اخباررای وحدت رویه دیوان عالی کشورویژه

رای وحدت رویه جدید دیوان عالی کشور: دادسرای صالح رسیدگی به جرائم اشخاص فاقد کارت ضابط دادگستری، دادسرای عمومی و انقلاب است

وکلاپرس- دکتر محسنی وکیل دادگستری و دانشیار دانشگاه تهران از صدور یک رای وحدت رویه جدید در دیوان عالی کشور با موضوع «دادسرای صالح رسیدگی به جرائم اشخاص فاقد کارت ضابط دادگستری» خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس تصمیم امروز دیوان عالی کشور دادسرای صالح رسیدگی به جرائم اشخاص فاقد کارت ضابط دادگستری، دادسرای عمومی و انقلاب است نه دادسرای نظامی.

بیشتر بخوانید:

دکتر محسنی در تشریح جلسه امروز دیوان عالی کشور در اینستاگرامش نوشت:

درباره اختلاف صلاحیت میان دادسرای نظامی و دادسرای عمومی و انقلاب میان شعب دوم و ششم دیوان عالی کشور، به باورم رای شعبه دوم دیوان عالی کشور درست است چرا که اصل با صلاحیت مرجع عمومی است و در صلاحیت مرجع اختصاصی مانند دادسرای نظامی باید در موضع نص. تفسیر شود. در موضع نص ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری است، ضابط کسی است که طی دوره نموده باشد و کسانی که چنین مقدماتی را طی نکرده باشند، چنین عنوانی ندارند و درست به همین علت است که در ادامه ماده ۳۰ مقنن آورده است که : «تحقیقات و اقدامات صورت گرفته از سوی اشخاص فاقد کارت، ممنوع و از نظر قانونی بدون اعتبار است».

قانونگذار با دقت در این ماده برای اشخاص فاقد کارت از عنوان ضابط استفاده نکرده و ایشان را «اشخاص فاقد این کارت» نامیده است.

از این رو در پرونده وحدت رویه شماره ۳/۱۴۰۳ در جلسه هیأت عمومی موضوع مطرح شد:

نتیجه:

اکثریت: ۸۷ نفر، نظر شعبه دوم دیوان عالی کشور را تایید نمودند.
اقلیت: ۲۷ نفر، نظر شعبه ششم دیوان عالی کشور را تایید نمودند.

دادسرای صالح رسیدگی به جرائم اشخاص فاقد کارت ضابط دادگستری، دادسرای عمومی و انقلاب است
دادسرای صالح رسیدگی به جرائم اشخاص فاقد کارت ضابط دادگستری، دادسرای عمومی و انقلاب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا