سوگندی که یاد کرده
- عدم تمدید اعتبار پروانه بیش از هجده ماه تا دو سال پس از تاریخ انقضا
- ارایه مشاوره حقوقی در موضوع پرونده به طرف دعوای موکل خود
- عدم استعفا در صورت حدوث جهات رد وکالت در اثناء وکالت
- تحصیل وکالت از طرق فریبنده
- اغوای موکل به انعقاد قرارداد یا پرداخت وجه
- وعده تضمین نتیجه رسیدگی یا ادعای داشتن نفوذ یا تضمین حصول نتیجه در مدت معین
- تبانی با طرف موکل خود برای تضییع حق موکل
- ارتکاب خیانت در موضوع پرونده دیگری نسبت به موکل
- درصورتیکه وکیل پول یا مال یا سندی را در ظاهر بهعنوان دیگر و در باطن راجع به عمل وکالت باشد و یا در ظاهر به اسم شخص دیگر و در باطن برای خود بگیرد
- عدم شرکت در برنامه های آموزشی و علمی
- عدم پاسخ به شکایتها و اعلامات انتظامی در مواعد تعیین شده و خودداری از حضور در دادسرا و دادگاه انتظامی
- عدم اعلام نشانی یا تغییر پست الکترونیکی و اقامتگاه مطابق با محل اشتغال به وکالت
- نداشتن دفتر ثبت و بایگانی منظم و عدم تشکیل پرونده به صورت فیزیکی یا الکترونیکی برای هر موکل
- عدم نگهداری سوابق دعاوی موکلان تا ۱۰ سال پس از مختومه شدن پرونده
- عدم تنظیم وکالتنامه و قرارداد مالی با موکل به نحو دقیق و کامل و با درج تاریخ و مبلغ دقیق حق الوکاله
- عدم تسلیم نسخه ای از وکالتنامه و قرارداد مالی به موکل در قبال اخذ رسید
- عدم تسلیم نسخه ای از وکالتنامه و قرارداد مالی به مرجع قضایی
- عدم رعایت تقدم حضور در مرجع قضایی کیفری نسبت به سایر دادگاه ها
- عدم رعایت تقدم حضور در دادگاه های هم عرض که وقت آن زودتر ابلاغ شده، (مفاد ماده ۲۸ قانون وکالت)
- عدم استفاده به موقع از اختیارات قانونی خود که مورد توکیل واقع شده مانند اعتراض به نظریه کارشناسی، واخواهی یا تجدیدنظرخواهی
- عدم حضور در دادگاه بدون عذر موجه که موجب اطاله رسیدگی شده است
- عدم انجام وظیفه وکالتی در مدت متعارف
- عدم دفاع از حقوق موکل پس از قبول وکالت و انجام تعهدات از سوی موکل، به نحوی که حق موکل یا فرصت و امکان دفاع از موکل تضییع شود
- اظهار خلاف واقع در بیان عذر جهت حضور در مراجع قضایی و مراجع انتظامی
- دخالت در امر وکالت در هشت ماه ابتدایی کارآموزی و دوره های تمدیدی مربوط به آن
- وکالت درپرونده هایی که از دخالت در آنها ممنوع است
- اقدام به تبلیغ در موافقت یا مخالفت اشخاص بیست و چهار ساعت قبل از جلسه هیئت عمومی برای انتخاب هیئت مدیره
- عدم تنظیم الحاقیه قرارداد و پرداخت هزینه های قانونی آن در توافق حق الوکاله جدید پس از تنظیم وکالتنامه و یا اعلام وکالت
- تمرکز عمده فعالیت وکالتی خارج از محل اشتغال
- ارتکاب اعمال و رفتار خلاف شئون وکالت
- اشتغال به شغل مخالف شؤون و حیثیت وکالت
- درج شروط خلاف اخلاق حسنه یا شروط نامتعارف در قرارداد خصوصی خود با موکل
- انجام عمل برخلاف مصلحت موکل به استناد به اختیار صلح و سازش در مفاد وکالتنامه
- ارائه اسناد و مدارک یا اطلاعات خلاف واقع به قاضی، کارشناس یا اشخاصی که به نحوی در رسیدگی به دعوا یا شکایت مداخله دارند، با علم به خلاف واقع بودن
- خودداری از استرداد اموال و سپرده های وصولی به نام موکل، پس از انتفای وکالت
- خودداری از تسویه حساب در مهلت متعارف
- انجام یا قبول وکالت در ایام تعلیق، ممنوعیت و محدودیت از وکالت در مراجع قضایی و مراجع اختصاصی غیرقضایی پیش بینی شده در این آیین نامه یا وکالت در درجه بالاتر از درجه پروانه خود
- خودداری از تسویه حساب در مهلت متعارف
- استفاده از عناوین غیرواقعی به وسیله اوراق چاپی یا تابلو یا وسایل دیگر
- معرفی متفاوت و بالاتر خود در درجه، میزان تحصیلات و تخصص
- عدم اطلاع رسانی به موقع استعفای خود به موکل و مرجعی که پرونده در آن مطرح است
- عدم اطلاع رسانی به موقع پس از صدور حکم علیه موکل یا در موقع ابلاغ دادنامه غیرقطعی در زمان بیشتر از پنج روز از زمان ابلاغ رأی
- ارتکاب رفتار خلاف شرع یا قانون در فضای حقیقی و یا مجازی
- انتقال دعاوی به صورت ساختگی یا در ظاهر به اسم دیگری و در واقع به اسم خود
- توسل به خدعه به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای رد قاضی، حکم و یا وکیل طرف مقابل و یا به منظور اطاله رسیدگی با تحقیقات
- رعایت احترام و نزاکت نسبت به قضات، مقامات اداری، دیگر وکلا و اصحاب دعوی در مذاکرات شفاهی در مراجع قضایی و لوایح کتبی
- قراردادن درصدی از عین مدعی به یا عین محکوم به (غیر از وجه رایج) به عنوان حق الوکاله
- افشای اسرار موکل که به واسطه وکالت از آن مطلع شده است
- قبول وکالت طرف موکل یا اشخاص ثالث بعد از استعفا یا عزل از طرف موکل یا انقضای وکالت به جهت دیگر در همان موضوع علیه موکل سابق خود یا قائم مقام قانونی او
- برقراری ارتباط غیر اداری با قضات و کارکنان دادگستری و سایر مراجع ذیربط به منظور تبانی یا پرداخت هرگونه مالی اعم از وجه نقدی یا غیرنقدی
- قبول وکالت در پرونده هایی که قبلا در آن ها قضاوت یا داوری کرده، مستقیما یا با توکیل به غیر
- قبول وکالت یا مشاوره یا داوری در پرونده های اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که همزمان مشاور یا وکیل آنهاست
- قبول وکالت اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی که مستخدم یا به موجب قرارداد، مشاور آنها بوده، تا پنج سال از تاریخ قطع همکاری
- هرگونه همکاری دیگری با طرف دعوای موکل
- قبول وکالت مستقیم یا با توکیل به غیر در صورتی که وکیل و قاضی رسیدگی کننده به پرونده، همزمان با رسیدگی، رابطه استاد و دانشجویی داشته باشند
- قبول وکالت به رغم داشتن جهتی از جهات رد وکالت
- تخلف از ماده ۷۹ این آیین نامه
- عدم تمدید اعتبار پروانه به مدت بیش از دو سال پس از تاریخ انقضاء
- برخلاف قانون خود را واجد شرایط وکالت معرفی کرده و پروانه گرفته و ظرف یک ماه از تاریخ اعلام کانون، ضمن اعلام انصراف، پروانه خود را تسلیم ننماید
- در حین دریافت پروانه واجد شرایط بوده، اما بعدا فاقد یکی از شرایط شود و حداکثر ظرف یک ماه، کانون را کتبا مطلع نکرده و ضمن اعلام انصراف، پروانه خود را تسلیم ننماید
- استعمال مسکر و مواد مخدر و روان گردان
- تجاهر به رفتار خلاف قانون یا خلاف شرع منجر به سلب شرایط مقرر در ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه
- وکالت در یک حوزه قضایی دیگر، به هر شکل ممکن از هرگونه اقدام اعم از قبول وکالت برای مطالعه پرونده و یا به طور مشترک با سایر وکلا و کارآموزان و یا توکیل به غیر ممنوع
- در صورت دریافت هرگونه وجه یا مالی از موکل یا گرفتن سند رسمی یا غیررسمی از او علاوه بر میزان مورد توافق به عنوان حق الوکاله
- در صورت دریافت هرگونه وجه یا مالی از موکل در موردی که توافقی در بین نباشد، زائد بر تعرفه حق الوکاله و هزینه های دادرسی و هزینه های سفر و دیگر هزینه های متعارف مربوط به رسیدگی تحت هر اسم و هر عنوان از قبیل وجه التزام و تضمین و مانند آن
- عدم قبول و رؤیت اوراق ارسالی و ندادن رسید
- عدم پاسخ به شکایت ها و اعلامات انتظامی در مواعد تعیین شده و خودداری از حضور در دادسرا و دادگاه انتظامی
- عدم شرکت در برنامه های آموزشی و علمی
- عدم تنظیم وکالت نامه و قرارداد مالی با موکل به نحو دقیق و کامل و با درج تاریخ و مبلغ دقیق حق الوکاله
- عدم تنظیم الحاقیه قرارداد و پرداخت هزینه های قانونی آن در توافق حق الوکاله جدید پس از تنظیم وکالت نامه و یا اعلام وکالت
- در صورتی که وکیل پول یا مال یا سندی را در ظاهر به عنوان دیگر و در باطن راجع به عمل وکالت باشد و یا در ظاهر به اسم شخص دیگر و در باطن برای خود بگیرد
شایان ذکر است برخی از موارد در لیست فوق دو بار تکرار شده است که نشان از عدم دقت طراحان سامانه مذکور است.
پرداخت وجه برای ثبت شکایت در سامانه اکو
پس از انتخاب موضوع و نوشتن متن شکایت، می بایست مستندات و امضای خود را بارگزاری نموده و وارد مرحله بعد شوید و مبلغ ۲۰ هزار تومان جهت ثبت شکایت پرداخت کنید.
با زدن دکمه پرداخت شما به درگاه بانکی هدایت خواهید شد:
پس از پرداخت وجه شما با پیغام ثبت شکایت با موفقیت انجام شد مواجه خواهید شد.
در نهایت با مراجعه به صفحه اولیه سامانه اکو، در قسمت شکایات می توانی لیست شکایات ثبت شده ی خود را مشاهده کنید و پرینت شکایت خود را نیز دریافت کنید:
پیامک تایید شکایت
در نهایت و پس از ثبت شکایت پیامکی به شرح زیر ارسال خواهد شد:
شاکی محترم ….. شکایت شما ثبت شد ظرف ۱۰ روز جهت پیگیری به سامانه مراجعه کنید، عدم مراجعه به منزله انصراف از شکایت میباشد.
تذکر: زمان حضور در سامانه ۳۰ دقیقه می باشد و پس از ۳۰ دقیقه شما می بایست مجدد وارد سامانه شوید.
این دیگر چه اسم مخففی هست !!
همکاران عزیز به دیگر معانی فرهنگی و دیگر معانی اختصاری ( اکو ) توجه کافی فرمایند
متاسفانه این سامانه بسیار شتاب زده طراحی شده از نشانههای آن میتوان به بند ۷۶ اشاره کرد که
“رعایت احترام و نزاکت نسبت به قضات، مقامات اداری، دیگر وکلا و اصحاب دعوی در مذاکرات شفاهی در مراجع قضایی و لوایح کتبی”
را مورد تخلف انگاری قرار داده است!!! گویا سامانه محترم وکلا را به عدم رعایت احترام نسبت به قضات و مقامات اداری و دیگران تشویق مینماید چرا که رعایت احترام مورد تخلف انگاری واقع شده است.
و من الله توفیق
چطوره که با این همه توضیح آدرس درست سایت که باید تایپ بشه معلوم نیست. eko یا eco یا … با پسوند چی ؟
eko.icbar.org
۱ . موارد تکراری زیاد داره
۲ . بعضی از بنود زائد است مثل امضا وکالت که اینک سیستمی است
۳ . بنوعی تحریک و تشویق مردم به شکایت و ادعا علیه وکلاست
۴ . هیچوقت یک مورد بفکر وکلا نبوده و برعکس همش علیه وکلا میباشید.
خلاصه خیلی شتابزده تنظیم شده و خیلی بی ربط