اخبار قوه قضاییه

رای دادگاه صلح در خصوص دعاوی تا ۵۰۰ میلیون ریال قطعی و برای طرفین لازم‌الاجراست

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان یزد اعلام کرد:

وکلاپرس- معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان یزد در آیین افتتاح محاکم صلح در شهرستان ابرکوه در خصوص اهمیت و نقش دادگاه صلح در سیستم قضایی کشور توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان یزد با بیان اینکه اطاله دادرسی از مهمترین چالش‌های پیشروی سیستم قضایی است گفت: یکی از مهمترین اهداف راه اندازی محاکم صلح منطقی سازی حل اختلاف با استفاده از ظرفیت مصالحه است.

حسین دهقانی فیروزآبادی در آیین افتتاح محاکم صلح در شهرستان ابرکوه، اظهار کرد: طبقه‌بندی دعاوی و خدمات قضایی با نگاه به چابک‌سازی روند رسیدگی و کاهش اطاله‌ دادرسی از کارکرد‌های محاکم صلح است.

رای دادگاه صلح در خصوص دعاوی تا ۵۰۰ میلیون ریال قطعی و برای طرفین لازم الاجراست

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این محاکم دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال در صلاحیت این محاکم است، افزود: رای صادره در خصوص دعاوی تا ۵۰۰ میلیون ریال در این محاکم قطعی و برای طرفین لازم الاجراست.

دهقانی تصریح کرد: انتظار می‌رود با شروع کار این محاکم پس از مدتی تسریع در رسیدگی برای مردم ملموس بوده و شاهد کاهش اطاله‌دادرسی در محاکم باشیم.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه در این محاکم رسیدگی به پرونده در کنار تلاش برای صلح صورت می‌گیرد، بیان کرد: در این راستا از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف در کنار این محاکم استفاده می‌شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان یزد بر لزوم مشارکت قضات در راه‌اندازی این محاکم تاکید کرد و گفت: این محاکم تیغه دولبه‌ای است که نیازمند دقت قضات جهت صدور آرای قوی و مستدل است.

با راه‌اندازی محاکم صلح به عبارتی نوعی غربالگری در پرونده‌ها صورت می‌گیرد

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی محاکم صلح به عبارتی نوعی غربالگری در پرونده‌ها صورت می‌گیرد تا هم از اطاله‌دادرسی دعاوی زیر یک میلیارد جلوگیری و هم فرصتی برای رسیدگی به دعاوی مهمتر ایجاد شود.

دهقانی فیروز آبادی یادآوری شد: در محاکم صلح قضات به صورت همزمان دو جنبه حقوقی و کیفری پرونده را بررسی و نسبت به صدور رای قطعی اقدام می‌کنند.

در کشور‌های توسعه یافته دادگستری تنها مرجع رسیدگی به دعاوی نیست

وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه یافته دادگستری تنها مرجع رسیدگی به دعاوی نیست، گفت: دادگاه‌های صلح اقدامی در جهت حذف بروکراسی‌های اداری در پرونده‌های با شرایط خاص است.

شایان ذکر است؛ در این مراسم که با حضور امام جمعه شهرستان، معاون فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد ضمن افتتاح دادگاه صلح شهرستان احکام قضات و کارکنان این شعبه اهدا شد.

منبع: میزان

یک دیدگاه

  1. به نام خدا
    با توجه به روند رسیدگی در پرونده های قضایی و وجود اشتباهات و بی توجهی به قوانین که در برخی پرونده ها مشاهده میشود و ورود سالیانه حدودا دو هزار پرونده به دیوان عالی کشور برای رسیدگی مجدد نشان از وجود مشکل در رسیدگی پرونده ها به صورت قانونی و مستدل است حال چگونه میشود در دادگاه صلح که تصویری از مرجع هست با اطمینان خاطراز عدم رخ دادن اشتباهات در رسیدگی و دادن رای درست و قانونی تصمیم به قطعی بودن آرا در دعاوی مشخص ولو با ارزش کم گرفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا