اخبار بین المللی

رای دادگاه فدرال استرالیا در پرونده شکایت یک فرد دارای اختلال هویت جنسیتی علیه یک اپلیکیشن ویژه زنان

مدیران این اپلیکیشین ویژه زنان عضویت فردی که تغییر جنسیت داده بود را لغو کرده بودند

وکلاپرس- یک استرالیایی دارای اختلال هویت جنسیتی پس از اینکه به دلیل مرد بودن از دسترسی به یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی مخصوص زنان منع شد، در دعوای حقوقی علیه این اپلیکیشن در دادگاه فدرال استرالیا پیروز شد.

در سال ۲۰۲۱، راکسان تیکل که به عنوان یک مرد به دنیا آمده بود، اما جنسیت خود را تغییر داد و از سال ۲۰۱۷ به عنوان زن زندگی می‌کرد یک اپلیکیشن به نام «گیگل فور گرلز» (Giggle for Girls) را دانلود کرد، اپلیکیشنی که مکان آنلاین امنی برای زنان معرفی شده بود تا تجربیات خود را در فضایی امن به اشتراک بگذارند و مردان اجازه عضویت و استفاده از آن را نداشتند.

اما هفت ماه بعد از عضویت در این اپلیکیشن، عضویت او به این علت که مرد تشخیص داده شده بود، لغو شد.

تیکل ادعا کرد که او به عنوان فردی که خود را زن می‌شناسد، حق قانونی استفاده از خدمات مختص زنان را دارد و بر اساس هویت جنسیتی‌اش مورد تبعیض قرار گرفته است.

او از این شبکه اجتماعی و  مدیرعامل آن، شکایت کرد و خواستار دریافت غرامتی بالغ بر ۲۰۰ هزار دلار استرالیا شد. او مدعی شد که «نسبت دادن مداوم جنسیت اشتباه» به او از سوی مدیران این اپلیکیشن باعث ایجاد «اضطراب مستمر و گاهی افکار خودکشی» در او شده بود.

وکلای تیم حقوقی اپلیکیشن گیگل در طول پرونده استدلال می‌کرد که جنسیت یک مفهوم بیولوژیکی است.

وکلای این اپلیکیشن معتقدند که این تبعیض بر اساس جنسیت بوده، نه هویت جنسیتی. به گفته آن‌ها، عدم اجازه به تیکل برای استفاده از اپلیکیشن، تبعیض قانونی بر اساس جنسیت محسوب می‌شود.

اما قاضی رابرت برومویچ در تصمیم خود روز جمعه گفت که پرونده‌های حقوقی همیشه نشان داده‌اند که جنسیت قابل تغییر است، و در نهایت استدلال اپلیکیشن گیگل را رد کرد.

طبق حکم دادگاه فدرال استرالیا اگرچه راکسان تیکل مستقیما تبعیضی ندیده ولی قربانی تبعیض غیرمستقیم بوده است (یعنی حالتی که یک تصمیم به زیان فردی با ویژگی خاصی تمام می‌شود).

دادگاه این اپلیکیشن را به پرداخت مبلغ ۱۰ هزار دلار استرالیا (معادل ۶۷۰۰ دلار آمریکا) به علاوه هزینه‌های دادرسی محکوم کرده است.

بیشتر بخوانید:

این پرونده به خوبی نشان می‌دهد که چگونه پرونده حقوقی راجع به حقوق مبتنی بر جنسیت می‌تواند در دادگاه مطرح و بررسی شود.

مدیر عامل اپلیکیشن در پاسخ به سوال جورجینا کاستلو کی‌سی، وکیل تیکل، که از او پرسید: حتی وقتی که فردی که در بدو تولد جنسیت‌اش مذکر تشخیص داده شده، با انجام جراحی، مصرف هورمون‌ها، از بین بردن موهای صورت، انجام عمل‌های بازسازی صورت، بلند کردن موها، استفاده از آرایش، پوشیدن لباس‌های زنانه، خود را به‌عنوان زن توصیف می‌کند، را به‌عنوان زن نمی‌پذیرید؟ پاسخ منفی داد.

راکسان تیکل از سال ۲۰۱۷ پس از تغییر جنسیت به عنوان یک زن زندگی می کرد
راکسان تیکل از سال ۲۰۱۷ پس از تغییر جنسیت به عنوان یک زن زندگی می کرد

مدیر عامل اپلیکیشن در دادگاه اعلام کرد که از خطاب کردن تیکل با عنوان «خانم» خودداری خواهد کرد و افزود که «تیکل یک مرد بیولوژیکی است.»

سال گرُوِر مدیر عامل اپلیکیشن که خود را یک فمینیست تندرو و رادیکال معرفی می کند در حساب ایکس(توییتر) خودش نوشت:

مردی که ادعا می‌کند زن است، من را به دادگاه فدرال می‌برد به خاطر اینکه می‌خواهد از فضایی زنانه که من ایجاد کرده‌ام استفاده کند.

در دنیا هیچ زنی مرا به دادگاه نمی‌کشاند تا از این فضای زنانه استفاده کند. فقط یک مرد باعث به وجود آمدن چنین پرونده‌ای شده است.

این یک خیال‌پردازی حقوقی است که تیکل زن است. شناسنامه‌اش از مرد به زن تغییر یافته، اما او یک مرد بیولوژیکی است و همیشه خواهد بود.

ما به دنبال حفاظت از تمام فضاهای مختص زنان هستیم، و همچنین حفظ واقعیت و حقیقت بنیادی که باید در قانون بازتاب یابد.

گرُوِر پیشتر گفته بود که به تصمیم دادگاه اعتراض خواهد کرد و تا رسیدن پرونده به دیوان عالی استرالیا به مبارزه ادامه خواهد داد.

نتیجه این پرونده می‌تواند یک رویه قضائی برای حل و فصل اختلافات میان حقوق هویت جنسیتی و حقوق مبتنی بر جنسیت در دیگر کشورها باشد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا