گفت و گوویژه

استدلال رئیس کانون وکلای گیلان درباره انتفای قبولی ۹ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲

وکلاپرس– رییس کانون وکلای گیلان به تشریح جزئیات مصوبه هیات مدیره این کانون درخصوص انتفای قبولی ۹نفر از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، طبق اعلام برخی از شرکت کنندگان در آزمون وکالت ۱۴۰۲ گیلان، قبولی آنان به دلیل نقص مدارک در زمان ثبت نام آزمون منتفی شده است. برخی از این افراد کارآموز مرکز مشاوران بوده و با قبولی در دز آزمون وکالت، از آن مرکز انصراف داده و اکنون امکان پدیرفته شدن در کانون وکلا را نیز ندارند.

بیشتر بخوانید:

علت عدم وجود شرایط قانونی مذکور در ماده ۴۴ آیین نامه لایحه استقلال بود

وکیل علیرضا امانی، رییس کانون وکلای دادگستری گیلان، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات انتفای قبولی ۹نفر از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ گفت: علت کان لم یکن تلقی شدن قبولی این ۹نفر، عدم وجود شرایط قانونی مذکور در ماده ۴۴ آیین نامه لایحه استقلال بوده است.

وی ادامه داد: در آیین نامه لایحه استقلال آمده است که قبول‌شدگان در آزمون باید تصویر مصدق مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی را ارئه دهند و تاریخ فارغ‌التحصیلی و پایان خدمت یا معافیت باید قبل از تاریخ ثبت‌نام آزمون ورودی باشد. متاسفانه این افراد در زمان ثبت نام، فارغ التحصیل نبوده اند.

انصراف از کارآموزی مرکز مشاوران یک تصمیم کاملا شخصی بوده است

رییس کانون وکلای دادگستری گیلان درمورد اعلام نارضایتی این افراد به دلیل انصراف از مرکز مشاوران و بلاتکلیفی پیش آمده گفت: اینکه آنها از هر شغلی ازجمله کارآموزی مرکز مشاوران انصراف داده اند، یک تصمیم کاملا شخصی بوده است و هیچ ارتباطی به کانون وکلای گیلان ندارد.

وی ادامه داد: براساس ماده ۴۳ آیین نامه لایحه استقلال، قبول‌شدگان در آزمون باید ضمن تکمیل فرم تقاضانامه پروانه وکالت، تصریح کنند که در شغل دولتی و سایر ارگان‌ها و نهادهای مذکور در بند ۲ ماده ۱۰ لایحه استقلال اشتغال ندارند و مشمول قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل نیستند.

امانی افزود: خود این افراد تصمیم گرفته اند که براساس قانون، انصراف دهند و از طرف دیگر بر قانون و شرایط لازم در زمان ثبت نام نیز واقف بوده اند.

بیشتر بخوانید:
نگاهی به وضعیت مشابه در کانون اصفهان و بوشهر

گفتنی است طبق اعلام کانون وکلای دادگستری اصفهان براساس مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ هیات مدیره، قبولی سه نفر از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ به علت نقص در گواهی پایان خدمت سربازی تا پیش از ثبت نام در آزمون وکالت و ۱۲ نفر هم به علت نداشتن مدرک کارشناسی قبل از ثبت نام در آزمون وکالت، کان لم یکن اعلام شد.

اگرچه برخی شنیده ها، حاکی از پذیرش داوطلبین مشابه با همین شرایط در سایر کانون ها ازجمله کانون وکلای بوشهر بوده است، اما وکیل بهرام فرهمند صابر (رییس کانون وکلای داداگستری بوشهر) در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس ضمن تکذیب این خبر گفت: این کانون هیچ داوطلبی نداشته است که در زمان ثبت نام، مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی را اخد نکرده بوده باشد.

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. این تصمیم یعنی حذف تعدادی از داوطلبها به استناد ماده ۴۴ ایین نامه غلط بوده.
    این ایین نامه مشکل دار صرف نظر از اینکه که فاقد مشروعیت است به این علت که اولا وضع مجددش با ظاهر ماده ۲۲ لایحه انطباق ندارد و ثانیا قوه قضاییه در ایجاد اون نقشی فراتر از تصویب کننده پیدا کرده، مجوز وضع مقررات در مورد ازمون و شرایط ثبت نام و شرکت در اون رو ندارد.
    علت هم مشخصه. چون ازمون در زمان تصویب لایحه قانونی یعنی مستند قانونی تنظیم ایین نامه موضوعیت نداشته.
    ازمون امری است که متعاقب تصویب قانون کیفیت در سال ۷۶ پیش بینی شد. در واقع ازمون زاده قانون کیفیت است. بنابراین همین قانون کیفیت و ایین نامه های مربوط به اون باید مبنای تعیین شرایط مقررات و شرایط ثبت نام و شرکت در ازمون قرار بگیرد.
    این قانون که البته ایین نامه ایی ندارد. و پیرامون شرایط ثبت نام ازمون هم که موضوع ماده ۱ اون است، مقرره ایی که حکایت از ممنوعیت برخی از دواطلبان از شرکت در اون باشد ذکر نشده.
    بنابراین بر همین اساس باید گفت بنیان استدلالهای جناب رییس کانون گیلان غلط است.
    این از دلایل حقوقی تصمیم غلط اقایان
    ولی بیم سراغ علت غیرحقوقی که میشه برای تصمیم اقایان متصور شد:
    متاسفانه هیات مدیره برخی کانونها به عللی مثل بده بستان ننگ آور صورت گرفته با قوه قضاییه برای پذیرش این ایین نامه خلاف قانون، فقدان عزت نفس ناشی از متکی نبودن به ارا کافی، نگاه کاسبکارانه به امر وکالت که هر فرد جدید الورودی به این عرصه رو به مثابه رقیب تنگ کننده سفره وکالت می دونند، تعریف و تلقی نادرست از استقلال،
    به دنبال رد حداکثری کاراموزان طرح تسهیل هستند و برای رد این داوطلبها به این ماده از ایین نامه استناد کرده اند.
    و در این راه حاضرند به راحتی کور و کر به صرفه هم بشوند. و مستندات حقوقی که ناقض استنباط و تصمیمشون است رو نادبده بگیرند.
    و در انتها یک نکه:
    جالب توجه اینه که بام این اقایان هیات مدیره هم دو هواییست.
    اقایان یک بیانه مفصل و پرآب و تابی دادند در سال ۱۴۰۰ مبنی بر عدم اجرای ایین نامه .یعنی
    از تیرماه ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۲(یعنی بعد از انقضای زمان ثبت نام) موضع رسمی شون عدم اجرای ایین نامه به علت مغایرت اونها با قانون بود.

    ولی بعد از این تاریخ و متعاقب اصلاح برخی از مفاد ایین نامه که اختیارات اونها رو محدود کرده بود، و بدون توجه به ایرادات قانونی مترتب بر سایر مواد نه تنها اجرای این ایین نامه رو پذیرفتند بلکه تصمیمشون در اجرا رو عطف به ماسبق هم کردند.

    1. متاسفانه این تصمیم شوک بزرگی به بنده و سایر کسانی که مثل من این بلا سرشان آمد وارد شد.ما قربانی شدیم.از اینجا مانده و از آنجا رانده شدیم.چند روزه که خواب و خوراک نداریم.تمام اهدافهمان را از دست دادیم.نه روحیه داریم نه….
      کانون گیلان باعث شد ما مرکز رو هم از دست بدهیم.اگر از ابتدای ورود میدانستیم اقایان قانون مدار چنین بلایی سرمان خواهند آورد هرگز مرکز را از دست نمیدادیم.در یک ساال دوتا ازمون رو قبول شدیم و حالا دوباره نقطه سر خط!
      در خصوص انصراف از مرکز هم قابل به ذکر است که این یک تصمیم شخصی نبود .بلکه ما تحت فشار کانون بود که انصراف دادیم.زیرا هنوز در مرکز و نه در کانون مار آموز نبودیم که ایراد منع دو شغل همزمان پیش بیاید.
      امیدوارم مسئولیت ذی صلاح و دادکاه عالی انتظامی قضات به داد ما برسند.در حق ما ظلم شده!

    2. باسلام کار بسیار عالی کردند که قبولشون نکردن چون قانون باید برای همه رعایت بشه ضمن اینکه جای خیلی از داوطلبین دیگه که شرایط داشتن رو گرفتن با اینکه شرایط ثبت نام رو کامل میدونستن.

  2. اگر قرار باشد بین داوطلبین تبعیض قائل شوند این چه عدالتی محسوب میشود آخر چطور میشود شرایط مقرر در دفترچه را نداشته و انتظار داشته باشید که شما را قبول کنند ،ماهمگی وکیل هستیم،مدافع قانون پس چطور باید قانون را رعایت نکرده و به اصطلاح زرنگ بازی در بیاوریم،از ریاست تمامی کانون های کشور کمال تشکر را داریم که قانون را رعایت کرده و حامی حق سایر قبول شدگان و عدم تبعیض میان داوطلبان هستید،با سپاس و درود فراوان

    1. مساله اینه که دلایل قانونی زیادی وجود داره که نشون میده اقدام این اشخاص برای ثبت نام قانونی بوده:
      ۱-دفترچه ثبت نام نمی تونه متضمن شروطی باشه بر خلاف قانون. شرط ممنوعیت اشخاص اصطلاحا ترم اخری از ثبت نام در ازمون(نه شرکت در ازمون یا تقاضای پروانه کاراموزی) در هیچکدام از قوانین مرتبط وجود نداشته
      ۲-صرف نظر از موضوع بدیهی فوق، دفترچه اساسا این ممنوعیت رو ایجاد نکرده. متن اگهی های ازمون در تمام سالهای اخیر شبیه به هم بوده ولی در اگهی امسال تبصره ذیل بخش ۴-۱ اگهی که در سنوات قبل وجود داشت و صراحتا و البته بر خلاف قانون ترم اخری ها رو از ثبت نام منع می کرد حذف شد. این نشون میده که اسکودا هم قائل به امکان ثبت نام این اشخاص بوده.
      اینکه برخی افراد ترم اخری به این نکات توجه نکرده و ثبت نام نکردند و این اشخاص توجه داشته و ثبت نام کردند دلیل بر تبعیض نیست.

      ۳-ایین نامه هم نمی تونه اقدام به وضع مقرراتی ورای چارچوب تعیین شده در قوانین داشته باشه. مقرره بند ۲ ماده ۴۴ ایین نامه این وضع رو داره.
      و صرف نظر از این اشکال قانونی، باید توجه کرد که ایین نامه ۱۴۰۰ علیرغم ابلاغ، تا تیرماه ۱۴۰۲ و اصلاح اون مورد پذیرش کانونها و اسکودا نبوده. و موضع رسمی کانونها طی این دو سال همواره عدم اجرا تا زمان اصلاح اون بوده. ثبت نام در اردیبهشت ماه انجام شده یعنی دو ماه قبل از اصلاح ایین نامه. ولی کانونها دارند این ایین نامه اصلاحی لازم الاجرا رو عطف به ماسبق می کنند.

      1. سلام
        خیلی متاسفم از این بابت
        در یک کانون دیگه همین مشکل رو داریم
        ممکنه بفرمایید نتیجه دادگاه‌ عالی انتظامی قضات چی شد؟

    2. دقیقن همینطوره،همچین افراد ب تصورِخودشون زرنگگگگگ حق افرادی ک لیاقت قبولی داشتن ولی با اختلاف معدود تست رد شدند رو ضایع کردند.جالبه ک با این اوصاف طلبکار چنین تصمیم صحیح و بجایی هستن!!!

  3. سلام دوستان برای وکالت و کار در حوزه حقوق حتما باید امتحان وکالت قبول بشی یا اینکه از کارآموزی در دفاتر حقوقی هم میشه شروع کرد؟ از آشنا ها حقوق خونده ولی دوست داره حوزه حقوق کار کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا